به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از برگزاری سه دور مذاکرات بین ایران و عربستان ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، اخیرا با اشاره به نقش مهم نخست وزیر عراق در برگزاری سه دور قبلی مذاکرات، از برگزاری دور چهارم خبر داد که فعلا اطلاعات دقیقی از مکان و زمان این مذاکره در دسترس نیست.
اولین دور این مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، در دولت دوازدهم انجام شد. این گفتوگو اولین ارتباط سیاسی بین دو کشور بعد از قطع ارتباط در پی ماجراهای سال ۱۳۹۶ بود. دور دوم و سوم هم اواخر اردیبهشت و خرداد صورت گرفت که نشان دهنده رضایت نسبی دو طرف از روند مذاکرات بود و هم اکنون نیز با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مقامات هر دو کشور برای برگزاری دور چهارم اعمال آمادگی و تمایل کردند.
حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاست خارجی و بینالملل در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تحلیل نقش این مذاکرات در آینده سیاسی منطقه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در سیاست خارجی به دنبال گسترش روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی بوده، طبعاًّ عربستان هم یکی از این کشورها است. از طرفی سیاست جمهوری اسلامی در همه زمینهها مشخص است؛ تنشزدایی، ایجاد ثبات و ایجاد امنیتِ منطقهای بدون وجود نیروهای فرامنطقهای، همواره در دستور کار جمهوری اسلامی بوده است؛ بنابراین محورهای این مذاکرات هم بر همین اساس، استوار خواهدبود.
عابدینی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، سه دوره مذاکره را با عربستان سعودی در عراق در ماههای پایانی دولت دوازدهم داشته و طبعا دور تازه مذاکرات به دولت سیزدهم واگذار خواهد شد. قطعا با نزدیک شدن به انتخابات و موضوع انتقال قدرت، نمیشد مذاکراتی در آن مقطع صورت بگیرد؛ بنابراین همزمان با روی کار آمدن دولت جدید، هم طرف سعودی و هم طرف ایرانی، از اینکه دور تازه مذاکرات در آینده نزدیک شروع شود، استقبال کردند.
یمن، تروریسم و استقلال امنیت کشورهای منطقه محورهای اصلی مذاکرات
عابدینی با اشاره به این مطلب که برخی از طرفهای ثالث تلاش میکنند تا به گونهای موضوعات دیگری را هم در دستور کار قرار بدهند به موضوع یمن اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در موضوع یمن به صراحت اعلام کرده که ما از استمرار جنگ ضد مردم یمن ناراحت و نگران هستیم و از برقراری آتشبس، لغو تحریم های زمینی، هوایی و دریایی علیه این کشور استقبال میکنیم.
این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه احتمالا موضوع یمن، مسئله تروریسم و عدم دخالت نیروهای خارجی در تصمیمگیری کشورهای منطقه از مهم ترین محورهای دور چهارم گفتوگوها باشد افزود: موضوع یمن، موضوعی است که به مردم یمن ارتباط دارد؛ بنابراین کشورهای دیگر نباید در مورد سرنوشت یمن گفتوگو کنند. بهتر است به رفاه، امنیت و ثبات سیاسی کشور یمن کمک کنند نه اینکه در آن دخالتی داشته باشند. طبعا مردم یمن خود بالغ و رشید هستند و جمهوری اسلامی در مورد دولت آینده آنها به صورت مشخص از گفتوگوهای یمنی یمنی حمایت میکند. این موضوع در سایر مسائل دیگر منطقه از جمله عراق و لبنان هم همینطور است.
عابدینی ادامه داد: از طرفی در سالهای گذشته، تلاش برخی از کشورها این بود که از گروه های تکفیری تروریستی، که هم برخی از کشورهای اسلامی مثل عراق و سوریه را دچار ویرانی شدید کردند و هم به مسلمانان صدمه زیادی وارد کردند حمایت کنند؛ بنابراین کشورهای اسلامی از جمله ایران و عربستان باید بکوشند تا نا امنیهای اینچنینی را از منطقه دور کنند.
وی اظهار کرد: موضوع دیگر، تفاهم بر سر این است که امنیت منطقه توسط خود کشورهای منطقه تعیین شود نه اینکه از قدرتهای بزرگ درخواست شود که وارد منطقه شوند؛ ما سرنوشت و دستاورد آمریکا در منطقه را دیدیم که جز خرابی، ویرانی و گسترش نا امنی در منطقه سودی نداشت و آخرش مجبور شد با سرخوردگی از افغانستان خارج شود. حاصل ۲۰ سال اِشغال افغانستان جز ویرانی، خرابی، کشت و کشتار، قتل و ترور چیزی نبوده است؛ بنابراین کشورهای منطقه باید از اینکه امنیت منطقه توسط خود کشورهای منطقه تامین شود، نه کشورهای خارجی همچون آمریکا حمایت کنند.
عدم اتکا به آمریکای رو به افول در منطقه، کلید اصلی نتیجه گیری در مذاکرات
عابدینی در پاسخ به این سوال که با توجه به تفاوت عملکرد سیاست خارجی ایران و عربستان، امکان رسیدن به یک نقطه اشتراک در این مذاکرات چقدر است؟ تشریح کرد: در روابط بین الملل، زمان و مکان برای وقوع یک رویداد بسیار اهمیت دارد. طبعا وقتی که آمریکایی ها بیش از حدود ۲۰۰ هزار نیرو در منطقه ما داشتند و به گونهای خودشان را یک ابرقدرت بلامنازع می دانستند، برخی از کشورها به اتکای این قدرت خارجی ممکن بود غیرواقعبینانه به رویدادها نگاه کنند، اما این موضوع الان گذشته است. آمریکایی ها خودشان پذیرفتند یا بهتر است بگوییم مجبور شدند که از منطقه بروند؛ بنابراین شرایط متفاوت است. نکته دیگر اینکه برخی از موضوعات، بر سیاست خارجی کشورها تحمیل می شوند. من فکر می کنم واقعبینی آرام آرام بر سیاست برخی کشورها حاکم میشود. امیدواریم کشورهای منطقه از جمله عربستان از گذشته درس گرفته باشند و این مذاکرات به یک سرانجام خوب و به نفع مردم منطقه منجر شود.
کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: ما دیدیم که طی ۲۰ سال گذشته، کشورهایی که به اتکای آمریکا در واقع فعالیتهای مخربانهای را انجام می دادند، الان درس لازم را گرفتند و می دانند که آمریکا خود دچار مشکلات جدی است. دیگر آمریکا یک ابرقدرت نیست. در بهترین حالت یک قدرت بزرگ است که حتی بین متحدین خودش در اتحادیه اروپا توان اجماع سازی ندارد. از طرفی توان مهار مقاومت اسلامی را هم ندارد؛ لذا میبینیم که روز به روز ضربات سنگینی را از مقاومت اسلامی متحمل میشود. افزون بر این مطالب دیگر قدرت تمام کنندگی هم ندارد. آمریکا مدت مدیدی تلاش کرد که دولت مرکزی سوریه را سرنگون کند، به دنبال این بود از طریق جنگ سخت و نرم، ایران را مجبور به تسلیم کند، همچنین سعی داشت در لبنان بحران آفرینی کند، اما در هیچ یک از این موارد موفقیتی به دست نیاورد و ناکام ماند.
عابدینی در پایان تصریح کرد: نتیجه این اتفاق ها این است که امروز شاهدیم یک ائتلافی بین رقبای آمریکا در حال شکل گیری است که از نمونههای بارز این ائتلافها میتوان به ائتلاف بین جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و برخی دیگر از کشورها اشاره کرد؛ بنابراین شرایط دهه سوم قرن بیست و یکم برای منطقه غرب آسیا با شرایط دهه اول قرن بیستویکم بسیار متفاوت است. ما امیدوار هستیم کشورهایی، چون عربستان درس لازم را از این تغییرات گرفته باشند و با عدم اتکا به آمریکا وارد مذاکره با ایران شوند تا فصل جدیدی را در روابط بین کشورهای منطقه و قدرتهای خاورمیانه، بگشایند.»
انتهای پیام/
نظر شما