شناسهٔ خبر: 49382148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد ۴درصد میزان سرقت در استان قزوین

خبرگزاری صداوسیما

عاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۵هزار و ۹۰۳پرونده ارتکاب سرقت در محاکم قضایی ثبت شده است، از افزایش ۴درصدی این جرم در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، فولیان، معاون دادستان قزوین و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان رشد ۴ درصد میزان سرقت در استان قزوینقزوین در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: اعمال مجازات نه تنها آمار جرایم را پایین نیاورده، بلکه باعث افزایش جرایم نیز شده است.

معاون دادستان قزوین خاطرنشان کرد: صرف مجازات، برای کاهش جرایم کفایت نمی‌کند و پیشگیری از جرم به عنوان یکی از وظایف دستگاه قضایی در نظر گرفته شده است و اصل مشارکت همه جانبه مردم و دولت، جزو اصول حاکم پیشگیری از جرم محسوب می‌شود و همه باید در راستای کاهش جرم نقش آفرینی کنند.

وی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه بر این نکته تأکید شده است که باید با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، شاهد کاهش ۱۵درصدی جرایم باشیم.

فولیان تصریح کرد: مجموعه‌ای از عوامل فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی باعث می‌شود تا افراد به سمت جرم تمایل پیدا کنند و حجم بالای ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی نیز، مؤید این موضوع است.

وی افزود: سرقت از جمله جرایم اولویت دار کمی و کیفی در استان قزوین محسوب می‌شود و همواره رتبه نخست را در کشور و استان به خود اختصاص داده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: از سوی دادگستری کل استان قزوین، برخورد قاطع و بازدارنده و رسیدگی سریع به جرایم سرقت در دستور کار قرار گرفته تا از وقوع سرقت در استان پیشگیری شود.

وی افزود: اگر دولت به وظایف خودش در زمینه تأمین شغل، مسکن، آموزش و پرورش رایگان و سایر خدماتی که در قانون به آن‌ها اشاره شده است، عمل کند، افراد کمتر دست به جرم می‌زنند.

معاون دادستان قزوین گفت: نکته دوم اینکه باید فرهنگ پیشگیری از جرم در بین مردم نهادینه شود.

فولیان اظهار داشت: درختی که جلوی دیوار ساختمان‌ها قد می‌کشد، از نظر ما نردبانی برای سارقان محسوب می‌شود و دستگاه‌های خدمات رسان باید به این موضوع توجه کنند.

وی افزود: دستورالعمل شاک، طرح پیشگیری از سرقت توسط شورای امنیت کشور برای نیروی انتظامی، راه و شهرسازی، صداوسیما و ... در راستای پیشگیری از سرقت وظایفی را مشخص کرده که اگر هر کدام از دستگاه‌ها به وظایف شان که در این سند اشاره شده است، عمل کنند، آمار سرقت کاهش پیدا می‌کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با بیان اینکه ۸۰درصد از جرایم مهم توسط ۲۰درصد از بزهکاران انجام می‌شود، گفت: دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار مشخص است و بانک اطلاعاتی مجرمان باید تشکیل شود تا فرصت ارتکاب جرم کاسته شود.

وی افزود: با درمان علمی اعتیاد و همچنین تشکیل کمپ‌های ماده ۱۶شامل حرفه آموزی و غیره، می‌توانیم میزان سرقت در میان معتادان را کاهش دهیم.

معاون دادستان قزوین با بیان اینکه سال گذشته ۱۲هزار و ۱۲۹فقره پرونده سرقت تشکیل شده که نسبت به سال گذشته ۷درصد کاهش داشته است تأکید کرد: در ۵ماهه اول امسال ۵هزار و ۹۰۳فقره ارتکاب سرقت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سرقت تعزیری از منزل، یکی از شایع‌ترین سرقت هاست و به نوعی تجاوز به عنف محسوب می‌شود افزود: مجازات ۶ماه تا ۳سال حبس و ۷۴ضربه شلاق برای سارق یا سارقان پیش بینی شده است.

فولیان گفت: در سرقت‌های شدید و منجر به جرح، حتی تا ۲۰سال حبس نیز برای سارقان در نظر گرفته شده است، اما مردم باید همچنان نکات ایمنی برای کاهش میزان سرقت را رعایت کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: ارتقای امنیت عمومی رسالت دستگاه قضایی است و سارقان با برخورد سخت دستگاه قضایی روبه رو خواهند شد.

وی افزود: مالخر‌ها یکی از جاذبه‌های وقوع سرقت هستند و به ماه تا یک سال حبس و همچنین ۷۴ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

لزوم استفاده از نظر پلیس در زمینه ایمنی ساختمان‌ها

سرهنگ عبدالمالکی، جانشین فرماندهی انتظامی استان قزوین نیز در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: ۲۴ اداره در زمینه ناهنجاری‌های اجتماعی دخیل هستند و ۲دستگاه دیگر شامل نیروی انتظامی و دستگاه قضایی وظیفه حفظ امنیت را بر عهده دارند.

سرهنگ عبدالمالکی با بیان اینکه پیشگیری اجتماعی مقدم بر پیشگیری انتظامی است خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش آموزش همگانی و همچنین کاهش آمار جرم در جامعه هستیم.

جانشین فرماندهی انتظامی استان قزوین تصریح کرد: سرقت‌های جزء، به دلیل حضور معتادان متجاهر در استان افزایش پیدا کرده است و مردم ۵۰درصد در این موضوع دخیل هستند و با رعایت نکردن نکات ایمنی، زمینه‌های وقوع سرقت را فراهم می‌کنند.

وی افزود: ۷۸درصد از سرقت‌ها کشف شده اند و میزان دستگیری‌ها نیز ۱۱درصد افزایش داشته است.

سرهنگ عبدالمالکی گفت: ۹۰درصد از سارقان ما در سرقت‌های خرد و مهم، معتاد هستند و معتقدیم، معتادان سارق هستند و برای تهیه مواد مخدر، دست به سرقت می‌زنند.

وی افزود: امسال بیش از ۵هزار پرونده سرقت در نیروی انتظامی تشکیل شده است و سرقت باغ ویلا، مغازه و قاپ زنی، عمده پرونده‌های تشکیل شده در نیروی انتظامی هستند.

جانشین فرماندهی انتظامی استان قزوین با بیان اینکه با پیشرفت فناوری و صنعت میزان جرایم نیز بیشتر و پیچیده شده است، گفت: برخورد‌های قضایی باید متناسب با جرایم جدید، تغییر کند و پلیس هم به سمت هوشمندسازی حرکت کرده است.

سرهنگ عبدالمالکی گفت: دوربین‌های شهری باید به روزرسانی شوند و آن دسته از دوربین‌های معیوب برای پیشگیری از وقوع جرم، باید تعمیر و تغییر کنند.

وی افزود: دوربین‌های البسه که به لباس پلیس‌ها نصب شده است، به مرور در استان قزوین تکمیل می‌شود و تمام حرکات مأموران و مجرمان ثبت و ضبط می‌شود.

جانشین فرماندهی انتظامی استان قزوین با بیان اینکه سرقت از منزل، متأسفانه لکنت زبان و حتی سقط جنین در استان به همراه داشته است گفت: متأسفانه در زمینه ایمنی ساختمان، در زمان ساخت و ساز از نظر پلیس استفاده نمی‌شود تا بتوان راهکار‌های پیشگیری از سرقت را اجرا کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما