شناسهٔ خبر: 49340198 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

مالیات بر خودروهای لوکس، امسال وصول می‌شود

محمدرضا اشتری

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، خودروهایی که قیمت آن‌ها بالای یک میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادی، با اشاره به اخذ مالیات از خودروهای لوکس، اظهار داشت:

مالیات بر خودروهای لوکس، نخستین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مصوب شد. نمایندگان مجلس تصویب کردند که خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون تومان به میزان ۰٫۲ درصد ارزش آن‌ها مشمول مالیات شوند.

این مالیات در سال ۹۹ هیچ‌گونه وصولی نداشت. بر اساس بررسی‌های ما دولت حتی آیین‌نامه اجرایی آن را در سال ۹۹ ابلاغ و تصویب نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مجلس با تکمیل و تغییر مالیات بر خودروهای لوکس، آن را دوباره مصوب کردند.

پیش‌بینی درآمد ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی از محل مالیات خودروهای لوکس

 عبدالرضا ارسطو، با اشاره به نرخ اخذ مالیات، بیان کرد:

این قانون به‌صورت پلکانی برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان تصویب شد. به این صورت که خودروهای بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد و خودروها تا ۳ میلیارد تومان، ۲ درصد و خودروهای بالای ۴.۵ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد مشمول مالیات می‌شوند. این نوع مالیات در طبقه‌بندی نظام مالیاتی، ذیل مالیات بر دارایی و ثروت قرار می‌گیرد و با مالیات بر درآمد، تفاوت‌هایی دارد.

در مالیات بر خودروهای لوکس، تنها مالکیت خودرو بدون توجه به اینکه میزان آلاینده بودن آن چقدر است و بدون توجه به حجم موتور، با در نظر گرفتن معیار قیمت، مشمول مالیات شده‌ است. در قانون بودجه امسال حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد مالیاتی، پیش‌بینی شده است. دولت مکلف بوده است که تا انتهای خرداد، آیین‌نامه اجرایی آن را تصویب کند، اما تاکنون خبری از تصویب آن نیست. بر اساس گزارش درآمدهای مالیاتی، سه‌ماهه ابتدای امسال نیز رقمی از این محل، وصول نشده است.

درباره این مالیات، اختلاف نظرهایی میان کارشناسان و فعالان بازار وجود دارد. یکی از اختلافات، این است که تعریف ما از خودروی لوکس چه می‌تواند باشد؟

در قانون بودجه امسال و سال گذشته، خودروهای بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لوکس قلمداد شده‌اند. درحالی‌که در کشورهای دنیا خودروهایی با شاخص و نشان‌هایی خاص، خودروی لوکس معرفی و مشمول مالیات‌های مضاعف شده‌اند. البته تقریبا در بسیاری از کشورهای دنیا مالکیت خودرو به‌صورت دوره‌ای و سالانه مشمول مالیات می‌شود، اما از آن به‌عنوان ابزاری جهت تنظیم‌گری بازار و محیط زیست استفاده کردند.

در کشور ما نیز در گذشته، در قانون مالیات بر ارزش افزوده، چند الگوی مالیات بر خودرو داشتیم. البته ارقامی که خودروها را مشمول می‌کرد، بسیار پایین‌تر از قانون بودجه فعلی بود؛ مانند مالیات شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارزش افزوده خودرو که مبالغ وصولی خوبی نیز داشته‌اند.

 شاخص دقیقی درباره تعداد خودروهایی که مشمول این قانون می‌شوند، وجود ندارد. بر اساس گزارش‌های ما حدود ۴۰ درصد مردم از خودرو استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین، شاید کمتر از ۵ درصد جامعه خودروی بالای یک میلیارد تومان نیز نداشته باشند. این قانون می‌تواند تا حدی کسری بودجه دولت را جبران کند. ما هر کاری کنیم که از راه‌های مالیاتی تا حدودی این کسری بودجه را کنترل کنیم، به‌طور مسلم می‌توانیم از تبعات بعدی کسری بودجه، از جمله تورم، جلوگیری کنیم.

 قانون بودجه، قانون یک‌ساله است و باید سعی کنیم قوانینی که منجر به قوانین اصلی می‌شود، در جای خود اصلاح کنیم. فکر می‌کنم بزرگ‌ترین نقدی که به مالیات خودروهای لوکس وارد می‌شود، این بوده که مبنای مصوب آن یک قانون موقت یک‌ساله به نام قانون بودجه است که شاید زمانی جهت بررسی کارشناسی بیشتر و رفع ایرادات آن در بستر بودجه، وجود ندارد.

 اگر نمایندگان مجلس، طرحی ارائه دهند که این قانون در قوانین اصلی مالیاتی، جایگاه خود را پیدا کند، به‌طور قطع بسیاری از ایرادات و انتقادات به آن، برطرف می‌شوند و قابلیت اجرای بالاتری نیز پیدا می‌کنند.

نظر شما