شناسهٔ خبر: 49455629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گاردین: آمریکا و هم پیمانانش به زودی درباره ادامه مذاکرات با ایران تصمیم می‌گیرند

روزنامه گاردین نوشت آمریکا و کشور‌های اروپای درباره ممانعت ایران از نظارت گسترده بازرسان آژانس که موجب تعلیق مذاکرات شده است، تصمیم گیری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، آمریکا و کشورهای غربی هم پیمان او به زودی درباره ممانعت تهران از نظارت گسترده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از تاسیسات  هسته ای ایران تصمیم خواهند گرفت.

روزنامه گاردین امروز (جمعه) در گزارشی مدعی شد: قرار است آمریکا و کشورهای غربی درباره ممانعت ایران از نظارت بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای در این کشور که موجب می‌شود توافق هسته ای و مذاکرات وین به تعویق بیفتد یا در کل به نتیجه ای نرسد،  تصمیم گیری کنند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل هفته در بیانیه ای اعلام کرد: «من نگران هستم که اطلاعات مربوط به تاسیسات هسته ای که ایران اجازه بررسی آنها را به بازرسان نداده، همچنان حل نشده باقی بماند. تهران باید در اسرع وقت این مسئله را حل کند.»

 بلومبرگ چندی پیش، به نقل از دو مقامی که مایل نبودند نام آنها به لحاظ دیپلماتیک فاش شود، اعلام کرد:  رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران  پیش از کنفرانس وین است. آنها اعلام کردند: او می‌خواهد تمایل تهران برای بازگرداندن دسترسی گسترده ناظران آژانس (که در اعتراض به تحریم‌های آمریکا متوقف شده است) و همکاری با بازرسان بین‌المللی را بسنجد.

در این خصوص، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، امروز (جمعه) در صفحه توئیتر خود تاکید کرد که مسکو به هرگونه قطعنامه احتمالی ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رأی منفی می‌دهد.

اولیانوف در پاسخ به توئیت «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» مبنی بر مجاب کردن مسکو به همراهی آنان علیه ایران، نوشت: «هیچ توهمی نداشته باشید. اگر پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی علیه ایران مطرح شود، روسیه به آن رأی منفی می‌دهد. همانطور که روز گذشته اعلام کردم، هیچ نیازی به یک قطعنامه نیست، چون نه‌تن‌ها بی‌معنی خواهد بود بلکه شدیداً زیان‌بار است. باید حساب بهتری روی دیپلماسی باز کرد».

نشست شورای حکام آژانس اتمی قرار است از روز دوشنبه ۲۲ شهریور تا جمعه ۲۶ شهریور در وین برگزار شود که مسئله برنامه هسته‌ای و قطع دسترسی آژانس به تأسیسات اتمی ایران یکی از مباحث اصلی آن خواهد بود.

 تهران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر صیانت از حقوق ملت در برجام، اعلام کرده تا زمانی که طرف‌های غربی و به ویژه آمریکا به تمامی تعهداتش خود ذیل برجام عمل نکنند، ایران به صورت گام به گام اقدام به کاهش تعهدات خود در این باره خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما