شناسهٔ خبر: 4950030 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

ترکیب سهم جاده ای، ریلی و هوایی در صنعت حمل و نقل کشور مناسب نیست

صاحب‌خبر -
وبلاگ تین نیوز، مهرداد لاهوتی |  برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز بیست ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران باید سالانه یک هزار کیلومتر خط ریلی ساخته شود. این بدان معنی است که تا سال 1404 باید 25 هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور ایجاد کنیم و تا پایان برنامه پنجم توسعه هم مراکز عمده استان ها به شبکه ریلی متصل شود.

در حال حاضر 11 هزار کیلومتر خط ریلی داریم و باید از منابع بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی مانند فاینانس داخلی - خارجی و صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.
 ترکیب سهم جاده ای، ریلی و هوایی در صنعت حمل و نقل کشور مناسب نیست  و سهم 90 درصدی حمل و نقل جاده ای در این ترکیب باید به نفع شبکه ریلی متحول شود.

این در حالی است که شبکه حمل و نقل ریلی در جهان از ایمن ترین و مقرون به صرفه ترین بخش های حمل و نقل محسوب می شود و ما هم برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 سالانه هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور بسازیم که به دلیل محدویت منابع مالی دولت به حداکثر 170 کیلومتر می رسد هرچند توان ساخت هزار کیلومتر راه آهن در سال در کشور وجود دارد. همچنین ضرروت نوسازی ناوگان ریلی کشور مورد تاکید است و میانگین عمر ناوگان ریلی باید به زیر 10 سال برسد.

برگرفته از خبر واحد مرکزی خبر

نظر شما