شناسهٔ خبر: 49674152 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی:

بیش از ۶۰۰ اثر فاخر به دبیرخانه‌ی هفتمین کنگره‌ی شعر ملی اربعین ارسال شده است

اسرا درویشی

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تا به امروز بیش از ۶۰۰ اثر فاخر به هفتمین کنگره‌ی شعر ملی اربعین ارسال شد و ۲۹۴ شاعر از سراسر ایران به زبان‌های ترکی و فارسی، آثار خود را ارسال کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شعبانی روز دوشنبه، ۲۹ شهریور ماه در نشست خبری هفتمین کنگره‌ی شعر ملی اربعین اظهار کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی امسال در ایام صفر و اربعین، هفتمین کنگره‌ی شعر خود را با عنوان «شعر اربعین» در سطح ملی برگزار خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: اختتامیه این کنگره، دوم مهر ظهر در پردیس سینمایی قدس برگزار خواهد شد که داوران ملی و به نامی همچون قاسم صرافان، سعید بیابانکی و جمشید علیزاده ما را همراهی خواهند کرد. 

وی در خصوص محورهای این کنگره افزود: مدح و مرثیه در شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش، امام حسین (ع) نماد مقاومت اسلامی و استکبارستیزی برای شیعیان جهان، پیاده‌روی اربعین، جلوه‌ای از شکوه علوی و ظهور مهدوی، جابر نخستین زائر اربعین، استکبارستیزی و دفاع از حریم ولایت علوی و نبوی، نقش امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در احیا نهضت عاشورا، حضرت عباس (ع) و جایگاه اطاعت از ولی و نقش نوجوانان و نونهالان آل هاشم در واقعه کربلا از جمله محورهای این کنگره هستند که شاعران در سطح ملی آثار خود را فرستاده‌اند و امیدواریم که خروجی آن برای عرصه فکر و فرهنگ مبارک باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی گفت: اشعار برگزیده و منتخب را در ویژه نامه‌ای به چاپ خواهیم رساند که ارتباط ما با مداحان بسیار وسیع است و با افتخار اشعار را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی یادآور شد: ۳۱ شهریور ماه آخرین مهلت ارسال آثار است و شعرایی را نیز به عنوان میهمان ویژه دعوت کرده‌ایم که از جمله می‌توان به استاد عسگر شاهی از اردبیل،  علی حنیفه از زنجان، مجید طاعی از قم، وحید قاسمی از تهران و  محمد میرانی از ارومیه اشاره کرد.

وی در رابطه با جوایز این کنگره خاطرنشان کرد: به نفر اول مبلغ ۵ میلیون تومان، دوم ۳ میلیون تومان و سوم ۲ میلیون تومان به عنوان جایزه اعطا خواهد شد که همچنین پنج نفر در حوزه‌ی شعر و فارسی و پنج نفر نیز در حوزه شعر ترکی برگزیده خواهند شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی متذکر شد: ویژگی خاص این کنگره، ملی بودن آن است که در سال‌های قبل صرفاً در سطح استانی برگزار می‌شد و فقط تبریز و آذربایجان شرقی بود که آثار خود را در سطح کشور ارسال می‌کرد؛ البته با توجه به تجربه‌ی موفق ما در حوزه‌ی غدیر، سال آینده این کنگره را در سطح بین المللی برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت ویژه‌ی اربعین گفت: اربعین، هم پیمانی مریدان اهل بیت امام حسین (ع) است که نه تنها به عنوان مناسبت مذهبی بلکه به عنوان جلوه‌ای از شکوه و وحدت مسلمانان جهان با هر نژاد و قومی نمایانگر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه قدرت نمایی جان برکفان حسینی، نمادی از ایثار و از خود گذشتگی محبان اهل بیت (س) است، ادامه داد: امروز اگر  محبان و مریدان اهل بیت (س) خود را با اربعین به دنیا معرفی می‌کنند، یعنی ما در طلیعه‌ی ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم که ریشه و سرآغاز آن قطعاً مراسم جهانی و میلیونی اربیعین است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی افزود: اگر فردی تا دیروز غرق در فعالیت‌های جهان استکبار بود، امروز یقین پیدا کرده است که خود اهل بیت (س) مکانیزمی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند در برابر همه‌ی آن هجمه‌ها یک تنه بایستد و تبلیغات را بر باد دهد.

