شناسهٔ خبر: 49337364 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس جمهور: مذاکره نتیجه محور در دستور کار دولت

رئیس جمهور با اشاره به بی نتیجه بودن مذاکره برای مذاکره گفت: مذاکرات باید نتیجه محور باشد.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور: تامین ۴۰ میلیون واکسن کرونا قطعی شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رئیسی در درنخستین گفتگوی تلویزیونی بامردم ایران افزود:محور اصلی مذاکرات دولت منافع ملت بزرگ ایران است و ما از این موضوع یک قدم عقب نشینی نمی‌کنیم.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6939704"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3211625/6939704?width=400&height=300"></script></div>


رئیس جمهور گفت: گفتگو و مذاکره برای آن است که فشار‌ها و تحریم‌ها برداشته شود نه آن که با چاشنی تحریم و فشار مذاکره شود.
آقای رئیسی رفع تحریم‌ها را شرط اصلی مذاکره خواند و افزود: دولت همواره از گفتگو و مذاکره با جامعه جهانی استقبال می‌کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6939705"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3211625/6939705?width=400&height=300"></script></div>

 

گزارش به مردم را تکلیف می دانم
آقای رئیسی گفت: گزارش دادن به مردم را یک افتخار می دانم و مردم باید در جریان اقدامات قرار گرفته و بازخورد دهند.
رئیس جمهور همراهی و مشارکت مردم را سرمایه دولت خواند و افزود: مردم مطمئن باشند نظراتشان پیگیری و دنبال می شود.
آقای رئیسی گفت: خبرهای خوبی از اقدامات دولت در راه است که به زودی به اطلاع مردم می رسانیم.
مردم نگران تامین کالاهای اساسی نباشند
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت به صورت شبانه روزی در تلاش است گفت: مردم نگران تامین کالاهای اساسی نباشند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6939698"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3211625/6939698?width=400&height=300"></script></div>

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره برنامه های اقتصادی دولت برای معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی در آغاز کار افزود: روحیه من روحیه گله گذاری نیست؛ معمولا وقتی دولت ها کار را شروع می کنند اول می گویند ما چه چیزی را تحویل گرفتیم. من می خواهم مردم و نخبگان را به عدد، رقم و شاخص هایی که همه صاحب نظران اقتصادی می بینند و بازار هم نشان می دهد استناد کنم ؛ همه می دانند شرایط سخت است، عدد و رقم ها می گوید دولت در چه شرایطی مسئولیت را بر عهده گرفته ولی کن با همه این مسائل عرض می کنم هم با عنایت خداوند امیدوار هستم هم به مشارکت و کمک مردم امیدوار هستم و احساس می کنم بدون هیچ تردیدی گشایش هایی در پیش خواهد بود.
رئیس جمهور ادامه داد: یکی از دغدغه های من تامین کالاهای اساسی است؛ من در ابتدای کار نمی خواستم مردم را نگران کنم و بگویم وضع ما در تامین کالاهای اساسی چگونه است اما امروز به مردم می گویم که نگران تامین کالاهای اساسی نباشند و بحمدالله در همین مدت کوتاه اقداماتی انجام شده است که نگرانی کاملاً مرتفع شده است.
آقای رئیسی با بیان اینکه وقتی دولت را تحویل گرفتم عدد و رقم ها در دستم بود اظهار داشت: اما این عدد و ارقام مردم را نگران می کرد و من بنای اشاره به آن مسائل را ندارم اما امروز می گویم مردم نگرانی درباره تامین کالاهای اساسی نداشته باشند در ادامه راه هم به نحوی عمل می کنیم که در این زمینه نگرانی نباشد.
رئیس جمهور افزود: وضعیت تورم و گرانی در بازار به تصمیماتی که از قبل گرفته شده است برمی گردد؛ اما با همه اینها به مردم عرض می کنم تیم اقتصادی دولت شبانه روزی کار می کنند و بسیاری از محافل علمی هم در حال همکاری با دولت هستند که انشاءالله بتوانیم شرایطی را پیش بیاوریم که ثبات در بازار کاملاً حاکم شود و این تغییرات هر روز و هر ماه را نداشته باشیم و وضعیت اقتصادی برای تولید کننده، مصرف کننده و برای خرید و فروش قابل پیش بینی باشد.
آقای رئیسی با اشاره به اینکه روزنه های امیدوار کننده می بینیم گفت: در جلساتی که داریم نمی گذارم فرصتی خالی بماند و مشورت ها در جلسات مختلف (درباره مسائل اقتصادی) صورت می گیرد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امیدواریم گام های برداشته شده به ثبات اقتصادی و افزایش تولید و پایان دادن به وضعیت رکودی که وجود دارد و کاهش تورم بینجامد افزود: مثلا در مسئله تولید ما یک ظرفیت معطل داریم که شاید بتوان گفت 40 درصد کارخانجات ما این ظرفیت را دارند که زیربنایش ساخته شده است و لازم نیست ما زیربنا ایجاد کنیم اما به دلایل مختلفی زیربنا معطل مانده است و بیکار رنج می برد؛ می شود خط تولید را افزایش دهیم و با اقداماتی کارخانه را فعال کرد و تولید را رونق داد؛ این در دستور کار ما قرار دارد.
آقای رئیسی گفت: وزرای ما در این رابطه مشغول به کار شده اند که هر چه سریعتر این سرمایه معطل مانده که بخشی از واحدهای تولیدی ما در شهرک صنعتی است فعال شود؛ اگر ما بتوانیم این ظرفیت را فعال کنیم می توانیم در ظرف مدت کوتاهی این ظرفیت را فعال کنیم که هم بخشی از بیکاری حل شود و هم تولید ما فعال شود.
رئیس جمهور افزود: از همین جا به همه تولیدکنندگانمان می گویم تولید را افزایش دهید، زمینه برای صادرات کاملاً فراهم می شود.
مردم را در جریان تصمیمات قرار می دهیم
آقای رئیسی افزود: تصمیمی نمی گیریم که مردم صبح بلند شوند و ببینند تصمیمی گرفته شده است و تصمیمات مهم را با مردم در میان می گذاریم.
رئیس جمهور گفت: مردم را در تصمیم گیری ها محرم می دانیم و برای تصمیم گیری درباره بازار به طور حتم با آن مشورت می کنیم.
آقای رئیسی افزود: یک ماه است که جمعی از دولت و بیرون دولت در حال بررسی مسائل مختلف هستند و این در ستاد اقتصادی دولت و هیأت دولت مطرح می شود و درباره آن تصمیم گیری می کنیم.
رئیس جمهور با بیان این که در دولت یک جایگاه برای هماهنگی و تعیین تکلیف را ضروری می دانیم، گفت: برای هماهنگی همه بخش ها معاون اول را قرار داده ایم و در نتیجه طرح ها و بحث ها یک آهنگ یکسان از دولت شنیده شود.
آقای رئیسی افزود: مرجع معاون اول در دولت تعیین شده و این را در رأی اعتماد به وزرا در مجلس اعلام کردم.
رئیس جمهور با بیان این که معاون اول مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت است، گفت: به دلیل بیشتر بودن قدرت قانونی معاون اول و جایگاهی که دارد معاون اول را برای هماهنگی در این زمینه قرار دادم.
آقای رئیسی افزود: تیم اقتصادی دولت می تواند با معاون اول هماهنگ کار کند.

