شناسهٔ خبر: 49537844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش چشمگیر زائران پیاده به مشهد در روز اربعین

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا، حضور کاروان‌ها برای پیاده‌روی به‌سوی مشهد در روز اربعین کاهش چشمگیری داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین رضائی سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) در خصوص حضور کاروان‌های پیاده‌روی از مشهد به سمت عراق برای روز اربعین گفت: کاروان پیاده انصارالحسین (ع) هر ساله مسیر مشهد تا کربلا را با پای پیاده طی می‌کند که در بیستمین سال متوالی این حرکت از ۲۵ تیر ماه آغاز شده است.

او افزود: این کاروان دارای ۱۸۰ عضو است که پس از طی مسیر از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، چهارمحال بختیاری و خوزستان از طریق مرز شلمچه وارد عراق می‌شود، اما در حال حاضر به علت مسدود بودن مرز در آبادان متوقف شده و احتمال دارد از طریق مرز هوایی وارد عراق شوند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) ادامه داد: این کاروان پیاده ۷۲ روز در مسیر است که روزانه ۳۰ تا ۴۵ کیلومتر بین ایستگاه‌های پیش‌بینی شده برای استراحت و اتراق، پیاده‌روی می‌کنند؛ همچنین در صورت عبور از مرز شلمچه در کشور عراق برای رسیدن به کربلا نیز ۱۸ روز پیاده‌روی خواهند داشت.

رضائی بیان کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و برگزاری مراسم مذهبی مانند برپایی جشن عید غدیر از جمله اقدامات فرهنگی است که در بین مسیر توسط کاروان انجام می‌شود. این پیاده‌روی در دو سال اخیر که همراه با شیوع بیماری کرونا همراه بود با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شده و متوقف نشده است.

بیشتر بخوانید

او در خصوص تأمین هزینه این کاروان پیاده تصریح کرد: هزینه هر یک از اعضاء کاروان بر عهده افراد شرکت‌کننده در پیاده‌روی است. همچنین یک پزشک و پرستار در این کاروان پیاده حضور دارند تا در صورت بروز مشکل به زائران ارائه خدمت کنند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) تاکید کرد: به غیر از این کاروان پیاده، گروه دیگری وجود ندارد که با ثبت‌نام در سامانه سماح بتواند در پیاده‌روی اربعین شرکت کند.

رضائی در خصوص پیاده‌روی نمادین زائران به سمت حرم رضوی در ایام منتهی به اربعین اظهار کرد: مطابق هر سال زائر پیاده به سمت مشهد از شهر‌های اطراف به صورت متفرقه و گروه‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره وجود دارد و منعی برای حرکت این افراد وجود ندارد. این افراد همچنین در مکان‌های ثابت میان راه که به دلیل وجود فضا‌های بزرگ به لحاظ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مشکلی ندارد، اقامت دارند.

او افزود: آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است، اقامت زائران پیاده در مشهد است که توصیه شده اگر می‌خواهند در مشهد اقامت داشته باشند حتما از اقامتگاه‌های امن و بهداشتی که از اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مجوز دارند، استفاده کنند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع) ادامه داد: در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر در روز اربعین به مشهد مشرف می‌شدند، اما به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ریزی کاروان‌ها در دو سال گذشته برای سفر به مشهد کاهش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام//ف.ب

نظر شما