شناسهٔ خبر: 49341559 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امجدیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ارزیابی دانش آموزان در آموزش مجازی قابل استناد نیست

یک پژوهشگر با اشاره به خلا‌هایی که همچنان در آموزش مجازی وجود دارد، ارزشیابی دانش آموزان در این فضا را غیر قابل استناد دانست.

صاحب‌خبر -

کیومرث امجدیان دکترای مدیریت آموزشی و پژوهشگر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مسائل به وجود آمده آموزش مجازی در پاندمی کرونا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در آموزش مجازی نبود تعامل مناسب میان دانش آموزان با یکدیگر و معلمانشان  است. 

او ادامه داد: پیش بینی‌های ما برای تدریس دروس به صورت مجازی تعامل چهره به چهره و تصویری بین دانش آموز و معلم بود و با این شیوه از آموزش، دانش آموزان می‌توانستند به طور کامل با معلمان خود در ارتباط باشند.

امجدیان افزود: متاسفانه آموزش‌های مجازی در بحث تعامل دانش آموزان بسیار ضعیف عمل کرد و  اپلیکیشنی که برای این آموزش‌ها طراحی شده است، نمی‌تواند دانش تعامل لازم را برای برقراری ارتباط به دانش آموزان آموزش دهد.

 به گفته این کارشناس آموزش و پرورش یکی از راه‌های  اثربخشی این دسته از آموزش‌ها  برطرف کردن مشکلات نبود تعامل دانش آموزان با یکدیگر و با معلمان خود است که  برای انجام این کار باید زیرساخت‌های لازم سخت افزاری و نرم افزاری این برنامه‌ها به خوبی تامین شود و وظیفه دولت تامین این زیر ساخت‌ها برای پیشرفت در آموزش‌های مجازی است.

خلاء آموزش کار با نرم افزار های آموزش مجازی

او ادامه داد: از تاثیر نبود  تعامل می‌توان به دشوار شدن کنترل و عدم یادگیری به طور کامل اشاره کرد. به دنبال این موضوع ارزیابی‌های انجام شده از دانش آموزان قابل استناد نیست.

کم توجهی به توانایی‌های دانش آموزان از دیگر معایب آموزش مجازی محسوب می شود، که امجدیان به آن اشاره داشت و گفت: متاسفانه دیده شده است که بعضی از دانش آموزان توانایی لازم را برای استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش مجازی را ندارند و والدینشان در این موضوع به آن‌ها کمک می‌کنند به طوری که فعالیتی که خود دانش آموز باید انجام دهد، والدین انجام می‌دهند.

او با اشاره به اینکه نقش والدین در آموزش‌های مجازی اهمیت دارد گفت: ممکن است که بعضی از والدین اطلاعات کافی برای کار با اپلیکیشن‌های آموزش مجازی را نداشته باشند؛ بنابراین این دسته از دانش آموزان از یادگیری دروس مربوطه محروم می‌مانند.

این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آموزش مجازی نظارت والدین بر جریان آموزش است، وقتی که دانش آموز وارد آموزش حضوری می‌شود والدین نمی‌توانند بر نوع تدریس و تعامل دانش آموز با شاگرد کنترل کافی را داشته باشند.

نبود زیر ساخت  های لازم برای ارزشیابی ها در آموزش مجازی

او ادامه داد: مسئله مهم دیگر در آموزش‌های مجازی، موضوع ارزشیابی آموزشی است. متاسفانه در این زمینه بعد از دو سال آموزش به صورت مجازی پیشرفتی صورت نگرفته است و مدام اشتباهات تکرار می‌شوند. در آموزش‌های مجازی ارزیابی از دانش آموزان به راحتی انجام می‌گیرد به طوری که با توصیف بعضی از سوالات می‌توان دانش آموز را ارزیابی کرد و میزان تسلط او در یادگیری مطلب چقدر است.

امجدیان با اشاره به اینکه در آموزش‌هایی مجازی باید به جای محتوا محور، فعالیت محور باشد، تصریح کرد:  به طوری که دانش آموز در هنگام آموزش، درگیری ذهنی دروس تدریس شده را داشته باشد، هنگام تدریس فعالیت کند، نتیجه فعالیت خود را ببیند و والدین فقط نقش کمک کننده داشته داشته باشد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما