شناسهٔ خبر: 49522533 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شناسایی ۷۷۳دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در قزوین

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین از شناسایی ۳۶۰ دانش‌آموز دختر و ۴۱۳ دانش‌آموز پسر بازمانده از تحصیل در سال گذشته خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛  حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اعلام این خبر گفت: سال تحصیلی گذشته مجموعا ۷۷۳ نفر شامل ۳۶۰ دانش‌آموز دختر و ۴۱۳ دانش‌آموز پسر بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که توانستیم ۱۳۴ نفر آنان را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

حسنعلی اصغری با اشاره به نحوه بازگشایی مدارس در استان قزوین اظهار کرد: بازگشایی مدارس را قطعا از روز اول مهر ماه خواهیم داشت، اما با توجه به شرایط جامعه به دلیل شیوع کرونا، اصراری بر حضوری بودن کلاس‌های درس نداریم.

او افزود: 102 روستای استان قزوین فاقد پوشش اینترنت است بنابراین تعدادی از دانش‌آموزان ساکن در این مناطق امکان برخورداری از آموزش‌های مجازی را ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: هم اکنون 548 مدرسه استان زیر 50 نفر دانش‌آموز دارند و 13 مدرسه دیگر نیز با حضور یک معلم و یک دانش‌آموز در یک مدرسه اداره می‌شود.

او عنوان کرد: در جلساتی که طی هفته آتی برگزار خواهد شد پیشنهادی که ما مطرح خواهیم کرد این است که بتوانیم به تدریج بحث بازگشایی مدارس را با اولویت مناطقی که امکان ارائه آموزش مجازی نداریم؛ داشته باشیم که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود و در درجه بعدی هم در مدارس زیر 50 نفر کلاس‌های حضوری دایر شود.

اصغری بیان کرد: تعهد ما این است که در صورت حضوری بودن آموزش‌ها در هر کلاس درس بیش از 10دانش‌آموز حضور نداشته باشند و برای این امر گروه‌بندی‌هایی جهت حضور دانش‌آموزان در مدرسه انجام می‌شود.

او ابراز کرد: تعطیلی مدارس آسیب‌های فراوانی را به دانش‌آموزان وارد کرد به طوری که با تحقیقات صورت گرفته مشخص شد 8 درصد به میزان چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان افزوده شد همچنین آمار خودکشی و تنش و بحث‌ها در مناسبات خانوادگی افزایش داشت.

این مقام مسئول گفت: ما خود را مسئول رفتارهای دانش‌آموزان می‌دانیم لذا به سمت مدیریت مدرسه محور حرکت می‌کنیم ضمن اینکه اولویت اصلی برای ما حفظ سلامت آنان است؛ لذا تلاش داریم همه موانع را برطرف کرده و کلاس‌های درس را در مناطقی که ممکن است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار کنیم.

او با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت نیازمند همراهی همه افراد جامعه و ذی نفعان است؛ بیان کرد: سال تحصیلی جدید را از اول مهر ماه خواهیم داشت که در برخی مدارس به دلیل عدم دسترسی به اینترنت، کلاس‌ها به صورت حضوری و تعدادی دیگر به صورت غیرحضوری خواهد بود تا به تدریج اقناع جهت حضور دانش‌آموزان در مدارس صورت گیرد تا بتوانیم از ابتدای آذرماه همه کلاس‌ها را داشته باشیم.

اصغری عنوان کرد: در بقیه مدارس ترجیح به برگزاری کلاس‌های درس به صورت غیرحضوری و در بستر شبکه شاد یا پیام رسان‌های داخلی خواهد بود تا میزان گسترش واکسیناسیون به بیش از 60 میلیون در کشور یا 80درصد جمعیت استان برسد تا بتوانیم کلاس‌های درس را با نظر دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان بهداشتی داشته باشیم.

او تصریح کرد: به عنوان متولی امر تعلیم و تربیت بر این واقفیم که در فضای مجازی امکان تحقق همه اهداف و ساحت‌های تعلیم و تربیت نیست اما به دلیل شرایط کرونایی تولید محتوا و درس نامه انجام شده تا دانش‌آموزان از آن بهره‌مند شوند ضمن اینکه برنامه‌های آموزشی نیز از شبکه صدا و سیما همچون سال گذشته پخش خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: بر این باوریم که دانش‌آموزان پایه 12 و همچنین پایه اول و دوم ابتدایی برای یادگیری بهتر نیازمند حضور بیشتر در مدارس هستند؛ لذا ترجیح ما بازگشایی مدارس و حضور آنان در کلاس درس است برای این منظور باید گروه‌بندی دانش‌آموزان در مدارس انجام شود همچنین زمان حضور در مدرسه کوتاه بوده و کلاس‌ها برای رفع اشکال برگزار شده و روش تدریس معکوس نیز ارائه شود. 

