شناسهٔ خبر: 49385240 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صالحی عمران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیاست گذاری آموزش عالی کشور منفعل است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سیاست گذاری آموزش عالی منفعل بوده و باید روی آن برنامه ریزی شود.

صاحب‌خبر -

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آموزش عالی در حال حاضر سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست داده و این موضوع یکی از اشکالات فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

او افزود: باید یک سری سیاست گذاری‌های مناسب تدوین شوند تا برنامه آموزش عالی کشور کاملا با برنامه توسعه و آمایش جامعه همراه باشد؛ چرا که آموزش عالی در خلاء عمل نمی‌کند و پیامد‌های آن مهم است.

صالحی عمران تصریح کرد: متاسفانه مدیران و سیاست گذاران کشور سرگرم برون داد‌هایی شده اند، برای مثال آمار کمی تعداد فارغ التحصیلان و مقالات را بالامی برند و می‌گویند که تعداد دانش آموختگان از کارشناسی و ارشد به مقاطع بالاتر رشد دارد، اما هم اکنون در سیاست گذاری‌های جهانی روی برون داد‌ها تمرکز نمی‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: تعداد استادان و مقالات علمی بدون توجه به نیاز‌های اجتماعی کشور بالا رفته است و این موضوع برای کشور به شدت مشکل ساز است. دانشگاه‌ها نباید گسترش کمی بدون نیاز به جامعه داشته باشند؛ بنابراین سیاست گذاری آموزش عالی کشور کاملا منفعل است و باید روی آن تمرکز ویژه‌ای کرد تا بتوان کلید حل مشکلات جامعه را به دست آموزش عالی داد.

صالحی عمران گفت:: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی در کشور تولید مقالات علمی است و احتمال دارد که از منظر فناوری نواقصی وجود داشته باشد. بعد از انقلاب اسلامی نیرو‌های فارغ التحصیل انسانی خوبی تربیت کرده ایم و جزو کشور‌هایی هستیم که در این حوزه توانسته ایم زمینه را برای جهش آماده کنیم.

انسان‌های علمی در راس کشور حاکمیت ندارند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: بحث اصلی این است که تا چه میزان انسان‌های علمی در راس امور هستند و در سیاست، اقتصاد، بهداشت و ... فعالیت می‌کنند. باید گفت که انسان‌های علمی به هیچ عنوان در کشور حاکمیت ندارند؛ با تغییر دولت‌ها نگرش‌های سیاسی هم تغییر می‌کند، در واقع بحث‌های حاشیه‌ای و بحث‌های غیر علمی در سازو کار توسعه دخالت می‌کنند و باعث عقب ماندگی کشور خواهد شد.

او با اشاره بر اینکه ۱۷۰ رشته محل جدید در مقطع کاردانی، ۱۲۲ رشته محل جدید در مقطع کارشناسی ناپیوسته و ۶۵ رشته محل جدید کارشناسی پیوسته در این دانشگاه ایجاد گردیده است از ظرفیت پذیرش ۲۱۰۰۰۰ دانشجو در ۲۴۶۵ رشته محل در ۱۷۹ دانشکده و آموزشکده فعال کشور خبر داد.

صالحی عمران در پایان یادآوری کرد: بازار به شدت محتاج تکنسین است، اما دانشجویانی که مدرک تحصیلات تکمیلی دارند به علت اشتغال در کار مجبور هستند تا مدرک خود را دیپلم یا مدرکی کمتر از آن برشمارند و این یکی از ضعف‌های نظام آموزشی عالی کشور است که باید آن را رفع کرد.

بیشتر بخوانید

 انتهای پیام/

نظر شما