شناسهٔ خبر: 49473837 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در میز اقتصادی مطرح شد؛

صادرات ۴۰ میلیارد دلاری خدمات فنی مهندسی توسط کشور ترکیه

دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات مهندسی گفت: برخی از کشور‌های همسایه از جمله ترکیه ۴۰ میلیارد دلار صادرات خدمات مهندسی را در سال تجربه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صالحی جاوید دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در پاسخ به این پرسش که، دولت جدید چه رویه‌ای را باید برای بازگشت به نقطه اوج در نظام مهندسی در پیش بگیرد؟، اظهار کرد: در سال ۹۰ ما نرخ رشد ۳۸ درصدی را تجربه کردیم؛ بنابراین با یک بازنگری در رویه‌ای که در سال ۹۰ در پیش گرفتیم، می‌توان مجددا به آن رشد و پیشرفت بازگشت.

بیشتر بخوانید

او بیان کرد: برخی از کشور‌های همسایه از جمله ترکیه ۳۵ – ۴۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی را در سال تجربه می‌کنند؛ بنابراین با توجه به افزایش ظرفیت خدمات مهندسی در کشور ما نیز می‌توانیم پیشرفت خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به دولت جدید برای افزایش خدمات فنی مهندسی چیست؟، گفت: برای افزایش خدمات فنی مهندسی باید توجه سازمان موجود در دولت جدید به این پیشران اقتصادی افزایش یابد. در حال حاضر فرهنگ جدی در وزارت خارجه و سفارتخانه کشور نهادینه نیست. اگر مبنای هدف گذاری برای روابط خارجی، اقتصادی باشد، امنیت ملی را نیز به دنبال خواهد داشت.

صالحی جاوید در پاسخ به این پرسش که آیا موسسه‌ای برای حمایت از مهندسان تازه کار وجود دارد؟، اظهار کرد: بحث آموزش و انتقال تجارب در انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی به خوبی در کمیته‌های تخصصی برای هر کشوری به عنوان بازار هدف پیش بینی شده که کمک شایانی نیز به مهندسان تازه کار می‌کند.

او بیان کرد: از سازمان توسعه و تجارت نیز، با توجه به منابعی که برای بحث آموزش در اختیار دارد، انتظار حمایت مالی از نظام مهندسی داریم. وزارت خارجه نیز با حضور کارشناسان ارشد و سفرای ایرانی در کشور‌های هدف می‌تواند بهترین اطلاعات را به مهندسان تازه کار انتقال دهد و مهم ترین توقعات را از صادرکنندگان فنی و مهندسی دریافت کند.

دبیر کل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد: اگر اشتغال در صادرات خدمات فنی و مهندسی را بابت هر ۱۰۰ هزار قرارداد معادل یک شغل در نظر بگیریم؛ در این صورت کلیه فارغ تحصیلان در حوزه فنی مهندسی باید در این حوزه امید به شغل داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما