شناسهٔ خبر: 49455751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

نوه امام: به یک مشروب‌فروشی توجه داریم اما...

سید حسن خمینی گفت: به یک مشروب فروشی توجه می کنیم ولی به این اصل اساسی که نباید حقی از جامعه ضایع شود، توجه نداریم.

صاحب‌خبر -

جماران نوشت: سید حسن خمینی گفت: به یک مشروب فروشی توجه می کنیم ولی به این اصل اساسی که نباید حقی از جامعه ضایع شود، توجه نداریم.

ث

سید حسن خمینی:

* (با انتقاد از اینکه بعضا به امور بسیار کوچک اهمیت می دهیم و از امور بزرگ غفلت داریم): مثلا در زمان شاه نسبت به اینکه یک جریان بهایی گری در کشور وجود داشت خیلی ها و به ویژه انجمن حجتیه معترض بودند، اما علت العلل آن که اصل نظام سلطنتی بود را از نظر پنهان می داشتند؛ یا نمونه دیگر اینکه، به یک مشروب فروشی توجه می کنیم ولی به این اصل اساسی که نباید حقی از جامعه ضایع شود، توجه نداریم. معمولا از گذشته، متدینین به ظواهر -و مخصوصا گونه خاصی از ظواهر- بیشتر توجه داشته اند و امروز هم همین طور است.

* اگر کسی به کشور گوشه چشمی داشته باشد ملت باید یکپارچه باشد و به همان اندازه اگر کسی حقی از فردی ضایع می کند همه باید یک صدا شوند. امروز در کشور همسایه ما افغانستان که یک جریان متحجر تصدی حکومت را به دست گرفته است. نباید ایستادگی این گروه مقابل استکبار جهانی که یک بعد اسلام ناب است نباید ما را ذوق زده کرده و باعث فراموشی بی توجهی این گروه به «آزادی های فردی» که جزئی از اسلام ناب است، شود. البته ایستادگی مقابل استکبار و اینکه یک ملت تصمیم بگیرد روی پای خودش بایستد، در جای خود ارزشمند است، اما وقتی امور را ارزش گذاری می کنیم نباید یک بعد را فدای بعد دیگر کنیم.

* (با بیان اینکه از نظر ترتیب زمانی دومین مؤلفه اسلام ناب در حیات امام بُعد «استعمارستیزی» است): استعمارستیزی به این معناست که شما خودتان را از همه دنیا عقب تر نبینید و این جور نباشد که کسی از بیرون بیاید تا کشور شما را عمران کند. اگر از بعد مثبت به این مولفه نگاه کنیم، تقویت آن به خودباوری منجر می شود. البته به این معنا نیست که هرچه دیگران دارند بد است؛ بلکه به این معنا است که ما هستیم که باید سرنوشت خود را انتخاب کنیم؛ نه بیگانگان.

* اگر این امر محقق شد، شما دیگر شما با پدیده فرار مغزها مواجه نمی شوید و یا اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، آن افراد به کشور خود بر می گردند چون بیش از هر جا خود را وابسته به این خاک می دانند.

* سیاست های پوپولیستی هیچ وقت توزیع ثروت را در جامعه پدید نمی آورد، بلکه توزیع فقر را به دنبال دارد. بی عدالتی به معنای این است که همه با هم فقیرتر شویم؛ باید جامعه را عادلانه و با توجه به سیاست فقر ستیز و استضعاف ستیز به سمت باروری بیشتر و توسعه، رفاه و توزیع ثروت بیشتر پیش ببریم.

برچسب‌ها:

نظر شما