شناسهٔ خبر: 49636689 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان:

۶۰۷ تن فرآورده خام دامی امسال از کردستان صادر شد

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان گفت: در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۶۰۷ تن خوراک دام و مکمل آبزیان و انواع فرآورده‌های خام دامی از استان به خارج از کشور صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، مجتبی ورمقانی اظهار داشت: در سال جاری با هدف ارزآوری و افزایش صادرات محصولات غیر نفتی، حجم صادرات فرآورده های خام دامی به خارج از کشور، با وجود مشکلات  و  تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشورمان، اداره کل دامپزشکی با تسهیل در امر صادرات و رعایت تمامی پروتکل های بین المللی در ۶ ماه نخست امسال  مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای را برای چند قلم فرآورده خام دامی صادر کرد.

وی افزود: صادر کنندگان با استفاده از این مجوزها توانستند در مدت یاد شده ۲۷۷ هزار و ۲۶۸ کیلوگرم ماهی قزل آلای منجمد و تازه را از استان صادر کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد:  ۲ محموله خوراک دام و مکمل آبزیان به مقدار ۳۲۰ هزار کیلو گرم و یک محموله نمک سود شده به وزن ۱۰ هزار و ۶۸۰ کیلو گرم در مجموع به مقدار ۶۰۷ هزار و ۹۴۸ کیلو گرم هم از استان به کشورهای خارجی صادر شد.

ورمقانی یادآور شد: کشورهای روسیه، ارمنستان، عراق و پاکستان  مقصد صادرات فرآورده های خام دامی کردستان بوده اند و رشد قابل قبولی در میزان صاردات را شاهد هستیم.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است. هم اکنون در این استان ۷۶۸ واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه ۱۷ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۴۹ قطعه فعال است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می‌شود که تولید سالانه آن حدود ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر است.

 

نظر شما