شناسهٔ خبر: 49523518 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رشد ۴۷.۳ درصدی سپرده و ۵۵.۵ درصدی تسهیلات بانک‌ها

بررسی آمارهای بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در اردیبهشت امسال میزان مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۷.۳ و ۵۵.۵ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

بانک مرکزی گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک ها و موسسات اعتباری در پایان اردیبهشت امسال را منتشر کرد.

براساس این گزارش، مانده کل سپرده‌های بانکی بیش از ۴۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که برابر ۱۳ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بود، ۴۷.۳ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته که معادل سه میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود، ۸.۶ درصد افزایش داشته است.

---

بیش‌ترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۳ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با یکصد هزار میلیارد ریال است.

برابر اعلام بانک مرکزی در اردیبهشت امسال مانده کل تسهیلات بیش از ۳۱ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۵.۵ درصد افزایش یافته است. میزان مانده کل تسهیلات در اردیبهشت سال گذشته ۱۱ میلیون و ۷۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود.

همچنین مانده کل تسهیلات در اسفند سال گذشته سه میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال گزارش شده است که این میزان در اردیبهشت امسال ۱۱.۱ درصد افزایش داشته است.

بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۰ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است.

براساس این گزارش، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۶ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته و پایان سال ۹۹، به ترتیب ۴.۶ و ۱.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. این نسبت در استان های تهران ۹۵.۸ درصد و کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۸.۵ درصد است.

---

بانک مرکزی در گزارش خود تاکید کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران است و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 میزان مانده سپرده‌ها در سال ۹۸ برابر یک میلیون و ۱۵۹ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته سه میلیون و ۸۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین در سال ۹۸ بانک‌ها ۸۵۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۹۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند.

/ایرنا

نظر شما