شناسهٔ خبر: 49361735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

چراغ سبز اروپا به طالبان در اوج مقاومت پنجشیر

صاحب‌خبر -

زهره صفاری/ همزمان با تشدید درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای مقاومت ملی پنجشیر، طالبان که بعد از بیرون راندن امریکا و همپیمانانش از خاک افغانستان در تدارک استقرار امارت اسلامی در این کشور هستند با شروط اروپا برای تعامل و هشدار امریکا با شرایط جدیدی روبه‌رو شدند.
به گزارش فرانس24، طالبان که تنها سه هفته از پیشروی سریعشان تا پایتخت و سلطه بر افغانستان می‌گذرد، همچنان نتوانسته‌اند حکومت خود را نهایی کنند و خبرها از دره پنجشیر آخرین جبهه مقاومت افغانستان، از تقابل همه‌جانبه‌ای در برابر حملات طالبان حکایت دارد.
«امر‌الله صالح» معاون سابق «اشرف غنی» رئیس جمهوری فراری افغانستان که پس از سلطه طالبان به نیروهای مقاومت ملی به رهبری «احمد مسعود» در پنجشیر پیوسته در حالی که اظهارات طالبانی‌ها برای سلطه بر نیروهای مقاومت را کذب می‌داند، گفت: «بدون شک شرایط بسیار دشوار است و ما زیر فشار حملات طالبان قرار داریم اما این به معنای محاصره دره و نیروهای مقاومت نیست.»
در همین حال براساس اعلام شبکه خصوصی «طلوع نیوز» افغانستان، به علت قطع شدن شبکه‌های مخابراتی در پنجشیر امکان ارتباط با نیروهای مقاومت وجود ندارد اما در عین حال ایسنا به نقل از «یوسف احمدی»، سخنگوی طالبان از شرط این گروه برای صلح با پنجشیر پرده برداشته است: «طالبان اعلام کرده به شرط دست کشیدن مقاومت از جنگ با این منطقه و مبارزان مانند دیگر مردم افغانستان رفتار خواهد شد.» اما این شرط با پاسخ محکم مقاومت روبه‌رو شد و «دشتی» سخنگوی این جبهه در توئیتی نوشت: «دفاع از سنگر افغانستان شکست‌ناپذیر است.» در همین حال برخی منابع مدعی شدند، بعد از اینکه پنجشیر مدعی اسیر کردن هزار طالب شد، امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان به طالبان پیام داده است: «اگر در بین این اسرا یک اسیر پاکستانی پیدا شود، تاجیکستان نیز در حمایت از پنجشیر به این منطقه نیروی رزمی آموزش دیده می‌فرستد.» خبری که تا عصر دیروز مورد تأیید یا تکذیب قرار نگرفت و طالبان نیز واکنشی به آن نشان ندادند.
شروط تعامل اروپا و هشدار امریکا
کمتر از یک هفته بعد از فرار امریکا از افغانستان، مقامات ایالات متحده برای یافتن راهی برای بازگرداندن اعتبار از دست رفته خود، با هشدار وضعیت قرمز تولد دوباره تروریسم در افغانستان، بازگشت خود را به میدان مبارزه به نوعی بعید ندانستند.
ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به «فاکس نیوز» گفت احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد که این می‌تواند به احیای گروه‌های تروریستی در این کشور منجر شود: «آینده افغانستان قابل پیش‌بینی نیست. اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد شرایط پیش‌رو بسیار غم‌انگیز است. طالبان معتقد است در حکومت آینده‌اش از همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی استفاده می‌کند اما آیا طالبان در حالی که هنوز دولت ندارد می‌تواند قدرت را به تثبیت برساند. به عقیده من جنگ داخلی در افغانستان به بازسازی القاعده یا رشد داعش و حتی تولید و گسترش دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور منتهی می‌شود و جهان در 12، 24 یا 36 ماه آینده شاهد تجدید حیات تروریسم از این منطقه خواهد بود.» به باور کارشناسان این اظهارات میلی آن هم در شرایطی که پیش‌تر مقام‌های ارشد پنتاگون از احتمال همکاری میان ایالات متحده و طالبان برای «مبارزه با تروریسم» خبر داده بودند، احتمال زمینه‌سازی امریکا برای فعال شدن دوباره در منطقه را تقویت کرده است.
در همین حال اتحادیه اروپا که نگران از سرازیر شدن مهاجران افغان به قاره سبز در صورت تداوم بی‌ثباتی در این کشور هستند، با اعلام پیش شرط‌هایی تعامل با طالبان را دور از ذهن نمی‌دانند. به نوشته «فرانس پرس»، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، در صورت پذیرش شروط اروپا از سوی طالبان، احتمال به رسمیت شناختن این گروه بعید نیست.» به این ترتیب اگر طالبان شروط تشکیل حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر بویژه حقوق زنان، تبدیل نشدن افغانستان به پناهگاه امن گروه‌های وحشت، ورود مجاز کمک‌های بشردوستانه و اعطای مصونیت به افغان‌ها و خارجی‌هایی که قصد خروج از این کشور را دارند، پذیرفته و عملی کند، چراغ سبز اروپا برای حکومت خود را خواهد گرفت.
سرکوب زنان معترض در کابل
زنان معترض افغان که به رغم شعارهای مقامات طالبانی برای رعایت حقوق زنان، خانه‌نشین شده‌اند، در دومین تجمع اعتراضی خود در چند روز گذشته، این بار در کابل، برای مطالبه حقوق خود برای کار و حضور فعال در حکومت آینده به خیابان‌ها آمده و با در دست داشتن پلاکاردهایی به سمت ارگ ریاست جمهوری رفتند. اما این تجمع با مداخله نیروهای امنیتی طالبان روبه‌رو و تظاهرکنندگان با گاز اشک آور و اسپری فلفل مجبور به ترک محل شدند.

نظر شما