شناسهٔ خبر: 49527452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

هشدار تهران به شورای حکام

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه سفر مدیر کل آژانس به تهران را در چارچوب حل و فصل برخی مسائل فیمابین برشمرد و هشدار داد که اگر طرف‌هایی بخواهند روابط مبتنی بر فهم فنی را آلوده به اغراض سیاسی خود کنند، پاسخ ایران پاسخ درخوری خواهد بود. به گزارش ایران، سعید خطیب‌زاده در نشست امروز با نمایندگان رسانه‌ها که به‌صورت آنلاین برگزار شد، درباره سفر رافائل گروسی و بیانیه مشترک صادره در این سفر و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام گفت: این سفر موفق بود و توافق شد در چارچوب فنی بدون اجازه به طرف‌های دیگر برای اینکه موضوعات سیاسی را وارد روابط فنی ایران و آژانس کنند این روابط ادامه یابد.
خطیب‌زاده ادامه داد: مفاهمه‌ای بین ایران و آژانس طی چند سال گذشته وجود داشته و دارد و براساس مفاهمه دو طرف با حسن نیت و اراده کارهای خود را جلو بردند. اگر طرف‌هایی بخواهند روابط مبتنی بر فهم فنی را آلوده به اغراض سیاسی خود کنند، پاسخ ایران پاسخ درخوری خواهد بود.
وی با بیان اینکه بیانیه منتشر شده در تهران به اندازه کافی گویا بود، اظهار داشت: بدون اینکه پروتکل الحاقی که به‌دلیل مصوبه مجلس متوقف شده، دوباره اجرا شود و بدون اینکه آژانس دسترسی به محتویات فیلم‌ها و کارت‌های حافظه داشته باشد، کارت‌های حافظه‌ای که به‌دلیل پر شدن حافظه نیاز به تعویض دارد، در یک مهر و موم مشترک بین ایران و آژانس، بدون دسترسی به آژانس تعویض خواهند شد. دوربین‌ها نیز یکسری سرویس‌های فنی لازم دارند که به‌صورت روتین باید انجام شود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات افغانستان نیز بیان کرد: هیچ دولت اقلیتی نمی‌تواند در درازمدت صلح و ثبات و امنیت و مشارکت حداکثری را ایجاد کند. ما بر خواست و اراده مردم در آینده افغانستان و عدم دخالت خارجی تأکید کردیم. موکداً گفتیم مردم غیور افغانستان بارها ثابت کردند حضور خارجی‌ها را در کشورشان برنمی‌تابند و همه کشورهای فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و همسایگان باید توجه کنند و به خواست و اراده مردم افغانستان احترام بگذارند و تلاش کنند گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی را تسهیل کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره نشست افزایش سهمیه روادید زوار اربعین نیز با بیان اینکه همچنان به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی مضایق جدی وجود دارد، افزود: دو طرف تلاش دارند این عدد را تا جایی که ممکن است، با رعایت سلامت زوار بالا ببرند. توافق اولیه در بغداد ۳۰ هزار نفر از زوار ایرانی بود که این فرصت مهیا شود از مسیر هوایی وارد عراق شوند. پیش از سفر الکاظمی، عدد ۶۰ هزار توافق شد و در سفر روز گذشته مجدد توافق شد روی ۶۰ هزار هم مقامات بهداشتی و مرتبط با اربعین دو طرف تجدید نظر کنند و ببینند اگر بتوانند براساس هر میزانی که ممکن شود حداکثر امکان را محقق کنند، ولی همچنان در فضای تردد هوایی صورت خواهد گرفت.

نظر شما