شناسهٔ خبر: 49494786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بیانیه مشترک ایران و آژانس:

اجازه به بازرسان برای سرویس فنی تجهیزات

در بیانیه مشترک ایران و آژانس اعلام شد به بازرسان آژانس اجازه داده شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
امروز (یکشنبه) همزمان با سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدارش با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بیانیه مشترکی صادر شد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شب گذشته (شنبه) در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفتگو با رئیس سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد، پیش از ظهر امروز (یکشنبه) ۲۱ شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با محمد اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

این بیانیه به شرح زیر است:

جناب آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس)، در روز یکشنبه مورخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ به تهران سفر و با جناب آقای محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان)، دیدار کرد.

طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.
در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فیمابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدار‌های متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های بین ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث در خصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.
 
مسایل فنی با آژانس بررسی شد؛حافظه دوربین ها پاک نمی شود
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مدیرکل آژانس در آینده به تهران مجدد خواهد آمد، افزود: توافق کردیم کارت‌های حافظه دوربین‌های آژانس تعویض شود که این اقدام در چارچوب پادمان است.
 
مهندس اسلامی بعد از نشست با آقای رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران، افزود: همه اقدامات در جهت اعتماد سازی است و آژانس هم در جهت وظایف قانونی خود نقش موثری را ایفا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: همچنین توافق کردیم برای تعویض کارت های حافظه دوربین های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات لازم که برای دوربین ها به لحاظ فنی انجام شود را انجام دهند .

آقای اسلامی تصریح کرد: کارت حافظه طبق روالی که در ایران هست و در آنجا نگهداری می شود همین جا پلمب می کنند و کارت های جدید را نصب میکند

وی تاکید کرد: در نشست با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، صرفا مسائل فنی بررسی شد و‌مسائل سیاسی جایگاهی نداشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز مذاکرات خوب و سازنده‌ای انجام شد، گفت: روح‌حاکم بر مذاکرات ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها بود، مسائل میان دو طرف فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی ندارد.

نظر شما