وی بیان کرد: ما امروز به همه‌ی کسانی که با تمام وجود در راه خدمت به زوار امام حسین (ع)، تمام دارایی خود را فدا می‌کنند، بویژه کشور دوست و برادر خود عراق، افتخار کرده و سلام و درود می‌فرستیم که همه‌ی زحمت و تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بستری را برای زیارتی راحت و با امنیت زائران امام حسین (ع) فراهم آورند؛ البته موکب‌هایی نیز از سراسر جهان و همچنین ایران همه ساله در مسیر زوار امام حسین (ع)، خیمه‌ها و موکب‌هایی را برگزار می‌کنند که امسال هم این توفیق را دارند، اما چه حسرتی بالاتر که تعداد کثیری به علت کرونا اجازه حضور ندارند.
 
وی در رابطه با اشاره به عمق اشعار ترکی خاطرنشان کرد: در شعر ترکی، عمقی را می‌بینیم که پرداختن به این حوزه، کل مناطق آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و حتی کشورهای همسایه را نیز به لحاظ محتوایی غنی می کند.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: این در شأن تبریز است که ادبیات و شعر حسینی غنی در اینجا تولید می‌شود که مدح و مرثیه و اشعار مداحان نمایانگر آن است.

وی به نقش ویژه‌ی رسانه‌ها تاکید کرده و افزود: ما نسبت به بحث رسانه، زمانی خود را موفق ارزیابی خواهیم کرد که بتوان با اکثریت جامعه ۴ میلیونی استان، ارتباط برقرار کرد و دین و پیام خود را به حداکثر جامعه منتقل شود.

 
وی گفت: در اوایل انقلاب، سازمان تبلیغات اسلامی محل فعالیت‌های انقلابی در اقصی نقاط کشور بود؛ در دوره‌ی دومی که در طول سالیان بعد انقلاب اتفاق افتاد، سازمان تبلیغات اسلامی تشکل‌های مرتبط با امور دینی را سازماندهی کرد؛ حتی زمانی که برای اولین بار فضای مجازی در کشور مطرح شد، مملوء از عبارت تبیان بود که پشتوانه‌ی آن، سازمان تبلیغات اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین در خصوص سازمان تبلیغات اسلامی شعبانی متذکر شد: سازمان امروز به جایی رسیده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست جمهوری و رهبر معظم انقلاب تحول ساختار مدیریت فرهنگی را از سازمان تبلیغات اسلامی درخواست می‌کنند؛ این مهم نشان می‌دهد که سازمان ما از یک  ابر موسسه‌ی فرهنگی به جایی تبدیل شده است که قراراست تا ساختارهای فرهنگی را طراحی کند لذا نظام جمهوری اسلامی پیش از پیش به اهمیت آن پی برده است.

وی در رابطه با مهرواره‌های سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، دو مهرواره‌ی « محله همدل» و «اوج» را برگزار کردیم؛ در مهرواره‌ی محله‌ی همدل، از همه‌ی فعالانی و تشکیلات محلات سراسر کشور، درخواست کردیم تا مسائل محله‌ی خود را برای ما در سامانه‌ای بنویسند و برای برطرف کردن آن نیز راهکارهایی را ارائه دهند.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار فعال فرهنگی، ۵۷ هزار مسئله را  در این مهرواره ثبت کردند که نشان می‌دهد، اگر برنامه‌ای هوشمندانه طراحی شود، فعالان فرهنگی در آن مشارکت خواهند کرد.

وی در پایان در ارتباط با مهرواره‌ی اوج تاکید کرد: مهرواره دوم، مهرواره اوج بود که اکنون نیز در حال برگزاری است و سازمان تبلیغات اسلامی با مساجد ارتباط گرفته و سعی می‌کند، با ایجاد انگیزه، به مسئله‌ی مواسات و قشر آسیب دیده از کرونا، اهمیت ویژه‌ای دهد.

انتهای پیام

نظر شما