به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، نشست خبری حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دوشنبه 22 شهریور ماه 1400 همزمان با سومین سالگرد انتصاب وی از سوی رهبر معظم انقلاب، جهت پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه در سالن اجتماعات سوره حوزه هنری برگزار شد.
تعامل سازمان تبلیغات اسلامی با بیش از 90 هزار هیئت
در ابتدای این نشست خبری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قبل از قرار گرفتن در جایگاه خودش، پشت تریبون مخصوص خبرنگاران حاضر شد تا با کسب اجازه از اصحاب رسانه به ادامه نشست بپردازد و ضمن خوش آمد گویی به اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی دارای وظایف متنوع و متعددی است. به عنوان مثال در ایام محرم و صفر با بیش از ۹۰ هزار هیئت مذهبی تعامل دارد، خوب است که فعالیت ۹۳ هزار ۹۵۴ هیئت تبلیغ شود که چه برنامهها و دستهبندیهای دارند. در گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات با تلاش و کوشش فراوان به سمت و سوی علمیتر شدن، مردمی و اجتماعیتر شدن و جوانانانهتر شدن حرکت میکند.
حجت الاسلام قمی ادامه داد: در گام دوم میتوان گفت قدری حرکت ما جوانمحور بوده است. ضمن احترام به همه زحماتی که پیش از این در مجموعه سازمان تبلیغات و در دیگر دستگاههای فرهنگی کشیده شده است تلقی بنده این است که میشود این تمایزها و تفاوتها را نشان دادو باید گفت مسئولیتهای متعدد و متنوعی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده است و سعی ما یک حرکت رو به جلو در گام دوم بوده است.
در ادامه خبرنگاران رسانههای مختلف به طرح سوالات خود پرداختند:
ضرورت بازسازی ساختار نهادهای فرهنگی
نخستین سوال توسط محمد عکاف، سردبیر روزنامه جام جم مطرح شد که حجت الاسلام محمد قمی در پاسخ به سوال سردبیر روزنامه جام جم در خصوص هم افزایی بین نهادهای فرهنگی و تبلیغی گفت: ما دستگاههای فرهنگی متعددی داریم که هر کدامشان به ضرورتی به جا تأسیس شدهاند اما برای گام دوم انقلاب ضروری است ساختار نهادهای فرهنگی بازسازی شود و این ساختار فرهنگی بازسازی انقلابی میخواهد. معاونت فرهنگی در همه دستگاهها وجود دارد و من موافق این هستم که برای تجمیع توانها و هم افزایی نهادهای فرهنگی باید تلاش کرد. رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این خصوص دغدغه مند و همگام و همسو فکر میکند که وقت بازسازی و بازآرایی رسیده است.
هیأتها بیشترین خدمت را در قالب خدمت رسانی به عموم مردم داشتهاند
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز مبنی بر برنامه سازمان تبلیغات برای برگزاری مراسمات مذهبی طبق پروتکلها و همچنین انجام واکسیناسیون در هیأت مذهبی تشریح کرد: دلیلی ندارد در هیأت، تعظیم شعائر و محفل بزرگداشت را تعطیل کنند و به جایش واکسیناسیون انجام دهند. بلکه میتوانند هر دو را به صورت همراه با هم انجام دهند. هیأتها بیش از قبل به اموری که خیرش به عموم مردم میرسد پرداخته اند، هیاتهایی داشتیم که در همه شرایط کرونایی کمک کردند. هیأتها بیشترین خدمت را در قالب فرهنگ گره گشایی و مساله حل کردن و خدمت رسانی به عموم مردم داشته اند.
