شناسهٔ خبر: 49586732 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماجرای موفقیت بانوی نجار از زبان خودش

چوب یکی از مهم ترین مواد موجود در طبیعت به شمار می آید که استفاده از آن در هر حوزه ای لازم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  صنعت چوب و تجارت آن  نقش اصلی در اقتصاد هر کشور دارد و به عنوان جزیی از تولید ناخالص داخلی به شمار می رود. 

صنعت چوب یکی از رایج ترین صنایع موجود در جهان به حساب می آید و سابقه دیرینه ای دارد. با دیدن صندلی که روی آن می نشینیم تا ساختمان های گوناگون با طراحی های مختلف، تزئینات داخل منزل  نیاز به چوب را حس می کنیم. صنعتی که در آن از چوب برای ساخت وسایل و تجهیزات گوناگون بهره گرفته می شود، صنعت چوب نام دارد. 

مریم قربانی کارآفرین موفق در صنعت چوب شهرستان آباده گفت: وقتی که بچه بودیم در کارتون ها با تکه های چوب جنگل، حیوانات زیبا درست می‌کردند، بزرگتر شدیم در فیلم به رنگ خدا، نجار نابینایی را مشاهده کردیم که از چوب، مجسمه یک کبوتر زیبا را تراشیده بود و از همان موقع بود که کار با چوب برایم پر از حس خوب و هیجان انگیز بود. 

او بیان کرد: کار کردن با چوب روح و دل را صیقل می دهد و وقتی که چوب را دستم می گیرم و با تراش و مغار و تیغ و اره و سمباده و از چوب خام محصولی می سازم که هرکسی می بیند از ذوق قند در دلش آب می‌شود، انگار تمام ثروت ها و خوشی های دنیا را به من هدیه می‌کنند.

قربانی تصریح کرد: از آن مهمتر حس خوب پول گرفتن، در مقابل کاری که ترکیب طبیعت و روح و هنر من است بسیار لذت دارد، باور کنید با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. 

کارآفرین موفق در صنعت چوب شهرستان آباده ادامه داد: با چوب خیلی کارها می شود کرد، از نجاری ساده، مثل ساختن میز و چهارپایه و چهارچوب گرفته تا ساخت و سازهای بزرگ، نجاری هنری مانند منبت کاری، معرق کاری، ارسی کاری، کابینت سازی، طراحی  و نصب دکور است. 

او افزود: نجارها و کسانی که با چوب کار می کنند آدم‌های مهربان و خوش اخلاقی هستند، من خودم این طور شروع کردم.

قربانی اضافه کرد: ماجرای من و چوب در سال ۹۴ با ساخت جعبه های خام منبت شروع شد و کم کم با خراطی و ساخت ابزار و وسایل هنری و تزیینی، مثل گیتار و منبت ادامه یافت. 

چوبکاری، هنری آمیخته با عشق

کارآفرین موفق در صنعت چوب شهرستان آباده اظهار کرد: سال ۹۵ از کمیته امداد ۱۵ میلیون وام گرفتم و به صورت قسطی دستگاه های مورد نیاز را تهیه و کارگاه خود را راه اندازی کردم، در سال ۹۶ و ۹۸ به عنوان تنها بانوی نجار کارآفرین معرفی شدم و برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم با پرداخت حق بیمه آن ها اشتغال زایی کردم. 

او در جواب این سوال که محصولات خود را چطور می‌فروشید گفت: راه های زیادی وجود دارد که راحت ترینش هم راه اندازی صفحات معرفی کارتون در شبکه های اجتماعی است، اما اگر سود بیشتر و سفارش بیشتری می‌خواهید باید، پاساژها و خیابان ها، مغازه هایی که با محصول شما مرتبط هستند را پیدا کنید، نمونه کارهایتان را نشان دهید و مشتری جذب کنید، ابتدا برای شناخته شدن سود کم در نظر بگیرید و شک نکنید از هر ده مغازه حداقل یکی به شما سفارش می‌دهد. 

قربانی بیان کرد: نا امید نشوید، با نه شنیدن بی خیال کار نشوید و فراموش نکنید که هیچ تلاشی بدون جواب نمی‌ماند! 

کارآفرین موفق در صنعت چوب شهرستان آباده تصریح کرد: قبل تر گفتم که من با اینکه نه کارم را معرفی کردم، نه تبلیغات دارم و نه صفحه اجتماعی، اما مشتری های زیادی دارم و این فقط به این خاطر است که سعی می کنم به گونه‌ای کار را آماده کنم که وقتی شما آن را می‌بینید، تمیزی و دقت و توجه به ریزه کاری ها، عامل جلب توجه مشتری باشد، پس با عشق کار کنید و محصولاتی بسازید که نشانه سلیقه و هنر شما باشد، این گونه مطمئن باشید می توانید از آن به خوبی کسب درآمد کنید. 

او ادامه داد:  اگر بخواهید بدانید برای شروع این کار، چقدر سرمایه لازم داریم، باید بگویم که برای کار چوب سرمایه مورد نیاز بستگی به فاز کاری و محصول مورد نظر شما دارد، اما با توجه به تورم به وجود آمده هزینه ها بسیار سنگین شده است. 

چوبکاری، هنری آمیخته با عشق

قربانی افزود: به طور مثال یک ماشین چوب توسکا که از ساری به قیمت ۲۰ میلیون تومان خریداری می شد در حال حاضر به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

کارآفرین موفق در صنعت چوب شهرستان آباده اضافه کرد: قیمت چوب گردوی تویسرکان همدان از کیلویی هزار تومان به کیلویی ۲۵ هزار  تومان رسیده که بیشترین هزینه در صنعت چوب، هزینه محل کارگاه است. 

او گفت: با همه تلاشی که کردم و علی رغم تمام قول ها و تعهد هایی که از کمیته امداد شده بود، به تعهدات عمل نشد و از فروردین ۱۴۰۰ کارگاه نجاری من با ۲۵ کارگر، تعطیل شد و هم اکنون کارم را در خانه انجام می دهم و تمام کارگرها بیکار شده اند. 

قربانی بیان کرد: برای راه اندازی دوباره کارگاه، حتی با خیران شهرستان آباده هم صحبت و تقاضای کمک کردم اما کارساز نبود. 

کارآفرین موفق در صنعت چوب شهرستان آباده  در پایان بزرگترین دغدغه خود را تامین محلی برای کارگاه نجاری و اشتغال ۲۵ تا ۳۰ کارگر خود بیان کرد، به امید روزی که به کارآفرینان موفق استان توجه بیشتری شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

برچسب‌ها:

نظر شما