شناسهٔ خبر: 49650492 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

آخرین مهلت خود اظهاری در سامانه املاک

آخرین مهلت خود اظهاری در سامانه املاک  تا پایان مهر ماه اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر پیش از این مهلت خود اظهاری در سامانه املاک تا پایان مهر تمدید شده بود اما توقف 2 ماهه فعالیت این سامانه باعث تا عملا این تمدید بی تاثیر باشد البته هنوز بیش از یک ماه از این فرصت باقی مانده است. البته این احتمال وجود دارد این مهلت تا پایان فصل پاییز تمدید شودکه البته این موضوع باید در ستاد مبارزه با کرونا بررسی و تصویب شود.

 

 

خود اظهاری در سامانه املاک

 

مهلت خود اظهاری در سامانه املاک افزایش می یابد؟

پیش‌تر محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از موافقت ستاد مبارزه با کرونا برای تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه املاک واسکان تا مهر ۱۴۰۰ خبر داده بود اما به دلیل توقف ۲ ماهه فعالیت این سامانه، پیشنهاد شده که مهلت خوداظهاری مالکان و مستاجران تا پایان فصل پاییز تمدید شود که قرار است این موضوع دوباره در ستاد مبارزه با کرونا بررسی شود.بر این اساس، مالکان و مستاجران فعلا تا پایان مهر امسال مهلت دارند تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند، تا تیر امسال نیز تعداد زیادی از مردم اقدام به درج اطلاعات داشتند و تراکم مراجعه به سایت، حتی گاهی موجب کند شدن سایت شده است.

 

مهلت خود اظهاری در سامانه املاک

 

اجرای قانون مالیات‌ های مستقیم

در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، همه سرپرستان خانوار باید اطلاعات ملکی و اقامتی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند.وزارت راه و شهرسازی براساس قانون مصوب مجلس و به‌عنوان مجری این طرح، یک دوره ۲ ماهه از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ را برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین کرده بود.برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir باید مالک یا مستاجر با سیم‌کارت به نام خود و کد ملی وارد سایت شوند و ضمن ثبت اطلاعات مربوط به املاک مسکونی خود، اقامتگاه اصلی خانوار را نیز مشخص کند.

 

درج و اصلاح اطلاعات

به‌ دلیل اتصال سامانه املاک و اسکان به بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی، پس از ورود افراد به این سامانه، فهرست املاک متعلق به فرد نمایش داده می‌شود، اما احتمال نمایش املاک واگذار یا فروخته شده و حتی تکراری نیز در این سامانه وجود دارد که کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه‌های موجود، این اطلاعات را اصلاح کند.مستأجران نیز برای ثبت اطلاعات به مشخصات اصلی ملک نظیر متراژ دقیق، کد نوسازی ملک، کد ملی و شماره تلفن همراه مالک نیاز دارند که بخشی از آن‌ها در اجاره‌نامه رسمی نوشته شده و مابقی از طریق سند، قبض عوارض سالانه ملک یا با سوال از مالک قابل دریافت است.نکته دیگر اینکه در سامانه ملی املاک و اسکان، انتخاب کاربری ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری به فرد اظهارکننده واگذار شده و باید مطابق با عنوان ملک در سند اصلی ثبت شود. در این سامانه راهنمایی‌های موردنیاز برای ثبت املاک و همچنین پاسخ سوالات احتمالی درج شده است.

 

 

همه چیز درباره ثبت خوداظهاری در سامانه ملی املاک

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک خود را با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir  ثبت کنند.

پس از ثبت‌نام افراد در سامانه، کد یکتایی (آدرس الکترونیک خانوار) برایشان صادر می‌شود و ازاین پس دریافت همه خدمات دولتی مبتنی بر این کد یکتا خواهد بود.هر خانواری که اطلاعات ناصحیح واردکند یا اطلاعات خود را در سامانه درج نکند علاوه برآنکه کد یکتا دریافت نمی‌کند، از خدمات دولتی نمی‌تواند استفاده کند و مشمول دو برابر جرایم مالیاتی نیز می‌شود.

مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره ۵۹۱۹۸-۰۲۱ و شماره پیامکی ۰۲۱۱۹۳، ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی در زمینه ثبت اطلاعات سکونتی خانوار است.هرآنچه درباره ثبت خوداظهاری در سامانه ملی املاک باید بدانیدسرپرستان خانوار در صورت مستأجر بودن برای ثبت مشخصات ملکی محل سکونت به اطلاعاتی شامل (کدپستی محل سکونت، شناسه قبض برق، کدملی مالک، موبایل مالک، تاریخ شروع سکونت و تاریخ پایان قرارداد، متراژ، طبقه، واحد) نیاز دارند و در صورت مالک بودن باید کدپستی، شناسه قبض برق، تاریخ شروع سکونت، متراژ، طبقه، واحد، پلاک ثبتی و... هر ملکی که دارند را جداگانه ثبت کنند.

هر خانواری بر اساس قانون می‌تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونت داشته باشد که این‌ها مشمول مالیات نیست. مازاد بر آن اگر هر واحدی داشته باشد مشمول مالیات خواهد شد. اگر واحد‌های بیشتری داشته باشند، اما خالی نباشند نیز مشمول مالیات نمی‌شوند.

واحد‌های مسکونی واقع در تمامی شهر‌های بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشند به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان اعلام شده ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.سال اول-معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه است.واحد‌های نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی پایان کار ساختمان موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۱ تیر ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

هرآنچه درباره ثبت خوداظهاری در سامانه ملی املاک باید بدانیدپس از پایان مهلت خود اظهاری، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.همچنین ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلف هستند قبض‌های مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر کنند.

 

<div id="video-display-embed-code_320008" ><script type="text/JavaScript" src="https://rahbordemoaser.ir/fa/news/play/embed/102770/320008?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما