علیرضا زاکانی عصر امروز در دومین جلسه ای که با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشت، گفت: تهران به فرموده مقام معظم رهبری فراتر از یک شهر است. به عنوان یک مرکزی است که در فرهنگ و سیاست خارجی نیز تاثیر می گذارد و به عنوان یک الگو می تواند اثر خود را بر همه اجزای کشور و فراتر از آن سایر کشورها بگذارد و نماد کارآمدی نظام باشد بنابراین ما در تهران به عنوان پیشتاز تغییر و تحول با یک سه ضلعی شهر، شهروندان و شهرداری مواجه هستیم.
وی افزود: شهر تهران وضع مناسبی ندارد. وقتی به بالای شهر نگاه می کنید وضعیت کاملا متفاوت و کالبد مختلف را می بینید و نقطه اشتراک شهر بی هویتی و بیتوجهی به معماری ایرانی اسلامی است. مساحت تهران ۷۰ هزار هکتار است که ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است و ۳۵۰ روز از سال بعضاً از نظر هوا دچار اشکال و این مسأله زیست در شهر را دچار مشکل کرده است.
زاکانی ادامه داد: بی توجهی به این مسائل، بی عدالتی و فاصله معنادار بین شمال و جنوب را باعث شده است البته در ۴۲ سال گذشته تلاش های زیادی انجام شده است، با این حال با نقطه مطلوب فاصله داریم.
شهردار تهران تاکید کرد: تهران باید ۴۵۵ کیلومتر خطوط مترو داشته باشد که تنها ۲۵۰ کیلومتر آن زیر بار است و ۱۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا همه خطوط متروی تهران تکمیل شوند. همین خطوط فعلی نیز به ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارند.
وی افزود: یک صورت معنادار وجود دارد و آن این است که به کالبد شهر توجه شده که البته آن نیز بعضا نامتعارف است. باید کالبد و روح توامان مورد توجه قرار بگیرد و مسیری را طی کنیم که یک کلانشهر الگو برای جهان اسلام را در منظر مردم قرار دهیم. سرمایه های اجتماعی پایین است و این امکانی را فراهم نمی کند که ظرفیت های مردم به میدان بیاید.
زاکانی یادآور شد: شهرداری دچار مشکلاتی است. از نظر منابع، ۷۰ درصد منابع ناپایدار و دچار فرسودگی و مشکلات است. از حدود ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر، حدود ۳۶۴ دستگاه از رده خارج شده است و دو سوم آن نیز نیاز به اورهال دارد همچنین تا پایان سال بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی داریم و باید امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد بابت بدهی ها سود بانکی پرداخت کنیم.
شهردار تهران در ادامه گفت: البته ما انسدادی نداریم و باید به سمت و سویی برویم که روح و کالبد را با هم متحول و یک الگو درست کنیم و نسبت به سیر تکاملی انقلاب نیز گام سوم و چهارم را مورد توجه قرار دهیم.
زاکانی با اشاره به این که برای این مقصود چهار خط تلاش جدی را هدف گذاری کردیم، تاکید کرد: خط تلاش اول برنامه ریزی عملیاتی است تا همه اجزای شهرداری به سمت یک اجزای واحد حرکت کنند. خط تلاش بعدی ایجاد همبستگی حاکمیتی و حکومتی است. حتما باید همه نهادها پای این تغییر بیایند. جهت سوم این است که مردم پای کار بیایند و نیاز است که شهرداری با خدمتگزاری به مردم خودش را ثابت کند تا مردم به میدان بیایند.
شهردار تهران اضافه کرد: دولت ۱۰ سال است که ۸۲.۵ درصد خود از سهم خرید اتوبوس را پرداخت نکرده و در ایجاد و هزینه مترو و بلیط مترو سهم خود را پرداخت نکرده است. خط تلاش چهارم مبتنی بر هوشمندسازی است تا در یک اکوسیستم واحد مسیر جهش کل شهر را فراهم کنیم. از این جهت برنامه یک ساله و دو و نیم ساله و چهار ساله را تعریف کردیم.
وی با بیان این که در برنامه کوتاه مدت پنج قرارگاه ایجاد می شود که در وهله اول شهر یک نظم در پسماند و خدمات شهری پیدا کند، گفت: بخش دیگر این است که یک قرارگاه اجتماعی درست کنیم تا معتادین متجاهر و کودکان کار ساماندهی شود. قرارگاهی مربوط به کار فرهنگی باید ایجاد شود تا نظم پذیری و قانون مداری گسترش پیدا کند. همچنین تحمیل مشکلات از سوی کرونا مردم را دچار مشکلات عدیده ای کرده است و باید نشاط اجتماعی را ایجاد کنیم.
زاکانی اضافه کرد: قرارگاه بعدی قرارگاه کرونا است و باید همه ظرفیت ها را بسیج کنیم تا بیماری را مهار کنیم. تهران در روز ۱۳ میلیون جمعیت دارد و اگر کرونا را در تهران مهار کنیم، کل کشور را نجات داده ایم. موضوع مهم علاوه بر بهداشت و درمان، موضوع فاصله گذاری اجتماعی و زنده نگهداشتن شهر است و مهم ترین بخش پیشگیری است و اینکه چگونه زندگی کنیم که مبتلا نشویم و باید خدمات اجتماعی را به کسانی که از این موضوع آسیب دیدند، ارائه کنیم.
شهردار تهران یادآور شد: شرایطی را پیدا کردیم تا با یک همبستگی با همه آرمان های کشور در زیر سایه رهبری معظم و پیوستگی با متن جامعه یک الگویی بسازیم که این کار فراتر از شهرداری است و شهرداری باید از یک نهاد خدمتگزار به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و همه ظرفیت های شهر را بسیج کند. امکان تحقق همه این کارها وجود دارد و نیاز به فکر، جرات و خاکساری نزد پروردگار و نوکری مردم دارد.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، زاکانی در پایان گفت: برای تحقق این اهداف نیاز فکری و دقت در قاعده گذاری داریم. مجلس در بودجه سالانه امکانی برای شهرداری ها فراهم می کند در حالی که در کنار بودجه، قانونگذاری مناسب می تواند گره گشا و تسهیل گر باشد. یکی از مناطق تهران ۱۲۲ متر و یکی دیگر ۲.۵ متر سرانه فضای سبز دارد و این فاصله زیاد است و باید کمک کنیم عدالت را پیاده سازی شود و مردم را خشنود کنیم.
آمادگی شهرداری تهران برای آغاز سال تحصیلی و مواجهه با فصول سرد
زاکانی پس از دومین جلسه با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: جلساتی که با نمایندگان مجلس صبح و بعد از ظهر داشتیم، آغازی است برای پیوستگی شهرداری و مجلس. شهر تهران نماد فراتر از کلانشهر است و به جهتی ضرورت دارد که همه مسئولان اعم از دولت، مجلس، نهادهای حاکمیتی و... دست به دست هم بدهند برای حل مشکلات شهر تهران و در ساختن این شهر تلاش و زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند.
وی افزود: این جلسات پیش از این جسته و گریخته برگزار می شد و امروز نیز دو جلسه برپا شد و ان شاءالله با حضور مستمر ما در مجلس و در خدمت نمایندگان بودن، امکانی فراهم شود تا از ظرفیت بالای مجلس برای حل مشکلات شهر و برای تحقق آنچه که مطلوب شهر است، استفاده کنیم. بهطور قطع توفیق داریم هفته ای دو نوبت در روزهای یکشنبه و چهارشنبه در دولت شرکت کنیم و از طریق وزرا و مسئولان دولتی یا از طریق مجلس، نمایندگان و سایر دستگاه ها امور شهر را پیگیری کنیم.
شهردار تهران با اشاره به این که شروع سال تحصیلی به علت شیوع کرونا شاید با تاخیر و شرایط ویژه ای باشد، گفت: در شهرداری مقدمات آغاز سال تحصیلی را آماده می کنیم و زمانی که این اقدامات با فصول سرما و تغییر فضای شهر همزمان شود، متناسب با تجربیات گذشته و با تمرکز بر رفع مشکلات، تلاش ما صورت جدیدی به خود می گیرد. ۵-۶ قرارگاه در مجموعه شهرداری در حال فعال شدن است و موضوعات مختلف شهر را در دستور کار گذاشته ایم تا در سه تا چهار ماه اول ان شاءالله خدمت شایسته ای به مردم ارائه کنیم.
زاکانی در پاسخ به این سوال که شهرداری سال هاست مطالبات خود را از دولت نگرفته است، دولت جدید برای توسعه حمل و نقل عمومی چقدر از مطالبات شهرداری را می پردازد؟ تاکید کرد: آن چیزی که بنده مشاهده می کنم اراده آیت الله رئیسی بر کمک است. این اراده بسیار مهم است. ایشان اهتمام دارند که مشکل کشور به خصوص مشکل تهران حل شود. معتقدم که حتما ایشان از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد و تا الان نیز هرگاه به رییس جمهوری مراجعه کردم و کاری مطرح شده، فراتر از آنچه که فکر کردم کمک کردند.
وی در پاسخ به این سوال که درباره معتادان متجاهر در جلسه با نمایندگان سخنانی مطرح شد. تصمیم شهردار جدید برای ساماندهی معتادان متجاهر و این محله ها چیست؟ گفت: حدود ۷ ناحیه شهرداری تهران هستند که ویژگی خاصی دارند. دیشب به یکی از این نواحی رفتم و بازدید کردم. معتادان متجاهر را مشاهده کردم که چه وضع اسفناکی دارند؛ کسانی که وجود یک نفر از آنان هم برای ما زیاد محسوب می شود. متاسفانه آنان فراموش شده اند و این بسیار آسیب زاست و باید مایه تاثر امثال بنده باشد به عنوان مسئول این شهر که این تعداد معتاد متجاهر وجود دارد.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، شهردار تهران گفت: البته شهرداری عمدتا مسئول آنها نیست. مسئولیت آنها به بهزیستی و سایر دستگاه ها برمی گردد اما ما یکی از قرارگاه های شش گانه خود را، معطوف به این معضل اجتماعی کرده ایم. این مشکل فقط با جمع آوری معتادان حل نمی شود این یک سیر مشخصی دارد. باید برای آنان فکری شود و اهتمام جمعی مسئولان مرتبط در جهت جمع آوری آنها طبق قانون و بازپروری و خدمتگزاری در جهت ساختن آنها برای یک شرایط جدید که به زندگی جدید برگردند، صورت گیرد. قرارگاهی تاسیس شده و ان شاءالله بتوانیم وظایف خودمان را در قبال معتادان متجاهر انجام دهیم.
ضرورت احیای پست قائم مقامی
عصر امروز- دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰- تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشستی با علیرضا زاکانی، شهردار تهران در خصوص مسایل مربوط به شهر و شهرداری تهران به گفت و گو نشستند.
حجت الاسلام سیدرضا تقوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زاکانی چه در مجلس و چه در شهرداری باشد در خدمت نظام است، گفت: این تفاوتها فقط به دلیل مسئولیتهاست و هدف، خدمت به مردم و نظام است.
وی از دعوت مجمع نمایندگان تهران در مجلس از شهردار تهران خبر داد و گفت: ما آمادگی همکاری در تمام زمینهها را داریم و به زودی از شهردار تهران دعوت خواهیم کرد که گزارشی به مجمع نمایندگان تهران ارائه شود تا بررسی کنیم که چه کمکهایی در ارتباط با شهرداری میتوانیم داشته باشیم.
