شناسهٔ خبر: 49671202 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی: فرهنگ ایثار و شهادت به یک جریان، مذهب یا گروه خاص تعلق ندارد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:امام حسین (ع) در قله ایثار و شهادت قرار دارد و ما هم می‌خواهیم با نگاه تمدنی به این الگوی بزرگ، فرهنگ ایثار و شهادت را به جهان عرضه کنیم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در نخستین نشست خبری خود بعد از انتصاب به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت هفته دفاع‌مقدس سخن می‌گفت، اظهار کرد: هویت اساسی بنیاد شهید فرهنگی و اجتماعی است و باید برای تحقق این هویت تلاش و فرهنگ ایثار را در جامعه تبدیل به ارزش کنیم و اگر چنین نشود، گویی هیچ خدمتی نداشته‌ایم.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: سیاست‌های بنیاد شهید در هفته دفاع‌مقدس بر اساس رویکرد حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اجرایی می‌شود و در همه برنامه‌ها این رویکرد را مد نظر قرار می‌دهیم. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم برنامه‌های بنیاد شهید مردمی باشد و در این باره از ظرفیت‌های تشکل‌های ایثارگری بهره‌مند خواهیم شد.

وی همچنین گفت:متاسفانه بسیاری از والدین شهدا اکنون در میان ما نیستند و ما نتوانسته‌ایم خاطرات آن‌ها را ثبت کنیم. باید در این زمینه فعالیت جمعی صورت گیرد و از ظرفیت‌های مردمی نیز کمک بگیریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: فرهنگ ایثار و شهادت به یک جریان، مذهب یا گروه خاص در کشور ما اختصاص ندارد و همان طور که می‌دانیم از تمامی مذاهب و گروه‌ها شهیدانی در جنگ تحمیلی حضور داشتند که جان خود را در راه میهن فدا کردند؛ بنابراین ایثار مفهومی فراگیر است و باید رسانه‌ها به گونه‌ای در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بکوشند که همه در این راه خواهان جانفشانی باشند.

وی با اشاره به اهمیت پاسخگویی بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه‌های حقوقی اظهار کرد: همچون گذشته می‌کوشم با در نظر گرفتن سازوکاری در فضای مجازی پاسخگوی فعالیت‌های بنیاد شهید در تمام حوزه‌ها باشم.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگر سخنانش از شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یاد کرد و گفت: تاکنون نیز مسیر مقاومت در سایه فرهنگ شهادت امام حسین علیه‌السلام ادامه یافته است؛ همانگونه که «حاج قاسم سلیمانی» تربیت یافته مکتب امام حسین علیه‌السلام بود.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی در بخش پاسخگویی به رسانه‌ها و در پاسخ به سوالی گفت: اگر قانونگذار مسئولیت رزمندگان را هم برعهده بنیاد شهید قرار دهد باید منابع مالی آن تامین و به این قشر نیز از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران رسیدگی شود. هم‌اکنون ارایه خدمات در بنیاد شهید مبتنی بر درصد جانبازی است که با تغییر معیار، شیوه ارایه خدمات نیز تغییر می‌کند.

وی با تاکید بر اصل مهم شفاف‌سازی عملکرد بنیاد شهید، افزود: در همین راستا سامانه‌ای در حال راه‌اندازی است که در آن تمامی خدمات و داده‌های مالی ارائه می‌شود.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با تاکید مجدد بر اهمیت مردمی‌سازی برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، اظهار کرد: باید از تخصص‌های جامعه ایثارگری در راه خدمت به این قشر و جامعه بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر «بیمه دی» به جامعه ایثارگری خدمات ارائه می‌دهد، گفت: اگر این بیمه متناسب با منابعی که در اختیار دارد، خدمات مناسبی ارئه نکند، حتما این شرکت را تغییر خواهیم داد. هدف ما تکریم جامعه ایثارگری است.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: هرچند بخش زیادی از مطالبات جامعه ایثارگری پرداخت شده، اما به این علت که وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران ارایه خدمات به جامعه ایثارگری است، هرگز انتظارات و درخواست‌ها از این نهاد پایان نخواهد یافت.

در ادامه این نشست، یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، نخستین پویش ویلچررانی، دوچرخه سواری و پیاده‌روی جانبازان، مراسم مهمانی لاله‌ها در ۱۹ هزار گلزار شهید سراسر کشور و همزمان در گلزار‌های شهدای ادیان توحیدی، چهارمین کنگره ملی لاله‌های سفید، اجلاسیه پیام آوران ایثار، اجرای تئاتر خیابانی، نواختن زنگ مقاومت در مدارس، رونمایی از ۱۲ عنوان کتاب، دیدار مسئولان با خانواده‌های شهدا در حجم بالا، فراخوان کنگره ملی شعر ایثار، جشنواره سرود ایثار، و برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای با عنوان «بازی دل‌ها» را از جمله برنامه‌های بنیاد شهید در هفته دفاع مقدس برشمرد.

نظر شما