شناسهٔ خبر: 4937949 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آخرین اخبار از تحولات یمن/

از اعتراض سازمان‌های بین‌المللی به بمباران فرودگاه‌ها تا اعتراف به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای

گروه بین‌الملل: سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان صلیب سرخ جهانی در بیانیه‌ای مشترک نسبت به بمباران فرودگاه‌های یمن توسط جنگنده‌های سعودی اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری رسمی یمن(سبأنت)، سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان صلیب سرخ جهانی در بیانیه‌ای مشترک با اعتراض به حملات هوایی عربستان به فرودگاه‌های صنعا و حدیده یمن، هشدار دادند که این حملات مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست نیازمندان شده است.
در این بیانیه آمده است: یمن تقریباً به طورکامل متکی به واردات غذا و دارو خصوصاً برای درمان مبتلایان به بیماری های مزمن است، و هم اکنون با مشکل کمبود شدید سوخت مواجه است .
این دو سازمان در بیانیه خود به نقل از سِدریک اشوایزِر، رئیس گروه 250 نفری صلیب سرخ جهانی در یمن گزارش دادند: فرودگاه صنعا یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های غیرنظامی و مهم‌ترین کانال رساندن کمک‌ها و خدمات ضروری به دست مردم یمن است و حملات هوایی 6 هفتۀ گذشته عربستان و متحدانش به این فرودگاه باعث افزایش مشکلات و وخیم‌تر شدن وضعیت آنها شده است.
«مِری الیزِبت اَنگرا»، رئیس هیئت اعزامی سازمان پزشکان بدون مرز به یمن نیز اعلام کرد: مناقشه یمن باعث افزایش مشکلات مردم یمن در سراسر این کشور شده است.
انگرا افزود: تخریب باند فرودگاه صنعا به معنای به خطر افتادن بیشتر جان هزاران نفر است و مردم یمن آب ناسالم و مضر مصرف می‌کنند و کودکان به عللی که قابل پیشگیری است، جان خود را از دست می‌دهند.
این دو سازمان بین‌المللی خواستار توقف حمله به مراکز غیرنظامی شدند و افزودند: باید به مسئولان فرودگاه‌های غیرنظامی یمن اجازه داده شود که فرودگاه‌ها را برای دریافت کمک‌های بشردوستانه تعمیر و بازسازی کنند.
ناامنی فرودگاه‌های یمن کمک‌رسانی به مردم را غیرممکن کرده است
یوهانس ون درکلا، مسئول هماهنگی کمک‌رسانی‌های انسانی سازمان ملل در یمن با صدور اطلاعیه تازه‌ای بار دیگر هشدار داد که بدون دسترسی به فرودگاه‌های یمن، نهادهای کمک‌رسان قادر به انتقال کارکنان، نیازمندی‌های پزشکی و سایر کمک‌های فوری و حیاتی به داخل آن کشور نخواهند بود.
براساس گزارش‌های دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل (اوچا)- حملات هوایی دولت آل‌سعود به خاک یمن به‌طور بی‌وقفه باندهای فرودگاه بین‌المللی صنعا را هدف گرفته و استفاده از آنها را غیرممکن کرده‌اند.
اعتراف عربستان به استفاده از بمب‌های خوشه‌‎ای در حمله به یمن
پایگاه خبری النشره گزارش داد: «احمد عسیری»، سخنگوی ائتلاف متجاوز درباره استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در حمله هوایی به یمن گفت: «عربستان از این بمب‌ها برای هدف قرار دادن تجهیزات نظامی استفاده می‌کند نه مناطق مسکونی».
عسیری مدعی شد که گزارش دیده‌بان حقوق بشر بمب‌های نوع CBU-105 را می‌شناسد و می‌داند این بمب‌ها ضد تجهیزات جنگی است و ما این را قبول داریم و از آن برای هدف قرار دادن افراد و مناطق مسکونی استفاده نمی‌کنیم.

نظر شما