شناسهٔ خبر: 49528405 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

تمام احتمالات درباره واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸سال

صاحب‌خبر -

دبیر کل و سخنگوی جمعیت هلال‏‌ احمر اعلام کرد تمام اطلاعات برای واردات واکسن‏‌های مناسب برای گروه سنی زیر ۱۸ سال آماده و تحویل سازمان غذا و دارو شده است و در صورت تایید این سازمان و صدور مجوز، با واردات یکی از این دو واکسن سوبرانا۲ یا سینوفارم در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود؛ واکسیناسیونی که به احتمال زیاد تا نیمه آبان زمان خواهد برد اما بازگشایی مدارس را حتمی خواهد کرد.‌

محمدحسن قوسیان‌مقدم، می‌گوید ‌اگر واکسن‏‌های پیشنهادی ما تایید شود و کارهای اداری هم به‌موقع انجام و ارز خرید واکسن‏‌ها هم تخصیص داده شود، در مهرماه واکسن‏‌ها وارد و تا نیمه آبان هم واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال انجام می‏‌شود.

به‌گفته او تعداد محدودی واکسن تک‏دوزی در جهان وجود دارد که مجوز استفاده برای افراد زیر ۱۸ سال را دریافت کرده است. دو واکسن تک‌دوزی برای این گروه سنی، مد نظر ماست. یکی از آنها محصول مشترک ایران و کوباست (سوبرانا۲) که در کوبا روی افراد زیر ۱۸ سال آزمایش شده، نتایج آن هم مورد تایید و در این کشور هم مجوز مصرف اضطراری گرفته است. در ایران این واکسن به نام پاستوکووک شناخته می‎شود و در صورتی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، ما این واکسن تک‏دوزی را مستقیما از کوبا وارد می‏‌کنیم. واکسن دیگر هم واکسن تک‏دوزی سینوفارم است که در چین مورد استفاده قرار می‎گیرد و تا به حال بیش از ۱۰۰ میلیون دوز آن به شهروندان زیر ۱۸ سال این کشور تزریق شده است. این واکسن‎ها مورد تایید بوده و اگر بخواهیم واکسنی برای این گروه وارد کنیم، همین دو واکسن است.

روند خرید واکسن به این شکل است که ما با تاییدیه سازمان غذا و دارو برای‌ نوع ‌و قیمت واکسن اقدام به واردات می‏‌کنیم. جمعیت هلال‏ احمر پیش‎فاکتور خرید واکسن را تحویل بانک مرکزی می‎دهد و آنها میزان ارز را تخصیص می‏‌دهند. ما فقط پیش‌فاکتور را تحویل می‏‌دهیم و به امور مالی کاری نداریم. جمعیت هیچ سودی برای واردات واکسن دریافت نمی‏‌کند؛ چرا که ماهیت جمعیت هلال ‎احمر انجام کارهای بشردوستانه است نه تجارت. ما برای خرید واکسن حتی تخفیف هم می‏‌گیریم.

نظر شما