شناسهٔ خبر: 49697302 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فریدون حسن

هدف کیفی‌سازی توسعه ورزش است نه محدودیت آن

روزنامه جوان

فرمایشات و فرمان‌های مقام معظم رهبری را باید کامل مورد توجه قرار داد، نه اینکه بخشی از آن را که مطابق میل ماست بزرگنمایی کنیم و بقیه را نادیده بگیریم. رهنمود‌های رهبر انقلاب در دیدار با قهرمانان و مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی تماماً در جهت توسعه و پیشرفت ورزش کشور در تمام ابعاد و رشته‌ها بود.

صاحب‌خبر -

فرمایشات و فرمان‌های مقام معظم رهبری را باید کامل مورد توجه قرار داد، نه اینکه بخشی از آن را که مطابق میل ماست بزرگنمایی کنیم و بقیه را نادیده بگیریم. رهنمود‌های رهبر انقلاب در دیدار با قهرمانان و مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی تماماً در جهت توسعه و پیشرفت ورزش کشور در تمام ابعاد و رشته‌ها بود. حتی آن قسمت از بیانات ایشان که اشاره به اعزام کیفی و مدال‌آور ورزشکاران و رشته‌های ورزشی به مسابقات مختلف بین‌المللی داشت، دقیقاً به این مسئله اشاره داشت که باید در سایر رشته‌ها هم مانند رشته‌های مدال‌آور پیشرفت حاصل شود تا اعزام بیهوده و بدون مدال نداشته باشیم.
به‌طور قطع ایشان برخلاف برخی تحلیل‌های چند روز اخیر از سوی رسانه‌ها، نظرشان محدود کردن اعزام‌ها به چند رشته نبوده و تأکید بر ارتقای سطح رشته‌های ورزشی و رساندن بقیه رشته‌ها به چند رشته مدال‌آور همیشگی را داشته‌اند. این نظر یعنی اینکه آقایان مسئول باید با برنامه‌ریزی جهت حفظ قدرت رشته‌های مدال‌آور در مسیر تقویت و رساندن رشته‌های دیگر ورزشی به سطح آن‌ها تلاش کنند تا مدال‌آوری و قهرمانی ورزش کشور به چند رشته خاص محدود نشود. یعنی باید در بقیه رشته‌ها هم به حدی برسیم که بتوانیم اعزام‌های کیفی و مدال‌آور داشته باشیم، نه اینکه با مستمسک قرار دادن نظر ایشان در اعزام کیفی و مدال‌آور بقیه رشته‌ها را به امان خدا رها کنیم و صرفاً به چند رشته بپردازیم.
مثال قابل تأمل این کج‌اندیشی را در مسئله واردات واکسن به وضوح دیدیم، جایی که رهبر انقلاب بدون اینکه اشاره‌ای به واکسنی خاص یا نامی خاص داشته باشند فقط فرمودند که از امریکا و انگلیس واکسن نخرید، اما آن‌ها که در سوءاستفاده استادند کاری کردند که اوضاع کشور بهم ریخت.
حالا هم همان داستان به شکلی دیگر در ورزش در حال تکرار است و عده‌ای که از ابتدا هم قائل به محدود کردن ورزش کشور به چند رشته بودند به جای اینکه مسئولان ورزش کشور را به سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف و تقویت آن‌ها در کنار رسیدگی به رشته‌های مدال‌آور تشویق کنند چوب برداشته‌اند و به اسم اعزام‌های غیرکیفی و حیف و میل بیت‌المال هدف محدود کردن ورزش کشور به چند رشته خاص را دنبال می‌کنند.
چنین اقدامی یعنی درجا زدن ورزش کشور و رسیدن به این هدف، یعنی حرکت در مسیر مخالف فرمایشات رهبر انقلاب برای رشد و توسعه ورزش، چراکه رشته‌های مدال‌آور ورزش ایران در میدانی، چون المپیک یعنی کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و تیراندازی در نهایت با یکی، دو مدال کمتر یا بیشتر همواره همین عملکرد را داشته‌اند. حالا تصور کنید که سراغ رشته‌های دیگر نرویم و به همین چند رشته قناعت کنیم، اتفاقی که رخ می‌دهد نزول ایران در ورزش جهان خواهد بود، آن هم در همین رشته‌هایی که ادعای مدال‌آوری و قهرمانی در آن‌ها را داریم.
حقیقت این است که چنین نگاه اشتباهی باعث فراموشی رشته‌هایی از همچون دوومیدانی، شنا، ژیمناستیک، سوارکاری می‌شود، رشته‌های پایه و مدال‌آوری که کشور‌های صاحب عنوان در المپیک و بازی‌های آسیایی اکثر مدال‌های خود را در این رشته‌ها کسب می‌کنند و ما با این نگاه غلط هیچگاه توسعه ورزش را نخواهیم دید.
جلوی این نگاه اشتباه و این سیاست غلط همین‌جا باید گرفته شود، چراکه ظاهراً عده‌ای می‌خواهند همانگونه که خود می‌اندیشند برخلاف جریان توسعه ورزش کشور در تمام رشته‌ها حرکت کنند و با محدود کردن ورزش به چند رشته خاص برنامه خود را پیش ببرند و در نهایت هم وقتی ورزش کشور ضربه خورد و زمین‌گیر شد، درست مانند مثالی که در بالا زدیم با مطرح کردن فرمایشات رهبری در خصوص اعزام‌های کیفی و مدال‌آور از ایشان کنند.

نظر شما