شناسهٔ خبر: 49600287 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

لحظه به لحظه از اجلاس سازمان شانگهای:

رئیس‌جمهور چین: امروز ایران عضو کامل شانگهای می‌شود/ پوتین: عضویت ایران قدرت این سازمان را افزایش خواهد داد/ نخست‌وزیر هند: از این تصمیم استقبال می‌کنیم/ تکمیلی: سند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تایید شد

در این نشست رئیس جمهور چین با تاکید بر قوت و قدرت سازمان همکاری شانگهای ااعلام کرد: در نشست امروز عضویت ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری‌های شانگهای پذیرفته می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل - رجانیوز: بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

 

در این اجلاس منطقه‌ای، علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان به عنوان کشور میزبان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده اند.

 

در این نشست رئیس جمهور چین با تاکید بر قوت و قدرت سازمان همکاری شانگهای ااعلام کرد: در نشست امروز عضویت ایران به عنوان عضو کامل سازمان همکاری‌های شانگهای پذیرفته می‌شود. 

 
او همچنین تصریح کرد: هرگونه موانع در تجارت و فناوری باید برداشته شود و این فرصت‎ها در اختیار همه قرار گیرد و اعضا اجازه ندهند کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای مورد حمله کشور‌های دیگر قرار گیرند.
 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در سخنانی با استقبال از همراهی کشورهای جدید همکار در این سازمان گفت: از تصمیم پیوستن ایران در سازمان همکاری شانگهای استقبال می کنیم، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به قدرت و سلطه این سازمان می افزاید.
 
همچنین نارندرا مودی نخست وزیر هند با تبریک بیستمین سالگرد تاسیس سازمان شانگهای گفت: من از اینکه ایران به عنوان شریک جدید ماست استقبال می‌کنم. سرمایه گذاری ما در بندر چابهار در ایران و تلاش‌های ما در زمینه کریدور بین المللی شمال-جنوب دلیلی بر اراده و تمایل ما در این زمینه است.
 
در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.
 
در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حساب توییتری خود نوشت: با کمال خرسندی اکنون سند عضویت دائم ج. ا. ایران در سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با حضور رییس جمهور محترم کشورمان به تایید سران رسید. این عضویت راهبردی تاثیر مهمی‌بر روند همکاری‌های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد.
 
 
 
 

نظر شما