شناسهٔ خبر: 49447151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر خارجه روسیه: امنیت اسرائیل اولویت ما است

وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو به تضمین امنیت اسرائیل پایبند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، سرگئی لاوروف، در کنفرانس خبری مشترک با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی گفت: در خصوص حملات اسرائیل به سوریه ما مخالف تبدیل سوریه به صحنه درگیری بین کشورهای دیگر هستیم و در این زمینه نمی‌خواهیم از خاک سوریه برای حمله به اسرائیل یا کشور دیگر استفاده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: نظامیان روس و اسرائیلی هر روز مسائل فنی مربوط به این موضوع را بررسی می‌کنند. این تماس‌ها کارآیی خود را ثابت کرده‌اند و دو طرف امروز روی ادامه این تماس‌ها توافق کردند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد، وضعیت سوریه همچنان پیچیده است بازیگران خارجی هر کدام منافع خاص خود را در حل و فصل سوریه دنبال می‌کنند.

لاوروف ادامه داد: منافع مشترکی مطرح است مثل منافع امنیت اسرائیل، ما دائماً تاکید می‌کنیم که امنیت اسرائیل اولویت ما در مساله سوریه و دیگر نزاع‌هاست. اما منافع غیرقانونی نیز وجود دارند منظورم اشغال غیرقانونی بخش‌هایی از خاک سوریه توسط آمریکا و سو استفاده از منابع طبیعی، کشاورزی، آبی و پتروشیمیایی متعلق به ملت سوریه است. مضافاً اینکه فعالیت‌های آمریکا به جدایی طلبی کردها دامن می‌زند و این مساله منجر به مشکلاتی با ترکیه می‌شود و از این رو تعدد و تعارض منافع مطرح است.

وی تاکید کرد: در این راستا من با لاپید حضور ایران در سوریه را بررسی کردم. تهران عضو چارچوب آستانه است و تمام واقعیت‌های خاک سوریه در اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت در خصوص احیای تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت این کشور و منع هر گونه طرح‌های جدایی طلبانه و قدم برداشتن در مسیر مذاکرات ملی فراگیر را مراعات می‌کند.

او تحریم‌های غرب علیه سوریه را غیرقانونی خواند که مانع کمک به ملت سوریه در بازسازی این کشور می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما