شناسهٔ خبر: 49415983 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

شهید مدنی اسوه معنویت و اخلاق / شهید محرابی که خار چشم دشمنان بود

مردم همدان خاطره بسیار شیرینی از ایشان دارند،مؤسسه‌ای که به نام ایشان راه‌اندازی شده و تاکنون در جهت بزرگداشت این شهید محراب گام‌های بلندی برداشته است و امسال چهلمین سالروز شهادت این شهید والا مقام در قالب کنگره ملی آیت الله شهید مدنی برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – همدان: يكي از روزهاي سال 1292 شمسي (1323 ق) در خانه با صفاي آقا ميرعلي از سادات محترم آذر شهر - كودكي پا به عرصه زندگي گذاشت كه بعدها خدمات گرانقدري به اسلام و مسلمين كرد.

عشق و ارادت پدرش به امير مؤمنان علي (ع) او را بر آن داشت تا براي فرزندش يكي از القاب آن حضرت يعني (اسدالله) را نام بگذارد.

اسدالله در چهار سالگي مادر خود را از دست داد و در كنار پدر و در دامان نامادري پرورش يافت . هر چه بود روزهاي سخت و حساس كودكيش سپري شد ، و او در جوار پدر روز به روز قد كشيد و با تربيتي اسلامي پا به دنياي نوجواني گذاشت.

هنوز شانزده بهار از عمر سيد اسدالله سپري نشده بود كه چراغ زندگي پدر نيز به خاموشي گراييد و او در ميان امواج متلاطم درياي مشكلات تنها ماند و لبخند شادي، مدتها از چهره اش رخت بربست ، سيد اسدالله در آن سنين نوجواني ناچار مسؤوليت اداره زندگي نامادري و سه كودك يتيم را به عهده گرفت او از آن پس ، بسياري از اوقات خود را در مغازه پدر سپري مي كرد و براي گذران زندگي بر تلاش شبانه روزي اش مي افزود.


سيد اسدالله در اوايل جواني بود كه به سلك طالبان علم و كمال راه يافت ، هر چند در زمان حيات پدر خواندن و نوشتن را در حد ابتدايي در مدرسه طالبيه تبريز فرا گرفته بود، اما مرگ پدر و گيردار مشكلات زندگي مدتها او را از اين راه باز داشت .


قلب لبريز از عشق و شعف به معارف اسلامي او را واداشت كه سالها در جوار بارگاه فاطمه معصومه(س)‌ماندگار شود و از محضر بزرگان دانش فقه،‌اصول و فلسفه بهره مند گردد.

سيد اسدالله مدني چهار سال در محضر امام خميني حضور يافت و از دروس فلسفه، عرفان و اخلاق ايشان بهره فراوان برد و همين درس نيز موجب گشت امام را در مقام عمل بالاتر و برتر از مرز علم بيايد و عشقش نسبت به ايشان فزون يابد.

آيت الله مدني همان گونه كه در مقابل بارگاه قدسي امام علي(ع) زانوي ادب بر زمين مي نهاد و روز و شب به پالايش روح و شكستن (بت نفس) همت مي گماشت، ‌در فضاي آكنده از معنويت حوزه علميه نيز تلاشگري خستگي ناپذير به شمار مي رفت.

 

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم همدان به امامت جمعه این شهر منصوب شد و در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت و در آبان سال ۱۳۵۸ امام راحل وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

این مجاهد نستوه سرانجام در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد و مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق بر عهده گرفت و آیت الله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی نامیده شد

 

 

بیت آیت الله مدنی  تبدیل به موزه  شهید مدنی  می شود

«مجید صفدریان» مسوول کمیته آثار ماندگار کنگره شهید مدنی نیز گفت:  تأسیس دارالایتام، درمانگاه و مؤسسه قرض‌الحسنه مهدیه، ساخت حمام و حسینیه شهید مدنی در دره مرادبیگ از جمله خدمات این نماینده حضرت امام (ره) در همدان بوده که به‌صورت عام‌المنفعه و برای مردم نیازمند راه‌اندازی شده است.

صفدریان یادآور شد: بیت شهید آیت‌الله مدنی در کوچه آخوند همدان که محل سکونت این عالم بود و از طرفی محل هدایت نیروهای انقلابی و مرجع و مأمنی برای مردم در پیروزی انقلاب و پس از آن بود نیز یکی از آثار به جا مانده از این شهید است که جزء آثار باستانی از سوی اداره میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

به گفته وی مرمت و بازسازی بیت شهید آیت الله مدنی با همکاری اداره میراث فرهنگی انجام شده و به‌زودی تبدیل به موزه شهید مدنی خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان تاکید کرد: با توجه به اینکه آیت‌الله مدنی نقش رهبری مردم در استان همدان را بر عهده داشت و بسیاری از جوانان در دوران دفاع مقدس با نظر و توجه این عالم به جبهه اعزام می‌شدند و به همین مناسبت المان‌هایی در سطح شهر و گلزار شهدا با نام و یاد ایشان نصب می‌شود.

صفدریان خاطرنشان کرد: کنگره شهید آیت الله مدنی در روز شهادت ایشان ۲۰ شهریور و با حضور نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید، معاون فرهنگی این مجموعه و مسئولان استانی با ادای احترام به مقام این شهید والامقام در بیت ایشان آغاز و سپس در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه خواهد داشت.

 

 

شهید مدنی در کلام علما

امام خمینی رحمه الله :

«این چهره  نورانی  اسلام، عمری را در تهذیب نفس و خدمت به اسلام و تربیت مسلمانان و مجاهده در راه حق علیه باطل گذرانده و از چهره‌های کم‌نظیری بود که به حد وافر از حلم و علم و تقوا و تعهد و زهد و خودسازی برخوردار بود».

 

مقام معظم رهبری :

«دشمنان، از حمله به روحانیون معتبر و مؤثر، این هدف عمده را دنبال می کنند که پایه‌های اصلی اسلام در انقلاب اسلامی را از بین ببرند. آنها می‌دانند که روحانیون شهیدی چون دستغیب، مدنی، بهشتی و صدوقی، مفسران و اندیشمندانی اسلامی هستند که عدم حضورشان، اسلام را در تمام جهات، به تدریج ضعیف می‌کند».

 

آیت‌الله نوری همدانی :

«شهید آیت‌الله مدنی همچون جد بزرگوارش علی(ع) در محراب عبادت به درجه شهادت نائل آمد. این سعادتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود مرگ در رختخواب برای سید‌العلما مدنی ننگ بود

 

شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی :

«آیت الله مدنی قدس سره، یکی از بهترین چهره‌های علم و تقوا بود که تمام عمر شریف خود را در راه خدمت به اسلام و قرآن و تربیت و تهذیب و تدریس طلاب حوزه مقدسه در نجف اشرف و همدان و تبریز و [نیز در راه] مجاهدت و مبارزه صرف کرد و [سرانجام،] به دست منافقین از خدا بی خبر و تفاله‌های آمریکا، شربت شهادت نوشید».

 

گفتنی است، کنگره بزرگداشت آیت الله مدنی ۲۰ شهریور ماه  همزمان با چهلمین سالگرد این شهید والامقام در همدان برگزار می شود.

 

پایان پیام/89

نظر شما