شناسهٔ خبر: 49473420 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان :

مدیریت کوتاه نباید طرح‌ عمرانی بلند مدت تعریف کند

اصفهان-ایرنا- مدیر کل راه و شهرسازی اصفهان گفت: مدیریت کوتاه مانند شهرداری نباید پروژه بلند مدت تعریف کند زیرا پس از اتمام دوره مدیریت طرح‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

صاحب‌خبر -

علیرضا قاری القرآن روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با مثال از پروژه اجلاس سران در اصفهان افزود: یکی از مشکلات اجرای پروژه‌های شهری عوامل تاثیرگذار غیر مستقیم است و اگر کسی وارد پروژه ای شود و عوامل را درست تعریف نکند با چالش روبرو می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها و دولت  عمر مدیریت‌شان کوتاه است و نباید پروژه‌های طولانی مدت تعریف کنند، تغییر مدیریت‌ها در کوتاه مدت و تعریف و اجرای پروژه در طولانی مدت چالش‌هایی به‌وجود می‌آورد.

پروژه سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی یکی از جدیدترین سازه‌های معماری  اصفهان است که بعداز ۱۱سال وعبور از پیچ وخم‌های تغییرات مدیریتی هنوز به سرانجام نرسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با اشاره به بافت تاریخی و رشد شهرنشینی در مرکز، غرب و جنوب این شهر معتقد است که شرق اصفهان می‌تواند جایگاهی برای ساخت معماری شاخص شهری باشد و پروژه سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی یکی از سازه‌های مدرنی است که از زمان شروع پروژه شهرت، عظمت و زیبایی معماری رویای مجریان وطراحانش بوده است.

قاری قرآن که سال ۸۹ در سمت معاون عمرانی شهرداری اصفهان انجام مطالعات ژئوتکنیک و طراحی اولیه ساخت مجموعه سالن های اجلاس سران کشورهای اسلامی را برعهده داشت درخصوص نحوه مدیریت این پروژه به ایرنا گفت که اجلاس سران کشورهای اسلامی هر چهار سال دریک کشور عضو برگزار می‌شود.

وی افزود: سال ۸۹ با سفر هیاتی از دولت به مصر و شرکت در این اجلاس اعلام شد که ایران میزبان بعدی این اجلاس است؛ از همان زمان دغدغه ساخت سالن اجلاس سران شروع و شهرهای اصفهان، شیراز و کیش به عنوان شهرهایی برای برگزاری این اجلاس در نظرگرفته شد.

وی ادامه داد: مرداد همان سال تیمی متشکل از معاون رییس جمهوری، معاون اجرایی و وزیر راه وشهرسازی مسوول برگزاری این اجلاس شدند و از بین سه شهر، اصفهان برای برگزاری این اجلاس انتخاب شد، اما دولت درپی اجرای این پروژه در کیش بود.

قاری قرآن مساحت زمینی که برای این پروژه در نظر گرفته شد را حدود ۵۰ هکتار در شرق اصفهان اعلام کرد و ادامه داد: برای ساخت آن دولت ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد و شهرداری را به عنوان مجری ساخت انتخاب کرد که در طول ۲.۵ سال باید این پروژه را می‌ساخت؛ با امضا تعهدنامه بین شهرداری، شورای شهر و استاندار وقت اصفهان، عملیات ساخت برعهده معاون عمرانی شهرداری واگذار شد.

وی توضیح داد: طبق مفاد جلسه شهرداری با دولت، تصمیم گرفته شد که این پروژه بعد از تکمیل در اختیار شهرداری قرار بگیرد و دولت اجلاس مهم را در آن برگزار کند.  

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان نبود مشاوران و طراحان ایرانی برای اجرای این پروژه عظیم را یکی از مشکلات آن زمان دانست و گفت: با تحقیق از مشاوران برتر دنیا و بررسی پروژه‌های بزرگ جهان توانستیم شرکتی را به عنوان مشاور انتخاب و اواخر سال ۸۹ و با ابلاغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط دولت به طور رسمی کار احداث را شروع کردیم.

وی افزود: زمین این پروژه در سال ۹۰ از ارتش در اختیار شهرداری قرار گرفت؛ قراردادها با بخش خصوصی بسته و تیمی از طرف شرکت منتخب خارجی برای بررسی  وارد اصفهان شد و مشاوران داخلی هم برای تحقیقات ساخت سازه راهی ترکیه و دوبی شدند.

وی ادامه داد: ساخت ستون‌های بزرگ به ارتفاع ۵۰ متر کاربسیار پیچیده ای بود که برای اجرای آن با شرکت‌های خارجی مذاکره و در نهایت مشاوران داخلی را به خارج اعزام کردیم تا توانستند علم آن را فرابگیرند و موفق شدیم سازه‌ها را با توان مشاوران ایرانی بسازیم و با این اقدام هزینه‌های ساخت کم و با قیمت مناسب و کیفیت خوب اسکله‌ها ساخته شد.

