شناسهٔ خبر: 49542379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نجفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اولویت سیاست خارجی ایران همگرایی‌ منطقه‌ای است/ الکاظمی می‌داند که آمریکایی‌ها از منطقه خواهند گریخت

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: لازم است که برای همگرایی و همکاری و توسعه مناسبات اقتصادی و مالی بین کشور‌های منطقه از هم اکنون زمینه سازی شود.

صاحب‌خبر -

محمدپارسا نجفی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر مصطفی الکاظمی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران، اظهار کرد: سفر الکاظمی در حالی که با یک هیئت اقتصادی همراه بود، می‌تواند بستر ساز و مقدمه‌ای برای همگرایی اقتصادی باشد، حداقل در ۲۰ سال گذشته توافقات بسیار زیادی بین ایران و عراق امضا شده که بخش زیادی از آن‌ها به دلیل کارشکنی‌های نیرو‌های اشغالگر آمریکا به نتیجه نرسیده است، مانند ساخت نیروگاه در داخل عراق توسط شرکت‌های ایرانی یا برخی از قرارداد‌ها در وصول مطالبات ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، همچنین در بخشی از مطالبات صادرات ناشی از گاز طبیعی یا برق به عراق. بخش عمده‌ای از مسائل به داخل خود عراق برمی‌گردد و اینکه عراق باید زمینه و زیر ساخت‌های لازم برای همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های منطقه را فراهم کند.

وی افزود: مصطفی الکاظمی یک بار پیش از این هم به ایران آمد، اما بدون هیئت عالی اقتصادی. این شخص تلاش زیادی کرد که روابط اقتصادی عراق را با کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس مانند عربستان سعودی، امارات و کویت گسترش دهد یا با کشور‌های محور سازش مانند اردن و مصر به توسعه مناسبات بپردازد که در هر دو مورد نتیجه و عایدی برای کشور عراق به همراه نداشت.

نجفی ادامه داد: دولت گذشته ایران هم هیچ تلاشی برای توسعه مناسبات منطقه‌ای به ویژه با کشور‌های همسایه مثلا عراق نداشت، اما در دولت سیزدهم اولویت سیاست خارجی ایران به توسعه مناسبات کشور‌های همسایه به ویژه محور مقاومت از جمله عراق و سوریه برمی‌گردد، همانطور که اولین سفر وزیر خارجه ایران به عراق و سپس به سوریه بود.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: اولویت سیاست خارجی آقای امیرعبداللهیان همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه توسعه محور مقاومت است که اگر این همکاری‌ها در ابعاد اقتصادی گسترش پیدا کند، می‌تواند نویدبخش یک همگرایی اقتصادی و بستر ساز یک اتحادیه اقتصادی درمحور مقاومت در آینده باشد. اگر این اتفاق بیفتد سود بسیار زیادی برای عراق فراهم می‌شود، چراکه احیاء جاده ابریشم که از ایران عبور می‌کند این فرصت را به عراق می‌دهد که از مسیر عراق عبور کند و به دریای مدیترانه برسد. مسیر‌های دیگری هم می‌توانند برای بعد از خروج از ایران وجود داشته باشد، اما عراق در همکاری با ایران می‌تواند از این مزیت بهره‌مند باشد و این زمینه می‌تواند برای اشتغال زایی، ارز آوری و درآمد زایی بسیار زیادی برای عراق فراهم کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر عراق با مشکل بیکاری، کمبود منابع ارزی و کاهش قیمت نفت مواجه است، اگر این همگرایی اقتصادی بین محور مقاومت به ویژه ایران و عراق و سپس سوریه و لبنان فراهم شود هر کشور می‌تواند نیاز‌های خود را از توانمندی‌های کشور دیگری تامین کند. مثلا صدور خدمات فنی و مهندسی، کالا‌های مصرفی یا صنایع معدنی مثلا مصالح ساختمانی از ایران به عراق می‌تواند بخش زیادی از مشکلات عراق را تامین کند، به ویژه صادرات برق که این کشور هنوز نتوانسته است جایگزینی برای آن پیدا کند.

نجفی ادامه داد: از ایجاد اتصال ترانزیتی بین ایران، عراق و سوریه تا مدیترانه می‌تواند بسترساز گریز از تحریم‌های آمریکا باشد و این مزیتی است که ایران می‌برد و بهترین گزینه برای ایران اتصال ترانزیتی با عراق و سوریه خواهد بود. این مسئله مهمی است که آمریکایی‌ها همواره درباره آن کارشکنی می‌کردند و بار‌ها گذرگاه ابوکمال القائم را بمباران کردند و مانع از اتصال ترانزیتی می‌شدند.

بیشتر بخوانید

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عراق باید به این مسئله توجه داشته باشد که اولویت سیاست خارجی ایران همگرایی‌های منطقه‌ای و همکاری‌های میان همسایگان است، آقای الکاظمی می‌داند که آمریکایی‌ها از منطقه خواهند گریخت، اما کشورها و ملت‌های منطقه مانند ایران، سوریه، لبنان و عراق در این منطقه جاودان خواهند بود، بنابراین لازم است که برای همگرایی و همکاری و توسعه مناسبات اقتصادی و مالی بین این کشور‌ها از هم اکنون زمینه سازی شود.

انتهای پیام/

نظر شما