شناسهٔ خبر: 49634436 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پرونده ۷ اثر میراث‌فرهنگی ناملموس بوشهر برای ثبت به عنوان اثر ملی تکمیل شد

پرونده ۷ میراث‌فرهنگی ناملموس استان بوشهر از آیین‌های عزاداری تا روش‌های درمان محلی، برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، سودابه معموری مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر بیان کرد: آیین سنتی عزای سرپا، تعزیه روز اربعین و نقش زنان در بوشهر، مراسم حجله حضرت قاسم، اولین نمایش آیینی و سنتی استان، حلوای دارویی برای زنان زائو، درمان سنتی جا انداختن رگ گریچه (رگ کمر) و درمان سنتی ضرب دیدگی و شکستگی با قیر طبیعی، هفت میراث‌فرهنگی ناملموس استان هستند که پرونده آن‌ها برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل و آماده شده است.

او افزود: جای جای استان بوشهر آیین‌های مختلفی در زمینه‌های عزاداری و مراسم شادی دارند که همه غنی هستند و می‌بینیم که از این ۷ پرونده، ۴ پرونده مربوط به همین رسوم است.

 مسئول ثبت آثار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر ادامه داد: تکمیل پرونده‌ها شامل تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای است که در کنار مستندنگاری تصویری، انجام شده است.

معموری هدف از ثبت آثار را ماندگاری میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس عنوان کرد و گفت: با ثبت آثار، ضوابط حفاظت از آن‌ها تغییر می‌کند و با پشتوانه و حمایت قانونی لازم، زمینه حفظ و احیای آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/ک

نظر شما