شناسهٔ خبر: 49582290 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چالش‎های ثبت‎نام دانش‎آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید/ نگرانی والدین گلستانی از پر شدن ظرفیت برخی مدارس دولتی

عدم ظرفیت خالی در برخی مدارس دولتی برای ثبت‎نام دانش‎آموزان، دریافت وجوه نامتعارف هنگام ثبت‎نام، شهریه نجومی در مدارس غیر انتفاعی و ... هر ساله جزو چالش‎ها و دغدغه‎های مهم والدین در آستانه سال تحصیلی جدید محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،در روزهایی که نزدیک به آغاز تحصیلی سال جدید هستیم دغدغه برخی والدین نسبت به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس بیشتر شده است، با توجه به آنکه طی دو سال اخیر با شیوع کرونا، آموزش مجازی شده و از طرفی با مشکلات اقتصادی موجود در جامعه در حال حاضر تمایل والدین برای تحصیل فرزندان خود در مدارس دولتی بیشتر است با این وجود گویا برخی مدارس دولتی در سطح گرگان ظرفیت کافی برای ثبت‎نام دانش‎آموزان ندارند، برخی والدین اذعان می‌کنند مدیران برخی مدارس دولتی در قبال ثبت‎نام دانش‎آموزان تقاضای دریافت وجه زیادی دارند و در صورت عدم پرداخت این وجه از سوی والدین، آنها را به ثبت‎نام در مدارس غیردولتی راهنمایی می‎کنند.

*ثبت‎نام دانش‎آموزان در مدارس دولتی به شرط پرداخت شهریه

در همین رابطه یکی از والدین گلستانی با بیان اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید برای ثبت‎نام فرزندان در مدارس دچار چالش شدیم،در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: به مدرسه محل سکونت خود برای ثبت‎نام فرزندم مراجعه کردم اما به من گفتند جای خالی برای ثبت‎نام دانش‎آموز دیگری در مدرسه نداریم و در پاسخ به سؤال من  که باید چه کاری انجام دهم؟ مرا به ثبت‎نام در مدرسه غیرانتفاعی هدایت کردند.

خانم حسینی با بیان اینکه آموزش در کشور رایگان است، افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه ثبت‎نام در مدرسه غیرانتفاعی به دلیل هزینه بالای آن از توان بسیاری از والدین خارج است.

وی گفت: با این وجود به چند مدرسه غیرانتفاعی مراجعه کردم و با شهریه‎هایی نجومی ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان مواجه شدم.

شهروند گلستان خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی مدارس غیرانتفاعی از لحاظ ایمنی ساختمان مناسب به نظر نمی‎رسند معمولأ یک ساختمان دو طبقه قدیمی با یک حیاط بسیار کوچک را تبدیل به مدرسه غیرانتفاعی کرده‎اند.

خانم حسینی گفت: یکی از دوستان من برای ثبت‎نام فرزندش در یک مدرسه دولتی مجبور به پرداخت ۴۰۰ هزار تومان شد اگر این مبلغ پرداخت نمی‎شد فرزندش را ثبت‎نام نمی‎کردند متأسفانه برخی مدیران در قبال ثبت‎نام دانش‎آموز مبالغی خارج از عرف درخواست می‎کنند.

*تحصیل ۳۸۵ هزار دانش‌آموز گلستانی در سال تحصیلی جدید/ دریافت وجه هنگام ثبت‎نام تخلف است

مدیر کل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه ۳۸۵ هزار نفر دانش آموز در سال تحصیلی جدید وارد مدارس استان خواهند شد،گفت: این عدد ۱۱هزار نفر نسبت به سال گذشته بیشتر است.

احسان گوهری‎راد تصریح کرد: تعداد مدارس سطح استان در سال تحصیلی جدید ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه می‎باشد که از این تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ مدرسه دولتی هستند.

وی افزود:بیش از ۹۰ درصد از همکاران فرهنگی ما در بخش‎های مختلف استان در دُز اول واکسینه شدند و تاکنون ۴۰ درصد از همکاران فرهنگی در مراکز تجمیعی و مراکز بهداشتی دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‎اند.

مدیر کل آموزش و پرورش گلستان در خصوص دریافت وجه از سوی برخی مدیران مدارس هنگام ثبت‎نام دانش آموزان گفت: ما از والدین انتظار داریم در امر آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند با این وجود هیچ مدیر یا فردی حق ندارد در زمان ثبت‎نام دانش آموز وجهی به غیر از بیمه،کتب درسی دریافت کنند در ادامه کار نیز خانواده‎ها می‎توانند برای ارتقا کیفیت تحصیلی به مدرسه کمک کنند این کار هم در قانون و هم دستورالعمل‎های اجرایی ذکر شده است.

*فضای فیزیکی مدارس غیردولتی از مراجع ذیصلاح تأییدیه‎های لازم را می‎‎گیرند

گوهری‌راد افزود: با مدیرانی که به اجبار در هنگام ثبت‎نام دانش آموزان وجهی دریافت می‎کنند برخورد می‎کنیم، سال گذشته چند نفر مدیران خاطی به خاطر همین موضوع خلع مدیریت شدند.

وی در خصوص استاندارد فضای فیزیکی مدارس غیرانتفاعی گفت: اگر تضمین فضای فیزیکی از طرف مراجع ذی‎صلاح همچون سازمان نظام مهندسی و اداره کل نوسازی مدارس انجام نشود ما به هیچ مدرسه‎ای اجازه راه‎اندازی نمی‎دهیم وقتی از این مراجع تأییدیه‎های لازم گرفته شد اطمینان لازم در خصوص وضعیت ایمنی ساختمان برای ما حاصل می‎شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان به شهریه مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: هزینه مدارس غیر دولتی در صورت برگزاری برنامه‎های فوق برنامه در خارج از وقت اداری برای دانش‌آموزان شاید به ۱۲ میلیون تومان برسد اما در حال حاضر فوق‎برنامه‎ای برگزار نمی‎شود، در واقع ما دو نوع فوق برنامه در مدارس غیرانتفاعی داریم یکی جزو برنامه‎های درسی دانش‎آموزان در ساعت اداری و دیگر خارج از وقت اداری بر اساس نظر اولیای مدارس برگزار و بابت آن هزینه دریافت می‎شود.

* ۲ شیفته بودن ۸۵ درصد مدارس گلستان در مقطع دبیرستان/ کاهش ثبت‎نام دانش‎آموزان در مدارس غیردولتی، ظرفیت مدارس دولتی را با مشکل مواجه کرد

به گفته گوهری‎راد در حال حاضر ۲ هزار و ۲۴۲ مدرسه دولتی و ۴۵۰ مدرسه غیرانتفاعی در سطح استان وجود دارد، در شهرستان‎های گرگان،گنبدکاووس و یکی دو شهر دیگر خانواده‎ها از ثبت‎نام دانش‎آموزان در مدارس غیردولتی استقبال بیشتری می‎کنند و توازن خوبی در خصوص مدارس غیردولتی در استان و شهرستان‎ها شاهد هستیم و مشکل خاصی در خصوص تناسب جمعیت دانش‎آموزان با تعداد مدارس دولتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر موضوعی که ما را دچار چالش کرده این است دانش آموزانی که قبل از شیوع کرونا در مدارس غیردولتی تحصیل می‎کردند به دلیل هزینه‎بر بودن و آموزش مجازی والدین رغبتی برای حضور دانش‎آموز خود در مدارس غیردولتی نداشته و به مدارس دولتی برای ثبت‎نام مراجعه می‎کنند از این‎رو جمعیت دانش آموزان در مدارس دولتی افزایش یافته است.

مدیر کل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه مشکل عدم ظرفیت خالی برای ثبت‎نام دانش آموزان در مدارس دولتی بیشتر در اطراف مرکز اصلی شهر مشاهده می‎شود، گفت: به عنوان مثال در مدارس حاشیه شهر گرگان مدارس تک‌شیفته‎ای وجود دارد که حتی تعداد دانش‎آموزان به حد ظرفیت اصلی مدرسه نمی‎رسد با این وجود برای رفع این مشکل، مدارسی که خانواده‎ها بیشتر رغبت دارند دانش‎آموزشان در آنجا تحصیل کنند را دو شیفته کرده‎ایم در حالی که خودمان چندان علاقه‎ای به این کار نداریم.

گوهری‌راد خاطرنشان کرد: در مقطع متوسطه بیش از ۸۵ درصد مدارس ما در دو شیفت صبح و بعدازظهر فعال هستند البته در وضعیت عادی ما مشکلی نداریم امسال به دلیل آنکه دانش‎آموزان کمتری به مدارس غیر دولتی می‎روند در ظرفیت مدارس دولتی مشکل ایجاد شده است.

*گرگان، جز ۵ شهر اول کشور در خصوص تمایل خانواده‎ها برای ثبت‎نام دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی/ پای امکانات و تجهیزات در مدارس دولتی لنگ می‎زند

یکی از موضوعاتی که در خصوص تحصیل دانش آموزان گلستانی کمی جالب به نظر می‎رسد این است که این استان شمالی با توجه به آنکه از لحاظ درآمدی و اقتصادی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست اما شهرستان گرگان جزو پنج شهر اول کشور در رابطه با تعداد ثبت‌نام دانش‎آموزان در مدارس غیردولتی است، این موضوع از دو منظر قابل بررسی است؛ نخست علاقه والدین گلستانی به تحصیلات دانش‎آموزان خود در یک محیط آموزشی با امکانات و تجهیزات کافی تا جایی که حاضرند از بسیاری از خواسته‎های خود برای تحصیل با کیفیت فرزندشان خودداری کنند و دوم علامت سوألی که برای کیفیت آموزش در مدارس دولتی استان ایجاد می‎شود و بی‎توجهی مسوولان به ارتقا کیفیت و امکانات لازم در مدارس دولتی است، اما مدیر کل آموزش و پروش گلستان معتقد است از لحاظ آموزشی و تدریسی هیچ‌گونه فرقی میان مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد و اعتبارات اندک دولتی این اجازه را به ما نمی‎دهد تا تجهیزات و امکاناتی مثل مدارس غیردولتی در اختیار داشته باشیم با این وجود در مدارس جدیدی که ساخته می‎شود تمام امکانات به روز آموزشی در این مدارس فراهم است.

* نیاز ۳۰ درصد از کلاس‎های درس گلستان به نوسازی و مقاوم‎سازی

گوهری‎راد با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از کلاس‎های درس استان نیاز به مقاوم‎سازی و نوسازی دارند، افزود: ۱۰۷ کلاس درس در سال تحصیلی جدید از سوی اداره کل نوسازی مدارس در سطح استان افتتاح شد در حالی که در تابستان نوسازی و بهسازی مدارس انجام می‎شود اما با وضعیت خاص استان نیاز به کار بزرگتری داریم.

وی افزود: سرانه فضای دانش آموزی در استان حدود ۴/۷ مترمربع است این عدد در کشور ۵/۸ مترمربع می‎باشد در واقع یک واحد از لحاظ سرانه فضا از کشور عقب هستیم.

براساس این گزارش در حالی‎که آموزش و پرورش در تمام کشورهای دنیا یکی از بخش‎های مهم محسوب می‎شود و امکانات و اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته می‎شود اما در کشور ما سهم این بخش مهم از اعتبارات همواره حداقل است؛ جای تعجب دارد مکانی که قرار است آینده‎سازان و نخبگان زیادی به کشور تحویل دهد چرا تا این حد از نظر مسوولان کم‎اهمیت به نظر می‎رسد؟

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

نظر شما