شناسهٔ خبر: 49417040 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

آیا قیمت خودروهای وارداتی در حال کاهش است؟

بازار خودرو یک هفته‌ای می‌شود که آرام است. از هفته گذشته تاکنون، خودرو پلکانی ارزان شده است. البته این ارزان شدن برای برخی فروشندگان جای سوال بوده است؛ زیرا بازار خودرو دربرابر نوسان قیمت ارز تغییر رفتاری نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز؛ بازار خودرو یک هفته‌ای می‌شود که آرام است. از هفته گذشته تاکنون، خودرو پلکانی ارزان شده است. البته این ارزان شدن برای برخی فروشندگان جای سوال بوده است؛ زیرا بازار خودرو دربرابر نوسان قیمت ارز تغییر رفتاری نداشت. به گزارش تجارت نیوز، حالا فعالان بازار می‌گویند ارزان شدن خودرو‌های ایرانی و خارجی در طول این مدت، دو دلیل داشته است؛ نخست روند کاهشی قیمت دلار در بازار ایران و دوم برنامه تازه دولت در طرح سامان دهی خودرو که این تصمیم در روند کاهشی قیمت‌ها بی تأثیر نبوده است.


عده‌ای از کارشناسان علت تغییر نیافتن رفتار بازار خودرو را سخنان اخیر سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، می‌دانند. او به مردم وعده داده بود که بازار خودرو را رقابتی خواهد کرد. هنوز دو هفته از حضور وی در خیابان سمیه نمی‌گذرد که نمایندگان مجلس، طرح «آزادسازی واردات خودرو» را به فاز نهایی رسانده اند. حالا فعالان بازار خودرو از این تصمیم نمایندگان شوکه هستند و می‌گویند روند کاهشی قیمت خودرو از دیروز آغاز شده است.

 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به پیش بینی خود از وضعیت بازار به تجارت نیوز گفت: چنانچه با رای نمایندگان و همچنین نظر مساعد شورای نگهبان، طرح سامان دهی خودرو اجرا شود، بدون شک قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در آینده کاهش شدیدی خواهد یافت؛ زیرا با اجرای این طرح به سمت تنظیم و تعادل سازی در بازار پیش می‌رویم. مهدی دادفر توضیح داد: در این طرح باید رابطه‌ای بین تولید و واردات تعریف شود. با آزادسازی واردات خودرو، پیش بینی می‌شود قیمت خودرو‌های خارجی حداقل ۳۰درصد کاهش پیدا کند.

 

حالا بخشی از دغدغه واردکنندگان، اصلاح برخی بند‌های طرح یادشده است. دبیر انجمن واردکنندگان با اشاره به این موضوع بیان کرد: تبصره ۲ این ماده مربوط به اعمال نظر شورای رقابت در موضوع ورود خودرو به کشور است. در این ماده آمده است: «سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.» چنانچه این بند را نمایندگان مجلس تغییر ندهند، ممکن است دوباره به انحصار بازار دامن بزند.

دادفر ادامه داد: با واردات خودرو، خودروسازان بی تردید به دنبال افزایش تولید هستند و ممکن است این رقابت در بخش خدمات پس از فروش ازقبیل فروش اقساطی باکیفیت نمایان شود.

نظر شما