شناسهٔ خبر: 49465557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

رجوع به دیدگاه های آیت الله مدنی نیاز مبرم انقلاب در گام دوم است

همدان-ایرنا- رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، آیت الله شهید «سیداسدالله مدنی» را ذخیره معنوی و فرهنگی برای کشور دانست و گفت: در گام دوم انقلاب به شدت نیازمند رجوع به دیدگاه ها و اندیشه های این ذخیره ارزشمند انقلاب هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «محمدجواد حاج علی اکبری» روز شنبه در کنگره ملی بزرگداشت آیت الله مدنی اظهار داشت: جامعه جوان ما که در حال تکوین شخصیتی است و طلاب باید بتوانند به خوبی از اندیشه ها، تفکرات و آرمان های اسوه هایی همچون ایت الله مدنی بهره مند شود.

وی با قدردانی از برگزاری این کنگره ملی، گفت: شهید محراب لفظی زیبا است که نصیب انسان‌های بزرگ می شود و آیت الله مدنی به واقع میرات معنوی انقلاب است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: شهید مدنی محور و از کانون‌های اصلی تربیت مجاهدان بود که در محراب عشق و در نماز جمعه و در مقام امام جمعه به شهادت رسید.

وی تاکید کرد: حرکت پرخروش انقلاب به چنین معلمانی نیاز دارد که هم شاگرد اول و هم معلم اول بود.

حجت الاسلام علی اکبری خاطرنشان کرد: جفای بزرگی به نسل های سوم و چهارم انقلاب شده که بهره کافی از این ذخایر معنوی و فرهنگی نبرده اند و آموزش و پرورش، دانشگاه ها و دستگاه های فرهنگی باید این مهم را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دهند تا زمینه آشنایی بیش از پیش جوانان و نوجوانان کشور با شخصیت های ارزشمندی همچون شهید مدنی فراهم شود. 

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشوربا اشاره به اینکه برگزاری این کنگره جبرانی برای این تاخیر است که باید بهره کافی را از این حرکت ارزشمند ببریم، گفت: شهدای محراب، نقطه تلاقی ایمان و علم و هستند و این ترکیب بدیع و ممتاز به شایستگی برازنده آیت الله مدنی است. 

به گفته او، برگزاری این قبیل کنگره ها رجوع متواضعانه و مشتاقانه به ذخایر جاودانه انقلاب در چله دوم است و به شدت به این رجعت عالمانه نیازمندیم. 

وی تاکید کرد: این کنگره می تواند مخاطبان خاص و مشعل داران هدایت جامعه را به خوبی تغذیه کند که یک تصویر کامل و جامع از شهید ثانی را به نمایش گذاشته است. 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادامه از همدان به عنوان جایگاه علم و عرفان و دارالمجاهدین یاد کرد و افزود: این دیار دارای درخشش خاصی در کشور است و باید گوهرشناس و قدرشناس بزرگان خود باشد. 

او اظهار داشت: شهید مدنی اگر چه همدانی نبود اما حضور موثرش در این دیار موجب شده بود که خود را اهل این دیار بداند و مردم این منطقه نیز ایشان را از خود می دانند. 

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: برگزاری این کنگره می تواند یک الگو در کشور باشد و زمینه ای شود تا سایر شهدای محراب نیز از همین طریق قدرشناسی شوند. 

وی خاطرنشان کرد: همدان پرچم بزرگداشت شهدای محراب را برافراشته که نباید روی زمین بماند و بقیه استانها نیز باید پیروی کنند تا این فرهنگ فراگیر شود. 

به گزارش ایرنا، کنگره ملی بزرگداشت آیت الله «سیداسدالله مدنی» دومین شهید محراب صبح امروز(شنبه) و همزمان با چهلمین سالگرد شهادت این عالم و مجاهد نستوه با حضور حجت الاسلام و المسلمین «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، «علی آقامحمدی» عضو تشخیص مصلحت نظام، «سیدسعید شاهرخی» استاندار ، حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله شعبانی موثقی» نماینده ولی فقیه در استان همدان و جمعی از اساتید دانشگاهی، طلاب و علمای حوزه علمیه و فرهیختگان از کشور و مسئولان در همدان آغاز شده است.

رونمایی از تندیس آیت الله مدنی، مرمت بیت این عالم فرزانه در شهر همدان و چاپ و نشر مقاله های ارائه شده به کنگره و تجمیع آثار این علم فرهیخته در اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب و بهره برداری از چند طرح عمرانی در مناطق مختلف شهر همدان و انتشار زندگی نامه وی برخی از جمله برنامه های پیش بینی شده در برگزاری کنگره ملی آیت الله مدنی است.

انتشار تمبر اختصاصی آیت الله مدنی و چاپ و نشر هفت عنوان کتاب با موضوع این عالم ربانی و توزیع سه هزار بسته معیشتی بین نیازمندان از دیگر برنامه های جنبی برگزاری کنگره ملی شهید آیت الله مدنی در استان همدان است.

آیت الله مدنی(۱۲۹۳ -۱۳۶۰ش) به دنبال مبارزاتش  در دهه ۱۳۴۰ چندین بار توسط ساواک دستگیر و تبعید شد و در چنین شرایطی به بیماری سل ریوی مبتلا شد که با بررسی پرونده پزشکی و قوت گرفتن احتمال درگذشت او در اثر این بیماری، ساواک برای فرار از فشارهای طیف مذهبی جامعه در سال ۱۳۵۱ آیت الله مدنی را به دره مرادبیک در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از درگذشت روح‌الله کمالوند بنیانگذار حوزه علمیه کمالیه، آیت الله مدنی به خرم‌آباد مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۵۴ اقدام به انتشار توضیح‌المسائل و تحریرالوسیله از آثار امام خمینی(ره) کرد و سخنرانی او به مناسبت دوازهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد در مسجد شاه خرم‌آباد ساواک را نسبت به اقدامات او حساس کرد.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم همدان به امامت جمعه این شهر منصوب شد و در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت و در آبان سال ۱۳۵۸ امام راحل وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

این مجاهد نستوه سرانجام در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد و مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق بر عهده گرفت و آیت الله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی نامیده شد.   

نظر شما