شناسهٔ خبر: 49489940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

راهپیمایی هزاران تن از کاتالان‌ها در بارسلونا با درخواست استقلال

هزاران تن از کاتالان‌ها روز شنبه به خیابان‌های بارسلونا آمدند، شعار سر دادند، سرود خواندند، پرچم‌های کاتالونیا را تکان دادند و خواستار استقلال این منطقه از اسپانیا شدند.

صاحب‌خبر -

 به نقل از خبرگزاری رویترز، این راهپیمایی که توسط مجمع ملی کاتالونیا سازمان‌دهی شده بود، نخستین راهپیمایی از زمان عفو ۹ تن از رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا توسط دولت اسپانیا محسوب می‌شود.

دولت اسپانیا اخیرا ۹ تن از رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا را که به خاطر نقش‌شان در رفراندوم استقلال سال ۲۰۱۷ میلادی زندانی شده بودند، عفو کرد؛ رفراندومی که بزرگ‌ترین بحران سیاسی اسپانیا در دهه‌های گذشته بود.

اکثر راهپیمایی‌کنندگان چهره خود را پوشانده بودند. طبق اعلام پلیس، حدود ۱۰۸ هزار تن در این راهپیمایی شرکت داشتند اما مجمع ملی کاتالونیا تعداد شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی را نزدیک به ۴۰۰ هزار تن اعلام کرد.

این آمار کمتر از تعداد شرکت‌کنندگان در راهپیمایی سال ۲۰۱۹ میلادی هنگامی که حدود ۶۰۰ هزار تن در آن شرکت داشتند و همچنین راهپیمایی‌های سال گذشته هنگامی که اعتراضات کوچکی طبق محدودیت‌های کووید ۱۹ سازماندهی شدند، بود.

برخی از این ۹ سیاستمدار و فعال عفو شده  در راهپیمایی اعتراضی روز شنبه شرکت داشتند. در کاتالونیا، ۱۱ سپتامبر مصادف است با سالروز سقوط بارسلونا به دست نیروهای اسپانیایی در سال ۱۷۱۴ و این رویداد موسوم به "روز ملی کاتالونیا" در دهه گذشته با راهپیمایی‌های جدایی‌طلبی همراه بوده است.

"الیزندا پالوزیا"، رئیس مجمع ملی کاتالونیا گفت: برای نخستین بار در چهار سال گذشته، ۹ فرد بسیار ویژه در روز ملی کاتالونیا شرکت کردند. این زندانیان سیاسی به خیابان‌ها بازگشتند.

"جوردی کوئیشارت"، فعال فرهنگی که جزء زندانیان بود، از مردم خواست تا به مبارزه برای استقلال ادامه دهد.

وی افزود: اسپانیا که از ما می‌خواهند این دفتر را ببندیم و نمی‌خواهد که ما برای حق تعیین سرنوشت خود مبارزه کنیم، چه برنامه‌ای برای کاتالونیا دارد؟ هیچی. تنها سرکوب و سرکوب.

همزمان با اینکه دولت‌ مرکزی اسپانیا و دولت منطقه‌ای کاتالونیا به رغم دیدگاه‌های متفاوتشان درخصوص استقلال، موافق گفت‌وگو و مذاکره هستند، این اعتراضات نسبت به سال‌های گذشته در جوی آرام‌تر برگزار شدند.

انتظار می‌رود این دولت‌های مرکزی و منطقه‌ای هفته آینده برای از سر گیری مذاکرات در خصوص درگیری سیاسی کاتالونیا که از فوریه ۲۰۲۰ به حالت تعلیق در آمده بود، در بارسلونا دیدار کنند.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هنوز شرکت یا عدم شرکت خود در این نشست را تایید نکرده و این خطر وجود دارد که درگیری اخیر میان دولت مرکزی و منطقه‌ای در رابطه با فرودگاه بارسلونا، بر این مذاکرات سایه افکند./ ایسنا

نظر شما