او بیان کرد: نظارت بر عملکرد مدارس و معلمان وجود دارد تا همه مطالب و محتوای آموزشی تدریس شود به طوریکه سال گذشته هزار و 670 کلاس درس در فضای مجازی مورد بازدید قرار گرفت و معلمان ارزیابی شدند.

اصغری گفت: سال تحصیلی گذشته 15 میلیون و 400 هزار دانش‌آموز در کشور مشغول به تحصیل بودند و برای بهره‌مندی بهتر آنان از فضای شاد بسیاری از اشکالات رفع شد و همچنین قرار است که فضای شاد تعاملی‌تر شود و برای این منظور نسخه جدیدی از شاد که قابلیت‌های بیشتری نسبت به نسخه قبلی دارد در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. 

او تاکید کرد: این قول داده شده که در نسخه جدید شبکه شاد شرایط بهتری برای تعامل بیشتر بین دانش‌آموزان و معلمان فراهم شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده باید 18 هزار و 271 نفر از همکاران اداری و آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی و مربیان مهدکودک و پیش دبستانی که با دانش‌آموزان سروکار دارند واکسینه می‌شدند.

او تصریح کرد: از ابتدای شروع واکسیناسیون فرهنگیان استان تاکنون 98 درصد آنان معادل 17 هزار و 411 نفر واکسینه شدند در حالیکه میانگین واکسیناسیون فرهنگیان در کشور 54درصد است و استان قزوین در این امر شرایط خوبی دارد.

اصغری بیان کرد: در دوز اول واکسیناسیون فرهنگیان 15 مرکز و برای مرحله دوم 2 پایگاه با همکاری خوب علوم پزشکی قزوین ایجاد شد که دوز دوم تزریق از 4 شهریور ماه شروع شده است.

او عنوان کرد: بازماندگان تحصیل از دغدغه‌های جدی ماست و متاسفانه سال گذشته با شیوع کرونا میزان بازماندگی از تحصیل افزایش یافت و قزوین تنها استانی است که در آن تعداد بازماندگان از تحصیل نسبت به سال قبل آن افزایش پیدا نکرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: برنامه منسجمی برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل انجام شد و اقدامات خوبی با کمک سایر دستگاه‌ها از جمله ثبت احوال انجام شد.

او بیان کرد: سال تحصیلی گذشته مجموعا 773 نفر شامل 360 دانش‌آموز دختر و 413 دانش‌آموز پسر بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که توانستیم 134 نفر آنان را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

اصغری اضافه کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد 313 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سال گذشته جزو کودکان استثنائی بوده که امکان تحصیل نداشتند همچنین 67 نفر از استان مهاجرت کرده و 55 نفر به خارج از کشور رفتند.

این مقام مسئول اضافه کرد: ضمن اینکه یک کودک به دلیل دو زبانه بودن و 29 نفر به دلیل ابتلا به بیمای صعب العلاج از تحصیل بازماندند همچنین 17 دانش‌آموز دارای فقر مالی بودند که تمهیدات لازم برای آنان اندیشیده شد و 2 دانش‌آموز دختر ازدواج کرده و 53 نفر دیگر طی سال‌های گذشته فوت کرده بودند.

او تصریح کرد: در استان قزوین 101 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل هنوز شناسایی نشده‌اند که شامل 48 دختر و 53 پسر بازمانده از تحصیل هستند که هنوز اطلاعاتی به جهت دسترسی از آنان نداریم.

اصغری در پایان گفت: یکی از آسیب‌ها و آفت‌ها در جامعه سیاسی شدن همه امور است لذا از همان روزهای اول حضورم تلاش داشتم تا انتصاب افراد در مسئولیت‌های مختلف براساس شایستگی و توانمندی حرفه‌ای باشد و تنها چیزی که اصلا ملاک انتخابم نبوده معیارهای سیاسی است.

48

برچسب‌ها:

نظر شما