شناسهٔ خبر: 49351388 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

مسوولیت علم و فرهنگ کشور بر دوش وزرا است

تهران- ایرنا- رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت:‌ مسوولیت علم و فرهنگ بر دوش وزرا است که بزرگترین اختیارات را دارا هستند. مجموعه آنچه نظام باید به سمت آن حرکت کند، به دست وزیران است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ حجت الاسلام مصطفی رستمی در نشست هم اندیشی وزرای عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: شورای اسلامی شدن دانشگاه ها علاوه بر بهره مندی از حضور وزرای بهداشت، علوم، آموزش و پرورش و رییس دانشگاه‌ آزاد، مجموعه های آموزش عالی کشور و جهاد دانشگاهی، فرصت‌های بزرگی در اختیار دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دولت سیزدهم یک فرصت است

منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور نیز در این نشست گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای وزرای دولت سیزدهم یک فرصت است و تصمیم های اعضای این شورا به جنجال و کشمکش منجر نمی شود.

وی اظهار داشت: این شورا را برای وزاری منتخب دولت یک فرصت دانست و افزود: با حضور جمعیت محدود و فرهیخته در این شورا، تصمیمات اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به جنجال و کشمکش منجر نمی شود.

کبگانیان ادامه داد: وزیر علوم به دانشگاه آزاد اسلامی کمتر دسترسی دارد، اما با بهره گیری از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان مداخله در این مورد دارد. بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی یک ظرفیت پایدار و نامحدود برای وزرای دولت ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق بند ۱۰۷ قانون اساسی، حل معضلات نظام که از طرق عادی حل نمی شود، از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل حل است. بسیاری از معضلات به صورت عادی قابل حل نیست.

وی خاطرنشان کرد: بهترین تبلیغ درباره نقشه جامع علمی کشور، خواندن ابلاغیه مقام معظم رهبری است. ایشان فرمودند بحمدلله با تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور، حوزه علم و فناوری نقشه راه خود را یافته است.

کبگانیان درباره سند آمایش که از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: آمایش آموزش عالی وزارت‌خانه های علوم و بهداشت از مطالبات ایشان است که در این زمینه تذکرات لازم را می‌دهند.

رییس جمهوری باورمند است

محمدرضا مخبر دزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هم اندیشی ضمن اشاره به دوره پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: همگرایی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد عالی سیاست‌گذار با جریان اجرایی کشور باید وجود داشته باشد. این همگرایی گاهی کوتاه شکل گرفته و حتی از آن بهینه بهره‌گیری نشده است.

استاد دانشگاه تهران گفت: رهبر معظم انقلاب درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند "از نهادهای قانونی و قطعی نظام است. در هنگام اصلاح قانون اساسی کوتاهی شد." و در جایی دیگر می فرمایند " شورای عالی انقلاب فرهنگی روز به روز تکمیل شده است. الان شورا کامل‌تر، قوی‌تر، مجرب‌تر، پخته تر و وسیع‌تر در زمینه کارها است."

وی ادامه داد: یکی از امتیازات این دوره کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، باورمند بودن رییس جمهوری به این شورا است. شاید طلایی‌ترین دوره همگرایی در جهش حوزه فرهنگ، علم، فناوری و آموزش و... که رهبری فرمودند، به باز آرایی، باز مهندسی و توجه جدید و نوع نگرش جدید احتیاج دارد، این دوره باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بحث تحول در نظام آموزش پرورش گفت: مقام معظم رهبری فرمودند "۱۰۰ سال آموزش و پرورش ایران" بر مبنای فلسفه آموزش و پرورش غرب به پیش می‌رود. رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی در این زمینه داشتند و سند تحول آموزش و پرورش را سند مهم و اثرگذاری بر آینده تعلیم و تربیت کشور می‌دانند.

دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر از سخنانش درباره نقشه جامع علمی کشور افزود: ذیل نقشه جامع علمی کشور، ده‌ها سند استراتژیک عملیاتی و نقشه راه تعریف کرده‌ایم و این موضوع ذهنی نیست بلکه اجرایی و عملیاتی است.

وی ادامه داد: سند نانو، سند زیست فناوری، سند سلول های بنیادی، سند گیاهان دارویی، سند هوا فضا، سند فناوری‌های نرم، سند انرژِی‌های تجدید پذیر، سند فناوری‌های دریایی، سند علوم شناختی، سند گسترش زبان فارسی، سند دانشگاه اسلامی، سند راهبردی نخبگان و بنیاد نخبگان و... در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.


نظام جمهوری اسلامی ایران مولود انقلاب دینی و فرهنگی است

در این جلسه غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران مولود انقلاب دینی و فرهنگی است. بنابراین مسأله فرهنگ در انقلاب اسلامی با کشورهای دیگر فرق دارد و بسیاری از کشورها تسلیم فرهنگ غرب شده‌اند. کشورهایی هستند که معنای انقلاب فرهنگی و سخنان امام خمینی‌(ره) و رهبر معظم انقلاب و... برایشان بی‌معنا است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کشور با اصالتی چون ایران در سبک زندگی، یک قرارگاه پر قوت دایمی نیازمند است. این یک واقعیت است که سرنوشت نظام ما با فرهنگ و تصمیم گیری‌های فرهنگی پیوند خورده است.وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این کاری نیست که در مجلس شورای اسلامی محقق شود. در حقیقت شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر ثبات تضمین شده و هویت پایدار، می‌تواند فکری را استمرار و تسری دهد. امید است با دولت آیت الله رییسی و همکاری بیشتر وزرا با شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره خوبی داشته باشیم.

 

درگیر با جنگ نرم پیچیده تری هستیم

در این جلسه محمد آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از بدو تاسیس به طور ویژه مصوباتی درباره حوزه فرهنگ داشته است.

وی به تعبیر "مظلومیت فرهنگ" اشاره کرد و اظهار داشت: جنگ نرم پیچیده‌تر از جنگ های الکترونیکی یا جنگ‌های نظامی  است که با آن درگیر هستیم.

آقاسی در خصوص سیاست های فرهنگی کشور متناسب با شرایط فرهنگی کشور گفت: نقشه مهندسی فرهنگی موضوعات متنوعی دارد که مطابق با اولویت های فرهنگی کشور، استخراج شده است. مهم ترین و پر تکرارترین بحث ها نظام خانواده، مهندسی فرهنگی اجتماعی و بحث ابزارهای صنایع فرهنگ و هنر بوده است.

معاون نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: یکی از ابزارهای موفقی که نظام فرهنگی شرق در برابر نظام فرهنگی غرب به کار برد، استفاده از ابزارهای صنایع فرهنگی بوده است.

اولین نشست هم‌اندیشی وزیران عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

نظر شما