به گفته حجت الاسلام تقوی؛ این نگاه را هم از نمایندگان شهرستان ها باید تعدیل کنیم که میگویند تهران امکانات زیادی دارد و دیگر نیازی به کمک ندارد. اما باید به این نکته توجه کرد که تهران مرکز کشور بوده و برای کل کشور است، بهداشت، زیبایی و سلامت تهران مربوط به کل کشور میشود و بار بسیاری از خدمات کشوری را تهران به دوش میکشد. خدمت به تهران خدمت به یک نظام است نه به یک شهر.
رییس مجمع نمایندگان استان تهران، ارزش یک شهر را به انسانهای آن شهر نه به پارک و بانک و … دانست و توضیح داد: شهر اسلامی باید نمادها و نمودهای اسلامی در آن جلوه کند، متاسفانه تهران هویت اسلامی ندارد و بیشتر ساختمانها غربی است معماری و شهرسازی اش اسلامی نیست.
ناصر حسینیپور، نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست، گفت: پیشنهاد می کنم بر اساس فونداسیون دفاع مقدس که مردم محور بود، امروز مدیریت کلانشهر تهران در تمام موضوعات با همان نگاه مردم محور و استفاده از نخبگان اداره شود، بخش بزرگی از بدنه جوانان برای کمک به مدیریت شهری، برای رسیدن به نسخههای عملیاتی به میدان میآید.
صدیف بدری، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست بیان کرد: تهران یکسری مشکلاتی دارد؛ اما دارای ظرفیتهای بسیار بالایی است که ممکن است در برخی از شهرها این امکانات نباشد.
وی ادامه داد: معماری اسلامی- ایرانی تهران در کنار پایتخت بودنش باید مورد توجه قرار بگیرد تا برای دیگر شهرها در معماری اسلامی هم الگو شود.
بدری همچنین بر نگهداشت شهر و رسیدگی به فضای سبز و تشویق شهروندان به نگهداری از این فضا، لزوم زمان بندی اجرای پروژهها و استفاده از مدیران انقلابی و جوان بدنه شهرداری تاکید کرد.
کیوان مرادیان، نماینده قائمشهر در مجلس هم از تهران و شهرداری این کلانشهر به عنوان الگوی شهرهای دیگر و نماد کارآمدی نظام صحبت و بر لزوم رفع آلودگی هوا مشکلات پسماند و ترافیک تاکید کرد.
در ادامه این نشست، امیرحسین بانکیپورفرد نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تا به امروز در تهران کالبدی کار شده اما در بحث محتوایی کاری نشده است، گفت: یک دوراهی وجود دارد که برای شهر بزرگی مانند تهران با این همه بحران، مدیری می خواهیم که کالبدی باشد یا مدیر فکری.
وی گفت: اگر مدیر فکری باشد و اگر درگیر اجرا شود نمی تواند فکر کند، بنابراین از شورای شهر میخواهیم که جایگاه قائم مقام دوباره احیا شود تا اقدامات کالبدی را انجام دهد و بحثهای محتوایی را شهردار به پیش ببرد.
بانکیپور فرد ادامه داد: جوانان متعهد انقلابی خیلی محجوب هستند و در لابی های سیاسی قرار نمی گیرند از شهردار تهران تقاضا دارم یک نفر را برای شناسایی این افراد انتخاب و به نمایندگان مجلس معرفی کنید.
وی با بیان اینکه عنوان «شهر اسلامی» واژه درستی نیست، توضیح داد: ما زمانی به دنبال الگوی جهانی بودیم و به عنوان «بلد طیب» رسیدیم که بهترین عنوان برای شهر است.
نماینده اصفهان این را هم گفت که برنامه کوتاه مدت، جلوگیری از بحرانهاست و از زاکانی خواست تا در دوسال نخست کار، دست به ساختار نزند.
برخی بدهکاران شهرداری، گردن کلفت هستند
فریدون حسنوند، نماینده اندیمشک هم در این نشست مشترک با زاکانی، با بیان اینکه قانون شهرداری یکی از قدیمی ترین قانون هاست که استقلال سه قوه در آن تعریف شده است، گفت: یکی از قوانینی که کمتر نیاز به تفسیر دارد قانون شهرداری هاست.
به گفته وی؛ در حوزه ساختار، شهرداری تهران نمی تواند پاسخگوی ماموریتها و وظایفش باشد و بنابراین نیاز به تغییر ساختار وجود دارد.
حسنوند به سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره کرد و توضیح داد: در بسیاری از شهرهای دنیا، سرمایه گذاران کار می کنند نه شهرداری، اما در ایران فروش تراکم و درآمدهای ناپایدار رایج است. از طرف دیگر کمیته منابع مالی و منابع پایدار باید تشکیل شود نمیشود شهرداری کلانشهری مثل تهران را با مالیات و عوارض اداره کرد.
وی ادامه داد: شهرداری تهران در کنار بدهیها، هزاران میلیارد تومان مطالبه دارد که در سالهای گذشته وصول نشده که برخی از اینها گردن کلفت ها هستند. همچنین سازمانها و وزارتخانهها به تعهداتشان عمل نکردند و مسئولیت دارند بخشی از درآمدشان را به شهرداری بدهند.
حسنوند بیان کرد: درباره متدکیان و کودکان کار و زبالهگردها همه نهادهای مرتبط وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد با این حال باید شهرداری اقدامات بیشتری انجام دهد.
مصطفی میرسلیم، نماینده تهران هم در این نشست با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته چند هزار، میلیارد تومان در تهران هزینه شده است، از شهردار تهران خواست تا گزارشی تهیه کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد تا به گفته او؛ نکات مثبت و منفی را بیابیم و از نکات منفی پرهیز کنیم.
وی گفت: در بسیاری از شهرهای دنیا میان ساختمانها فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری ایجاد می شود تا در زمان بروز حادثه خسارت کمتری در برابر زلزله وارد شود اما در تهران اینگونه نیست.
میرسلیم به زلزله شهرری اشاره کرد و گفت: هیچ کس نمی تواند آینده را پیش بینی کند، در تهران ساختمان هایی وجود دارد که دقیقا روی خط گسل است اما آیندگان خواهند گفت که شما باعث و بانی آن بودید و چرا اجازه ساخت و ساز دادید.
وضعیت فرهنگی و سیاسی تهران نباید این باشد
در ادامه این نشست، ابراهیم رضایی، نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ثروت کشور عمدتا در تهران و به صورت ناعادلانه هزینه میشود، گفت: تهران برخوردارترین شهر کشور است و ۸۰ درصد منابع مالی بوشهر در تهران هزینه میشود. شهری که نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه زیادی برای آن میکند وضعیت سیاسی و فرهنگی اش نباید این باشد آنهایی که بردند و خوردند طلبکار هم هستند.
تهران الگوی مبارزه با فساد باشد
ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه، با بیان اینکه شورای شهر تهران انتخاب شایسته ای داشته است، گفت: در ملاقاتهای مردمی ۶۰ درصد مردم کمک مالی و اشتغال میخواهند بخشی از ۴۰ درصد هم کسانی هستند که با شهرداری ها مشکل دارند.
به گفته وی؛ یکی از دلایل مهم این نارضایتی این است که برخی از کارکنان شهرداریها چون تعارض منافع دارند برای مردم مشکلاتی ایجاد می کنند.
موسوی لارگانی همچنین بر لزوم تسهیل قوانین دست و پا گیر و مبارزه با فساد و رانتها و رانتخواری ها تاکید کرد و افزود: با این اقدامات تهران میتواند الگوی مبارزه با فساد برای سایر شهرها و کلانشهرها باشد./ایسنا