شناسهٔ خبر: 49633624 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

روایتی از آغاز سال تحصیلی جدید در جوار کرونا ویروس

دانش آموزان دیگر در کلاس های درس و نیمکت های چوبی نمینشیند، نیمکت هایشان صندلی و فرش های خانه است و به جای زل زدن به تخته سیاه کلاس درس باید به صفحه تلفن همراه و تبلت هایشان بنگرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان ، در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ هستیم. یک هفته دیگر فعالیت مدارس آغاز می شود. نزدیک به دوسال است که بازگشایی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت شده است. دانش آموزان دیگر در کلاس های درس و نیمکت های چوبی نمینشیند، نیمکت هایشان صندلی و فرش های خانه است و به جای زل زدن به تخته سیاه کلاس درس باید به صفحه تلفن همراه و تبلت هایشان بنگرند تا  درس های معلم را گوش فرا دهند.

آموزش های مجازی مدارس را تعطیل نکرد اما کیفیت و سطح یادگیری دانش آموزان را کاهش داد. از این رو مسئولان به دنبال بازگشایی مدارس هستند اما قدرت شیوع ویروس کرونا از قدرت تصمیم گیری آن ها بیشتر است و امسال نیز اکثریت مدارس به صورت مجازی فعالیت می کنند.

از سوی دیگر خانواده ها به تصمیم مسئولان چشم دوخته اند اما نظرات خود را هم دارند برخی از آنان موافق بازگشایی و برخی دیگر به هیچ عنوان موافق بازگشایی با وجود ویروس کووید ۱۹ نیستند.

در این گزارش به بررسی برخی نظرات و انتظارات والدین و خواسته‌های آنها برای بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری پرداخته‌ایم که در زیر میخوانید:

 

دیدگاه موافقان و مخالفان بازگشایی

خانم اکبری فرزندش پنجم ابتدایی است و موافق بازگشایی مدارس است او می گوید:موافق بازگشایی هستم وانتظارمان این است که واکسن به همه دانش آموزان و کادر آموزشی تزریق شود و به صورت شیفتی دانش آموزان به کلاس درس بروند تا دا با رعایت فاصله های لازم در کلاس حضور پیدا کنند.

علت ترجیح آموزش حضوری این است دانش آموزان با حضور سر کلاس هم تعامل اجتماعی را یاد می گیرند و هم درس ها را به صورت عمقی و بهتر فرا می گیرند.

او مشکلات آموزش مجازی  قطع و وصلی اینترنت و عدم کارایی کامل اپلیکیشن‌های موجود، کیفیت آموزش  برگزاری مداوم کلاس ها را میداند.

او درباره نگرانی هایش نیز میگوید:نگران عدم رعایت فاصله اجتماعی در کلاس ها و همچنین عدم اتمام واکسیناسیون همه دانش آموزان و کادر آموزش هستم.

حقانی نیز فرزندش امسال پایه اول ابتدایی میرود و او موافق بازگشایی مدارس است و می گوید:پیش دبستانی فرزندم مجازی بود او کلاس درس را جدی نمی گرفت، میدانم کلاس اول هم حضوری نرود خیلی به درس توجه نخواهد کرد، موافق بازگشایی حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی هستم چون پایه اول پایه ای حساس است و اگر دانش آموز از ابتدا خوب یاد نگیرد تا پایان فارغ التحصیلی دچار مشکل می شود.

خانواده هایی که موافق بازگشایی مدارس هستند، مهمترین دغدغه آن ها کیفیت آموزش است که آموزش های مجازی نمی تواند جای آن را بگیرد و خانواده هایی مخالف بازگشایی مدارس هستند عطای کیفیت آموزش را به لقایش بخشیده اند و سلامتی فرزندانشان در اولویت قرار داده اند.

شیخی که خود فرهنگی است و فرزندش پایه سوم ابتدایی تحصیل می کند از مخالفان بازگشایی مدارس به صورت حضوری است و معتقد است: باید ویروس کرونا ریشه کن شود تا فرزندانشان در صحت و سلامتی به مدرسه بروند و او با صراحت ادامه می دهد:موافق بازگشایی نیستم چون واکسیناسیون تاثیری بر نگرفتن دوباره کرونا ندارد و حتی همکاران و کسانی که دو دوز واکسن رو زدن دوباره مبتلا شدند و درصد بالایی درگیری ریوی دارند.

او ادامه می دهد:انتظارم تامین هزینه اینترنت همکاران و اولیا از طرف وزارت ارتباطات و تامین گوشی هوشمند برای دانش اموزان بی بضاعت است و مهمترین دغدغه ام واکسیناسیون نشدن دانش آموزان و اینکه مجبور شوند حضوری به مدرسه بروند.

این معلم در ادامه کیفیت آموزش حضوری را بهتر از آموزش مجازی میداند اما معتقد است در حال حاضر  با توجه به شیوع ویروس کرونا باید مدارس مجازی فعالیت کنند.

ذکایی هم مادر یکی از دانش آموزان است که مخالف برگزاری حضوری مدارس است چون نگران سلامتی فرزندش است و می گوید:نگران سلامتی فرزندم هستم و به هیچ عنوان اجازه نمیدهم به صورت حضوری به مدرسه برود.

