شناسهٔ خبر: 49391175 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرار از جلبوع، حفره‌ای که در قلب صهیونیست‌ها ایجاد شد

تهران-ایرنا- فرار شش اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی از طریق حفر تونل، بیش از پیش وجود حفره‌های بزرگ امنیتی اسرائیل را اثبات کرد و نشان داد که این حفره‌ها عمیق‌تر هم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پنج اسیر فلسطینی وابسته به جنبش جهاد اسلامی و یک اسیر دیگر وابسته به جنبش فتح که به حبس طولانی مدت محکوم بودند، ساعت یک بامداد روز دوشنبه (۱۵ شهریور) موفق شدند از زندان «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی که از مهمترین زندان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، فرار کنند، این درحالی است که زندان‌هایی که زندانیان امنیتی فلسطینی در آن نگهداری می‌شوند، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند.

عملیات فرار از زندان، مقامات اسرائیلی را به این جمع بندی رساند که سیستم اطلاعاتی و امنیتی رژیم میزان سست و رخنه پذیر است. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل این رویداد را «یک موضوع خطرناک» خواند و گفت که باید در تمامی سیستم امنیتی و زندان‌های این کشور بازنگری شود.

در پی این رویداد کم سابقه که یک شکست سنگین امنیتی را برای اسرائیل رقم زد، تدابیر امنیتی در سایر زندان‌های رژیم صهیونیستی افزایش یافت و وزارت امنیت داخلی رژیم دستور داد که بیش از ۴۰۰ زندانی فلسطینی دیگر از زندان جلبوع به زندان‌های دیگر منتقل شوند.

جنبش‌های مختلف فلسطینی اعم از فتح، حماس و جهاد اسلامی فرار اسرا را «رویدادی مبارک» نامیده و آن را شادباش گفتند و بسیاری از فلسطینی‌ها نیز در شهرهای مختلف کرانه باختری و نوار غزه به خیابان آمدند و با توزیع شیرینی و به صدا درآوردن بوق ماشین‌ها، ابراز خوشحالی کردند.

گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌های جداگانه فرار زندانیان فلسطینی از زندان «جلبوع» اسرائیل را یک پیروزی بزرگ برای اراده و عزم آنها  دانستند که با وجود اقدامات امنیتی شدید در زندان مذکور موفق به فرار شدند.

در همین ارتباط، سخنگوی حماس گفت: «این پیروزی بزرگ ثابت می‌کند که عزم و اراده رزمندگان مقاومت چیزی نیست که بتوان آن را شکست داد و هر چقدر هم چالش‌ها زیاد باشد این اتفاق نمی‌افتد. اسرائیل هرچقدر هم که امکانات در اختیار داشته باشد هرگز پیروز نخواهد شد و جنگ برای آزادی فلسطین چه در داخل زندان‌ها و چه خارج از آن ادامه دارد.  این یک پیروزی بزرگ برای فلسطینی‌ها و یک شکست بزرگ اطلاعاتی و امنیتی برای اسرائیل است که تو خالی بودن ادعاهای دشمن درباره توانایی امنیتی و اطلاعاتی آن را فاش می‌کند».

 ​یک منبع امنیتی اسرائیلی در گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت: «این رویداد بسیار سخت و عجیب است، هیچگونه اطلاعاتی در مورد آن وجود نداشت. این  در حالی است که زندانیان فلسطینی مدت‌ها در حال حفر تونل بودند اما ما کمترین اطلاع در این زمینه نداشتیم».

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود فرار شش اسیر را «یک پیروزی معنوی برای فلسطینی‌ها» توصیف کرده و گزارش داد: «حماس و جهاد سعی خواهند کرد از این رویداد برای تجدید ارتباط بین کرانه باختری و غزه استفاده کنند».

فرار اسرای فلسطینی، دستان بنت را در مسئله تبادل اسرا خالی کرد

بنا به گزارش منابع خبری رژیم صهیونیستی، در آخرین روزهای هفته جاری نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل قرار است برای دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به شرم الشیخ برود و در شرایطی که بنت برای فرار از فشارهای داخلی اصرار دارد فقط بر سر مساله تبادل اسرا و نه چیز دیگری با السیسی گفتگو کند.

به نظر می‌رسد که سایه فرار اسرای فلسطینی از زندان «جلبوع» از همین حالا بر این دیدار احتمالی و پرونده تبادل اسرا سنگینی ‌کند؛ چراکه مسئله فرار اسرا دستان بنت را در مساله تبادل اسرا تا حد قابل توجهی خالی کرد.

این در حالی است که دو ماه پیش، روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مسؤول ارشد اسرائیلی گزارش داده بود که احتمال امضای معامله تبادل اسیران با حماس افزایش یافته است و اسرائیل در حال حاضر منتظر پیشنهادی از سوی میانجیگران مصری برای چنین معامله‌ای است که شامل آزادی زندانیان امنیتی (اسرای امنیتی فلسطین در داخل زندان‌های اسرائیلی) در اسرائیل در ازای بازگرداندن اجساد ارون شاوول و هدار گولدن، دو سرباز اسرائیلی و ابرا منغیستو و هشام السید، دو شهروند رژیم صهیونیستی است که توسط حماس در غزه بازداشت شده‌اند.

رژیم صهیونیستی بازسازی غزه را به تبادل اسرا مشروط کرده است و مقامات صهیونیستی بارها از مصری‌ها خواستند تا حماس هم این پیشنهاد را بپذیرد، اما حماس همواره بر جدا کردن پرونده اسرا از پرونده بازسازی غزه تأکید دارد و اکنون با فرار شش زندانی امنیتی فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی، به نظر می‌رسد که پرونده اسرا به خودی خود از پرونده بازسازی غزه جدا شود.

نظر شما