شناسهٔ خبر: 49537162 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جزئیاتی از برگزاری هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی

رباب تیموری

هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی از روز سه شنبه به مدت سه روز برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی رحمتی، رئیس اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی عصر  دوشنبه، 22 شهریورماه، در جمع خبرنگاران در خصوص این اجلاس اظهار کرد: اجلاس هفدهم در سال 98 برگزار شد و در سال 99 به خاطر شرایط کرونایی این امکان محیا نشد و نتوانستیم اجلاس را برگزار کنیم اما از همان موقع صحبت شد که اگر قرار است اجلاس بعدی در تبریز باشد، باید کاری در شان استان آذربایجان شرقی و تبریز شکل بگیرد.

وی افزود: برگزاری این اجلاس بین المللی بعد از یکسال تاخیر، کار دشواری بود اما در عین حال با وجود این وقفه یکساله، سرعت عملی که در استان آذربایجان شرقی برای آماده سازی ساز و کار این اجلاس وجود داشت و استقبال بزرگوارانه ای که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از این اجلاس شد، قابل توجه بود.

وی ادامه داد: از زمانی که تصمیم بر این شد تا متناسب با شرایط امروز اجلاسی برگزار شود، کمتر از دو ماه می گذرد و این خود یک رکورد به حساب می آید و در عین حال نشان دهنده توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی است که در استان وجود دارد.

رحمتی بیان کرد: بسیار تلاش شده‌است تا بتوانیم در این اجلاس پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنیم و در پی آن در استان های مبدا تست پی سی آر انجام خواهد گرفت.

وی گفت: وقتی از اجلاس پیرغلامان صحبت می کنیم نمی‌توانیم از نقش ویژه تبریز در تمدن سازی فرهنگ تشیع در ایران صحبت نکنیم و می دانیم که حتی آن زمان هایی که تبریز به لحاظ نظامی سقوط کرده بود، قوت فرهنگی اجازه باقی ماندن دشمن درخاک تبریز را نداد و ما واقعا هویت حکومت شیعه در ایران پس از اسلام را مدیون این خطه هستیم.

وی اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل شکل گیری این اجلاس زنده نگه داشتن آیین‌های عاشورایی است که خطه آذربایجان و شهر تبریز در رواج آن بسیار نقش داشته است.

رئیس هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی مطرح کرد: معرفی گروه‌های مرجع اجتماعی و فرهنگی متناسب با آیین‌های عاشورایی برای ما بسیار مهم بوده و ما در این اجلاس تلاش کرده‌ایم تا این کار را به نحو احسن انجام دهیم و می دانیم که که اگر بخواهیم مرجعیت اجتماعی را در کشور تقویت کنیم، باید آن را به کسانی بدهیم که شایستگی این وکالت را داشته باشند.

وی ادامه داد: از آن جایی که ظرفیت گردشگری مذهبی در کشور ما یکی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که گاهی از آن غافل می‌شویم، این موضوع در این اجلاس مد نظر قرار گرفته‌است.

وی افزود: مساجد همواره در دوره‌های مختلف و با معماری‌های مختلف، از زمانی که فقط خشت و آجر بوده تا زمانی که کاشی کاری به آن اضافه شده و تا به امروز مورد توجه گردشگران بوده‌است.

رحمتی گفت: ما در اجلاس هجدهم پذیرای 180 میهمان از استان‌ها و شهرهای مختلف هستیم و بیش از 20 میهمان خارجی از کشورهای هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، آذربایجان، ترکیه و کنیا داریم و بقیه افراد از مسئولان دستگاه‌هایی چون سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مداحان، هیئت رزمندگان، بسیج مداحان و تشکل های دیگری در زمینه آیین های عاشورایی که متولی در این حوزه هستند، می‌باشند.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم یکی از بخش‌های مهم در مورد آیین‌های عاشورایی مفاهیمی است که در اشعار عاشورایی منتقل می شود و به همین خاطر یک برنامه شعر عاشورایی هم تدارک دیده‌ایم.

رئیس اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در پایان گفت: یکی از برنامه‌هایی که متناسب با شرایط کرونایی در نظر گرفته شده، مجالس روضه خانگی است که اتفاقی است که حتی در سخت ترین شرایط جامعه چون زمان هایی که رضاخان محدودیت‌های بسیار زیادی را برای بزرگداشت محرم و آیین های عاشورایی وضع کرده بود، برقرار بوده و ما این را با توجه به شرایطی که امروزه وجود دارد، تدارک دیده‌ایم.

رئیس کمیته اجرایی و اطلاع‌رسانی هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی نیز در خصوص جزئیات این اجلاس اظهار کرد: رئیس ستاد استانی این اجلاس استاندار آذربایجان شرقی، آقای پورمحمدی و قائم مقام و دبیر ستاد آقای راستگو است که به علت بیماری نمی تواند کارها را پیگیری کند و در غیاب او آقای محمدزاده کارهای مربوطه را انجام می دهند.

مرتضی صفری ادامه داد: هفت کمیته تبلیغات و فضاسازی شهری به ریاست شهردار تبریز، کمیته علمی و فناوری به ریاست رئیس دانشگاه تبریز، کمیته فرهنگ و هنر به ریاست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز، کمیته تشکل های دینی و مذهبی به ریاست مدیرکل تبلیغات اسلامی، کمیته اجرایی و اطلاع رسانی با مسئولیت بنده، کمیته امنیت و انتظامات به ریاست مدیرکل امنیتی انتظامی استاندار و کمیته تدارکات و پشتیبانی به ریاست معاون توسعه مدیریت منابع استانداری در این ستاد مشغول به کار بوده‌اند.

وی ادامه داد: اعضای این کمیته‌ها در طول این دوماه، کار یکساله را انجام داده‌اند تا بتوانیم به اجلاس برسیم و در طول این مدتی که ستاد استانی کار خود را آغاز کرده است، تلاش بر این بوده که کارها بسیار فشرده انجام گیرد و اجلاسی در شان دستگاه حضرت اباعبدالله حسین و خادمان آن بارگاه و همچنین در شان تبریز در آذربایجان برگزار شود.

وی بیان کرد: از اول شروع کار حدود ۴۸ جلسه در کمیته های مختلف برگزار شده  و رسانه‌های مختلف و همکاران در خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های مکتوب همگی تلاش و کمک کردند تا فضاسازی خوبی در استان و حتی در سطح کشور برای این اجلاس اتفاق بیفتد.

رئیس کمیته اجرایی و اطلاع‌رسانی هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گفت: تلاش کردیم از این فرصت استفاده بکنیم تا بتوانیم آیین‌ها و فرهنگ عزاداری آذربایجان و به ویژه تبریز را با استفاده از ظرفیت‌های خوب رسانه ای که در رسانه‌های دیداری شنیداری، شبکه‌های تلویزیونی سراسری، شبکه‌های رادیویی سراسری و حتی شبکه‌های برون مرزی وجود دارند، استفاده کنیم.

وی در پایان مطرح کرد: تلاش‌مان این خواهد بود که بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی تبریز و آذربایجان را در این مدت به سمع و نظر مردم کشور و حتی فراتر از مرزها برسانیم.

گفتنی است؛ آیین افتتاحیه این اجلاس روز سه شنبه در محوطه مسجد کبود تبریز برگزار خواهد شد و اختتامیه این اجلاس نیز روز پنجشنبه خواهد بود.

انتهای پیام 

نظر شما