 

طولاني در خانه ماندن دانش آموزان يك چالش است

همچنین  «محمد رضا سیفی» مديركل دفترتوسعه عدالت آموزشي و آموزش عشاير  به خبرنگار شبستان می گوید: چند روزي بيشتر تا اول مهر نمانده و بيشتر از هميشه بوي مهر از داخل خانه ها تا از داخل مدارس مي آيد. والدين، دانش آموزان و آموزش و پرورش به بلاتكليفي دچار شده اند، تمام گزينه هاي بازگشايي فيزيكي مدارس منوط به رفتار ويروس كروناست، مبرهن است سلامت دانش آموزان اولويت بوده و نمي توان تا اطمينان خاطركافي پيدا كرد، سلامت آنها را به خطر انداخت، لذا سال تحصيلي پيش رو با تركيبي از آموزش هاي حضوري و مجازي شروع می شود و دانش آموزان مانند سال قبل با حضور در كلاس هاي مجازي مدارس خود را تشكيل مي دهند هرگونه آموزش غيرحضوري مانند مدرسه تلويزيوني يا بسته هاي آموزشي و يا استفاده از فضاي مجازي شرايط بهره برداري خاص و منحصربه فردي دارد و به هيچ عنوان جايگزين مدرسه نمي شود.

او درباره مناطق محروم  نیز بیان می کند: فرستادن بسته هاي آموزشي به منازل دانش آموزان در مناطق محروم اقدام پسنديده اي است اما اين نوع آموزش فقط در بازه زماني كوتاه موثر است و نمي توان ادعا كرد با تهيه و ارسال بسته هاي خودآموز آموزشي، دانش آموز در كلاس درس حاضر شده و مفاهيم آموزشي را فراگرفته است، زيرا در مناطق محروم، والدين سواد موثر ندارند كه بتوانند همراه فرزند خود در قطار آموزش مسافر شوند.

سیفی در خانه ماندن طولاني دانش آموزان يك چالش می داند و ادامه می دهد: نكته اي كه اكثراً از آن غفلت مي كنيم، نقش تعاملات اجتماعي و گروه همسالان در امر يادگيري است، زيرا دانش آموز فارغ از برنامه درسي ملي، هنگام مواجهه با هم كلاسي ها و هم سن هاي خود،كنار هم بودن، باهم بودن، دوست داشتن، آداب و رفتارهاي اجتماعي متعددي را فرامي گيرد كه به آن «برنامه درسي پنهان» گفته مي شود، اين برنامه درسی بدون توصيه های دستوری و بخشنامه ای، فقط هنگام بازگشايی مدارس محقق می شود.

او همچنین به خانواده ها توصیه می کند:براي پدرومادرها سخت خواهد بود كه فرزندشان خصوصاً كلاس اولي ها هيچ درك واقعي از كلمه مدرسه ندارند، پيشنهاد مي شود در اين چند روز باقيمانده همراه فرزند خود در محيط مدرسه حاضر شويد، اجازه دهيد فرزندتان از سرويس بهداشتي مدرسه استفاده كند، اجازه دهيد با در و ديوار مدرسه آشنا شده و با محيط دوست شود، پيشنهاد مي شود ز شرايطي فراهم شود تا با رعايت تمام دستورات بهداشتي، دانش آموزاني كه دو سال قبل كلاس اول بوده اند، با فرزند شما ديدار داشته باشد تا با انتقال تجارب كودكانه اش، فرزند شما چهره واقعي از مدرسه را در ذهن خود ترسيم كرده تا براي ورود به مرحله جديدي از زندگي آماده شود.

مديركل دفترتوسعه عدالت آموزشي و آموزش عشاير تاکید دارد: مطمئناً مادران در كلاس هاي مجازي، نمره قابل قبولي را گرفتند اما توصيه مي شود بجاي فرزندان خود در كلاس هاي مجازي شركت نكنند بلكه همراه فرزند خود و به عنوان دستيار معلم، حضور مشترك و موثر داشته باشيم.

زنگ سال تحصیلی با حضور رئیس جمهوری

به گفته «علیرضا کاظمی»زنگ سال تحصیلی با حضور رئیس‌جمهور در روز پنجشنبه اول یا روز شنبه سوم مهر به صدا در می‌آید و مسیر بازگشایی حضوری مدارس طراحی شده و در فرایند تدریجی اجرا می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه می کند: آموزش در مدارس کم‌جمعیت روستایی و عشایری که سال گذشته نیز حضوری بودهو دسترسی به فضای مجازی ندارند، امسال نیز به شیوه حضوری خواهد بود. آموزش در مدارس با جمعیت متوسط به صورت ترکیبی خواهد بود و ساعات آموزشی نصف حضوری و نصف مجازی خواهد بود. البته این موضوع 15 روز بعد از اتمام واکسیناسیون پیگیری می‌شود.در گام سوم مدارس با تراکم بالا و پرجمعیت است که در صورت مهیا بودن زیرساخت‌ها با گروه‌بندی دانش‌آموزان و حضور یک روز در میان و حضور حداقلی، آموزش‌ها حضوری خواهد شد.

واکسیناسیون دانش‌آموزان شرط بازگشایی مدارس نیست

کاظمی از واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 18 سال خبر می دهد و می گوید: اما واکسیناسیون دانش‌آموزان شرط بازگشایی مدارس نیست بلکه به هر میزان که بشود پروتکل‌ها را رعایت کرد، می‌توان مدارس را بازگشایی کرد، لذابه طور کلی بازگشایی مدارس در سال جدید تحصیلی با توجه به تراکم جمعیت و زیرساخت‌های بهداشتی در هر منطقه متفاوت خواهد بود و در این زمینه نیز تفویض اختیار خو اهد شد.

به هر روی، کمتر از یک هفته به آغاز سال تحصیلی باقی مانده است و آنچه مشخص است مجازی بودن آموزش ها است. سلامتی دانش آموزان ارجحیت بر آموزش دارد اما در کنار آن باید وزارت آموزش و پرورش تدابیری بیندیشد تا سطح کیفی آموزش نسبت به سال گذشته بالاتر رود و به آموزش های حضوری نزدیکتر شود.

پایان پیام/260

نظر شما