شناسهٔ خبر: 49589460 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری جلسه رهبران سازمان پیمان امنیت جمعی پشت درهای بسته

تهران - ایرنا - اجلاس پیمان امنیت جمعی (سستو) از دیروز در حالی در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان در حالی برگزاری است که نشست سران این پیمان امروز در پشت درهای بسته برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری « آکی پرس » قرقیزستان، جلسه رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی ( سستو ) امروز ( ۱۶ سپتامبر ) در شهر « دوشنبه » پایتخت تاجیکستان با حضور روسای جمهور تاجیکستان، قرقیزستان،قزاقستان و نخست وزیر ارمنستان و وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد تا تکمله ای بر مصوبات دیروز وزیران امور خارجه و دفاع کشورهی عضو باشد.

در آغاز این اجلاس، « امامعلی رحمان » رئیس جمهوری تاجیکستان سخنرانی کوتاهی درباره توسعه و پیشرفت همکاری در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی ایراد کرد. سپس از خبرنگاران خواسته شد محل را ترک کنند و جلسه پشت درهای بسته ادامه یافت. 

براساس این گزارش، بررسی شرایط افغانستان از محورهای اصلی این اجلاس است. گزارش رسانه ای پس از پایان این جلسه برنامه ریزی شده است. این اجلاس در حالی برگزار می شود که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند. 

روز جمعه ۱۷ سپتامبر ( ۲۶ شهریور ) جلسه رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای  نیز در شهر « دوشنبه » به میزبانی تاجیکستان برگزار خواهد شد. 

قرار است جلسه ویژه ای نیز با حضور اعضای کشورهای سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی با محوریت شرایط افغانستان برگزار شود.

سازمان پیمان امنیت جمعی ( CSTO ) یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره در حوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توان سیاسی، اقتصادی و نظامی  فدراسیون روسیه کاهش یافت. روسیه به هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌ گذاری کرد.

 از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی، محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است. دولت روسیه می‌خواست با ایجاد ساختارهای تازه سیاسی، اقتصادی و نظامی  بازیگرِ اصلی در منطقهٔ آسیای میانه و قفقاز باشد.
اعضای کنونی این سازمان عبارتند از : ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان. افغانستان و صربستان نیز از سال ۲۰۱۳ اعضای ناظر این سازمان می باشند. 

اعضای این سازمان برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در جلسه ای در تاشکند ازبکستان برگزار کردند، اما عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ به حالت تعلیق در آمد، ولی  پس از آن در سال ۲۰۰۶ به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می شود، به عضویت خود پایان داد.

نظر شما