قاری قرآن گفت: مواد به‌کار رفته در احداث بنا نوعی الیاف سبک و محکمی است که برابر فشارهای کششی مقاوم است و این نیز با اعزام تیم تحقیقاتی شرکت ایرانی به خارج از کشور محقق شد و توانستیم این فناوری را هم به ایران بیاوریم و با صرف وقت و هزینه تجهیزات را خریداری کنیم.

وی سالن‌ها،هتل، فضاهای سبز و آب و امکانات رفاهی را از ایده‌های اصلی این پروژه عنوان کرد و گفت: در طراحی سازه نیز هلالی دور نیمکره تداعی و به شکل یک منظومه توسط طراحان خارجی دیده شد و بعدها نماد اصفهان نصف جهان را هم تداعی کرد اما شروع تحریم‌ها و فشار اقتصادی مشکلات مهمی بود که نگرانی‌هایی برای اجرای آن به‌وجود آورد.

وی زیربنای این پروژه را ۷۰هزار مترمربع اعلام کرد و توضیح داد: علاوه بر ۶ سالن چند منظوره و ویلاهای مختص سالن سران، ۷۰ هزار متر مربع هتل پنج ستاره نیز توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.

معاون اسبق عمرانی شهرداری اصفهان همچنین زیر بنای فضای سبز را ۱۰۰ تا ۱۱۰ هکتار عنوان کرد و افزود: سال ۹۰ برآورد ما بر این بود که با ۱۶۰میلیارد تومان بتوانیم پروژه را تکمیل کنیم اما تورم پلکانی و بالا رفتن قیمت‌ها، هزینه‌ها را ۱۰ برابر کرد.

وی ادامه داد: سال ۹۱ با توجه به شرایط سیاسی آن زمان و تصمیم سران نظام مقررشد که مراسم اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شود و در سال ۹۲ این اجلاس با حضور بیش از۷۰ نفر از سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد.

معاون اسبق عمرانی شهرداری اصفهان  که تا سال ۹۴ در این سمت و مجری این پروژه بود گفت: پیشرفت فیزیکی سالن اجلاس آن زمان از۵۵ درصد گذشت و دولت از ۱۰۰ میلیارد تومان تنها ۲۰ میلیارد پرداخت کرد و مابقی از منابع داخلی شهرداری هزینه و تمام تجهیزات صوتی، تاسیسات و سیستم تهویه خریداری شد.

وی با اشاره به نیاز کلانشهر اصفهان به چنین پروژه عظیمی گفت: تمام بناها و آثار تاریخی منحصر به فرد اصفهان متعلق به دوره صفوی است و در دوره معاصر هیچ  اثر باشکوهی نداشته ایم در حالی که نیاز به نقطه ای برای مرکزیت شهر داریم تا الگوی جدیدی برای مسائل اجتماعی باشد؛ سالن اجلاس فقط یک سالن تنها نیست هتل‌ها، فضای سبز امکانات خدماتی هم برای مردم در نظر گرفته شده است که نتیجه آن توسعه شهر به سمت شرق اصفهان است.

قاری قرآن رشد دانش فنی،خودکفایی در ساخت سازه‌های بزرگ توسط متخصصان داخلی و افزایش توان مجریان و طراحان داخلی در ساخت و مشاوره بناهای عظیم را از دستاوردهای مهم پروژه سالن اجلاس عنوان کرد و افزود: هر پروژه ای زمان بهینه ای دارد که باید آن را همراه با هزینه های مربوطه مشخص و با کیفیت مناسب احداث کنیم.

وی با اشاره به گذشت ۶ سال از واگذاری مسوولیتش دراجرای پروژه سالن‌های سران اجلاس و تغییر مدیریت‌ها در شهرداری اصفهان گفت: این پروژه با تغییر مدیریت و تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری دچار چالش شد.

این کارشناس تصریح کرد: اجرای پروژه های بزرگی چون سالن اجلاس سران با کوتاه بودن عمر مدیریت شهرداری و دولت‌ها چالش زاست و این نهادها عمر مدیریت‌شان کوتاه است و نباید پروژه‌های طولانی مدت تعریف کنند، تغییر مدیریت‌ها درکوتاه مدت و تعریف و اجرای پروژه در طولانی مدت، چالش‌هایی بوجود می‌آورد.

ساخت مجموعه سالن‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان به‌عنوان یک طرح چندمنظوره و با هدف میزبانی اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در ایران از سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار با ۴۲۵ هزار مترمربع زیربنا در شرق کلانشهر اصفهان ایجاد شده است و سالن اصلی آن ۲ هزار و ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد. مرحله اول و دوم این پروژه مرداد امسال گشایش یافت و به بهره برداری رسید.

نظر شما