شناسهٔ خبر: 49495207 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

 سفر گروسی به تهران از نمای نزدیک

تهران- ایرنا- مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته برای دیدار با رییس جدید سازمان انرژی اتمی و رایزنی در مورد موضوعات هسته ای وارد ایران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از نورنیوز، شب گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد تا ضمن دیدار با «محمد اسلامی» رییس جدید سازمان انرژی اتمی در مورد موضوعات فیمابین ایران و آژانس با او رایزنی کند.

گروسی اخیرا طی گزارشی به شورای حکام آژانس، مدعی شده بود که بازرسی‌های این سازمان از مراکز هسته‌ای ایران به طور چشم‌گیری کاهش یافته و با محدودیت جدی مواجه شده است.  

برخی رسانه‌های غربی پیش‌بینی کرده بودند که طرف‌های غربی در نشست آتی شورای حکام با هدف تشدید فشارها بر ایران تلاش خواهند کرد که قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر کنند. این پیش‌بینی البته دقیق نبود و اساسا هیچ بحثی درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در دستور کار نشست آتی شورای حکام آژانس قرار ندارد.

در این خصوص چند نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد:

نخست؛ ایران و آژانس تعاملات مناسبی در سطوح مختلف دارند. تبادل هیات‌ها نیز بر حسب ضرورت در زمان‌ها و شرایط متفاوتی صورت می‌گیرد. بر این اساس سفر جاری مدیرکل آژانس به تهران به‌منظور انجام رایزنی دو طرف قبل از آغاز به کار نشست آتی شورای حکام صورت گرفته و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی در خصوص دستور کار پادمانی سفر گروسی به ایران صحت ندارد.

دوم؛ انتظار می‌رود سفر گروسی به تهران به‌ویژه پس از گزارش غیرسازنده اخیر او به ارائه ارزیابی‌های مثبتی منجر شود تا بهانه برای سوءاستفاده سیاسی طرف‌های غربی گرفته شود.

سوم؛ آژانس نمی‌تواند نقش تأثیرگذار خود در سرنوشت تفاهم هسته‌ای را انکار کند، از این رو باید مراقب آثار گزارش‌ها و مواضع مقامات خود باشد تا ضمن حفظ حیثیت حقوقی و حرفه‌ای خود در مسیر حصول توافق موثر باشد.

چهارم؛ با توجه به جمیع شرایط و نیاز مبرمی که غرب برای بازگشت به مذاکرات دارد، این‌گونه برآورد می‌شود که کشورهای اروپایی و آمریکا نیز به دنبال تنش‌آفرینی و تقابل در شورای حکام نیستند، چرا که به خوبی می‌دانند هر اقدامی در نشست آتی این شورا، نه تنها واکنش مناسب ایران را به دنبال خواهد داشت بلکه فرآیند دیپلماسی و مذاکره را مختل خواهد کرد.

نظر شما