فرهنگ ایرانی و اسلامی با هم عجین هستند
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال بعدی که توسط خبرنگار میزان در خصوص دستاوردهای سازمان تبلیغات جهت تبلیغ دین و در تشریح برند «نشر خوبی ها» مطرح شد، گفت: ما پرچمدار گفتمان پیشبرنده در فضای عمومی هستیم. جوانان مکتبی باید این فضا را به دست بگیرند. اسلام ناب به عنوان فطرت اسلامی با هویت ما عجین و سازگار است. فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی با هم عجین هستند. مردم ایران به شدت فرهیخته و دین باور هستند و این موضوع را پایش های جامعه شناسانه تصدیق میکند و برخلاف چیزی که در تبلیغات عنوان میشود، دین باوری جوانان درصد بالایی دارد.
یکی از راههای تبلیغ اسلام استفاده از فرصت گردشگری مذهبی است
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص برنامه سازمان تبلیغات اسلامی برای شناساندن فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل، گفت: خداوند در قرآن میفرماید آثار گذشتگان را در پیش روی شما قرار دادیم و این برای شما آورده دارد. یکی از راههای تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری علیالخصوص گردشگری مذهبی است که باید تقویت شود. با وزیر سابق میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص گفتگو کرده بودیم اما متأسفانه شرایط گردشگری بخاطر کرونا کمی سخت شده بود و نتوانستیم به همکاری خوبی برسیم. گردشگری جزئی از زندگی است و ما غیر از گردشگری مذهبی به گردشگری در حوزه اماکن تاریخی نیز توجه ویژه داریم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: از اماکن گردشگری میتوان بهترین استفاده در نشر خوبیها را داشته باشیم. در جریان سفر به استان بوشهر اصرار داشتم گردشگری مقاومت در آنجا برجسته شود. مقابله مردم دلیر بوشهر با پرتغالیها و انگلیسی و با دست خالی نماد مقاومت است. در حال حاضر دو جلسه کوتاه با وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری داشتم که امیدوارم نتیجه بخش باشد.
آمادگی به عهده گرفتن فرآیند کلی مراسم اربعین را داریم
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال سردبیر سایت عقیق در خصوص رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در فضای اربعین و برنامههای این سازمان برای تسهیل شرایط گفت: از رسانههایی که به صورت ویژه در حوزه محرم تلاش کردند تشکر میکنم. ما در برنامههای محرم و ماه رمضان مسئولیت محوری داریم.مسئولیت محرم بر عهده ماست و طبیعتاً بیش از مواردی که مسئولیت اصلی داریم، کمک خواهیم کرد. اما اینجا در موضوع اربعین صریح میگوئیم آمادگی به عهده گرفتن فرآیند کلی مراسم اربعین را داریم و با توجه به اینکه تناسب مأموریتی داریم میتوانیم نقش خوبی را ایفا کنیم. اما از آنجایی که دستگاههای دیگر عهده دار مسئولیت اربعین هستند ما وظیفه خودمان را تنها کمک حال و تسهیل گر میدانیم و به اندازه خودمان در این فضا گام برداشته و کمک میکنیم.از خنثی کردن فشارهای پشت پرده در فضای اربعین تا کمک به مجموعههای فعال اربعینی در فعالیتهایمان گنجانده شده است ولی چون ما مسئولیت حوزه اربعین را بر عهده خودمان نمیبینیم به اندازه خودمان مسئولیت را انجام میدهیم در حالی که تلقی ما این است که بیش از وضع موجود میتوانیم خدمت رسان باشیم.
لزوم مردمی شدن فعالیتهای فرهنگی
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص شعار محوری سازمان تبلیغات مبنی بر مردمی کردن فعالیتها و لزوم چابک سازی تشکیلات برای تحقق این هدف گفت: مردمی شدن فعالیتهای فرهنگی را تنها راه در حرکت فرهنگی مؤثر و مثمر در جامعه و در کل دستگاههای فرهنگی میدانم. اگر مردم را محور بدانیم و به محوری بودنشان التزام داشته باشند مسائل موجود فرهنگی را حل خواهیم کرد و سازمان تبلیغات هم باید همین کار را بکند. این مساله در همه جا مهم است و همه دستگاهها باید مردم را محور حرکت قرار دهند.در خصوص عملکرد سازمان در انتهای سه سال حتماً نمره قبول میدهم اما نمره عالی نمیدهم چرا که موانعی از ساختار و کم توانی و خیلی موارد دیگر در این بین بوده است. در سال نخست نمره بالای ده به عملکرد سازمان میتوانستم بدهم. سال دوم این نمره رشد کرد و سال سوم به نمره قابل قبولی رسید ولی با نمره عالی فاصله داریم.
تاکنون الحاقی صورت نگرفته است
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص الحاق شورای هماهنگی تبلیغات به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: آنچه به ما سپرده شده جدی و محکم گرفتیم و خود را خادم فرهنگ میدانیم و هر چه که رهبر معظم انقلاب صلاح بدانند ما تابع هستیم و این امر تا حکمی صادر نشود نمیتوان در خصوص آن صحبت کرد اما میتوان گفت تا کنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.
اصلاح سبک زندگی جز با اصلاح خانواده امکان پذیر نیست
حجت الاسلام قمی در پاسخ به خبرنگار روزنامه فرهیختگان در خصوص برنامه سازمان تبلیغات برای توجه به محوریت خانواده برای حل مشکلات جامعه گفت: اهتمام به امر خانواده حلال مشکلات پیچیده در سبک زندگی اشتباه امروزی است. اصلاح سبک زندگی جز با اصلاح خانواده امکان پذیر نیست. برای مثال توصیه بنده به دوستانی که میخواهند قراردادی راجع به مسکن بنویسند این است که امتیاز ویژهای برای خانوادههای بزرگ قائل شوند.
قمی ادامه داد: تنها پیوست فرهنگی در امور مختلف کافی نیست بلکه باید زاویه دید فرهنگی با محوریت خانواده در امور گوناگون همچون نظام شهرسازی و خانه سازی مورد توجه قرار بگیرد. رسانه ملی یکی از مهمترین ابزارهای ترویج خوبیها در جامعه است. از این جهت ما همکاری وسیعی با رسانه ملی داریم. تعداد زیادی برنامه از جمله برنامه «مامانها» با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با رسانه ملی روی آنتن تلویزیون میرود. به نظر میرسد این برنامهها موفق عمل کرده و کارنامه قابل دفاعی دارند.
وی افزود: به طور طبیعی وقتی خانواده در اولویت باشد، نقش زنان و مراقبت از کودکان نیز برجسته میشود.بحث دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله فرزندآوری است. در خانواده تک فرزند مشکلات تربیتی، فرهنگی و اجتماعی فراوانتر است. بنابراین وظیفه ما این است که در راستای فرزندآوری بیشتر و خانوادههای پررونقتر برنامه سازی کرده و در این مسیر گام برداریم.
قشر خاکستری در کشور وجود ندارد
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سوال بعدی که خبرگزاری فارس در خصوص اقداماتی که برای قشر خاکستری انجام شده، مطرح کرد گفت: من مقداری با ادبیات قشر خاکستری موافق و همراه نیستم، میشود از منظرهای مختلف جامعه را دستهبندی کرد و اشکالی هم ندارد. از منظر مناسک اگر بخواهیم جامعه را بررسی کنیم تعداد کسانی که به مناسک ملتزم هستند بیشتر است اما تصور میکنم این گونه دستهبندی کردنها دقیق نیست. من اکثر قریب به اتفاق مردم کشورمان را متدین و مذهبی، علاقمند به جلسات سیدالشهدا می دانم.
حجت الاسلام قمی افزود: یکی دیگر از کارهایی که ما را به فضای عمومیتر جامعه نزدیک کرده است شرکت کردن بیشتر و جدی تر هیئتهای مذهبی و روحانیون در خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه شهر و رفع گرفتاری از مردم است. ما تلاش کردیم که امام جماعت پیش از اینکه امام جماعت باشد امام محله خود باشد. کل جوانان با او ارتباط برقرار کنند این که این کار دیده نمیشود به این علت است که این مسیری است که بخشی از آن تنها طی شده و جمعیت زیادی از مساجد کشور هنوز به این نقطه نرسیده اند.
هیچ اختلافی با حوزه هنری و وزارت ارشاد نداریم
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق در خصوص اختلاف سازمان تبلیغات با حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان تبلیغات همکاری فشرده ای با حوزه هنری دارد و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارتباط داریم حتی به خدمت جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم هم رسیدیم و تبریک گفتیم و هیچ اختلافی با این دو نداریم و تاکید بر هم افزایی فعالیتها داریم.
بانوان در ساحت هنر غیر قابل حذف هستند
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال همشهری تی وی در خصوص ماجرای تعطیلی رشته تئاتر در هنرستان سوره و دغدغه اهلی فرهنگ گفت: دانشگاه سوره مدیریتش با هنرستان متفاوت است. این سوال را باید از آقای دادمان هم بپرسید. حتماً بانوان در ساحت هنر عناصر مهم و غیر قابل حذف هستند.
یکی از مظلوم ترین عرصهها مجموعه قرآن است
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص تعطیلی مؤسسات قرآنی زیر نظر سازمان به دلیل کرونا گفت: یکی از مصادیق بلا تکلیفی و آشفتگی حوزه قرآن است. در حوزه مؤسسات بین ما و وزارت ارشاد نسبتاً موازی کاری وجود دارد و در مقوله قرآن چندین دستگاه دیگری هم وجود دارد که جا دارد تمرکز ویژه شود. یکی از مظلوم ترین عرصهها مجموعه قرآن است و از مظلوم ترین مجموعههای مردمی که در کرونا صدمه دیدند مؤسسات قرآنی هستند. متأسفانه برای شرایط کرونایی و بازسازی و احیای مؤسسات قرآنی علیرغم پیگیریهایی که شده است اعتباری تخصیص داده نشد و غیر کمکهای خود مردم کمک مؤثری به مؤسسات قرآنی نشد. به عنوان مسئول در این زمینه شرمنده ام و خواهش ما از دولت جدید این است که ماجرای مؤسسات قرآنی را جدی گرفته و به آن اولویت دهند. در خیلی از کشورها کتابخانه و دانشگاه و کلیسا را تعطیل نکردند و اینجا نیز باید واقعیتها را بپذیریم چرا که زندگی تعطیل نیست و باید راه را در کنار رعایت شرایط کرونایی ادامه دهیم.
حجت الاسلام قمی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس در خصوص مراسم اربعین گفت: ما به عنوان دستگاهی که مسئولیت محوری و مستقیم در موضوع اربعین ندارد هر زمان که توانستیم کمکهایی در این خصوص انجام دادیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: سازمان تبلیغات از آن سازمانهایی است که بخش علنی و فاش فعالیتهای آن را میتوان در این جلسات گزارش کرد، اما فعالیتهای این سازمان بسیار فراتر از گزارشاتی است که ارائه میشود.بنده از همه کسانی که پیش از من در این سازمان زحمت کشیدند تقدیر میکنم، ممکن است نقدهایی هم وجود داشته باشد اما خدمات صادقانه بسیاری صورت گرفته که به حال فرهنگ کشور مؤثر بوده است. کوتاهیها و اشتباهاتم را میپذیرم و اعلام میکنم که عزم ما بر اصلاح، ارتقا، تحول و حرکت به سمت قلهها و اهداف مترقی مکتب امام (ره) است.
گفتنی است؛ در این نشست سعی شد تا حد ممکن به سوالات خبرنگاران رسانههای مختلف پاسخ داده شود و حجت الاسلام قمی با سعه صدر به پاسخگویی پرداخت و هر بار یکی از مسئولان و معاونانش را جهت ارتباط گیری با خبرنگاران معرفی کرد و از آنها خواست که در خصوص اقدامات انجام شده این نهادها به گرفتن مصاحبه تفصیلی بپردازند.
انتهای پیام
نظر شما