از دولت برخواسته از رای مردم افغانستان حمایت می کنیم
رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از دولت برخواسته از رای و اراده مردم افغانستان حمایت می کند؛ چنین دولتی حتما می تواند با ما روابط خوبی داشته باشد.
آقای سید ابراهیم رئیسی، در خصوص تحولات اخیر در افغانستان تصریح کرد: افغانستان با ظلم آمریکایی‌ها و کشورهای بیگانه، جراحت بزرگی برداشته است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6939701"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3211625/6939701?width=400&height=300"></script></div>

رئیس جمهور افزود: سالهاست که به افغانستان ظلم می شود، کودکان افغانی بسیاری معلول شدند، طبق اعلام مجامع بین المللی؛ بیش از ۳۰ هزار کودک دچار آسیب شده و خانه‌های بسیاری ویران شده است و مردم بسیار آسیب دیده اند چنانچه امروز در داخل کشور ما بیش از سه میلیون افغان مهاجر داریم.
آقای رئیسی ادامه داد: مسئله افغانستان نشان داد که حضور امریکا، به هیچ عنوان و در هیچ کجای دنیا امنیت ساز نیست بلکه مخل امنیت در دنیا است.
رئیس جمهور گفت: در دو دهه اخیر حضور آمریکا در افغانستان نشان داد که حضور آمریکا باعث تضییع حقوق بسیاری از مردم افغانستان شده و اقدامات آنها نیز ضد حقوق بشر و حقوق انسان بوده است؛ این برای همه قابل تحلیل و بررسی است.
آقای رئیسی خاطرنشان کرد: راهکار حل مشکلات افغانستان استقرار دولتی با رای و اراده مردم است؛ جمهوری اسلامی ایران نیز همواره به دنبال برقراری صلح و آرامش و قطع خونریزی و برادرکشی در افغانستان و همچنین حاکمیت اراده مردم بوده است.
رئیس جمهور گفت: ما از دولت برخواسته از رای مردم افغانستان حمایت می کنیم و همواره حسن همجواری نیز بر این اقتضا می کند؛ چنین دولتی حتما می تواند با جمهوری اسلامی روابط خوبی داشته باشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6939702"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3211625/6939702?width=400&height=300"></script></div>


آقای رئیسی افزود: سیاست خارجی ما اقتضا می‌کند که ما به دنبال حاکمیت اراده مردم مسلمان افغانستان بر این کشور باشیم.
رئیس جمهور گفت: امنیت افغانستان، امنیت ماست؛ نه تنها افغانستان بلکه امنیت تمام کشورهای همسایه را امنیت خود می‌دانیم.
آقای رئیسی ادامه داد: بارها اعلام کردم که ارتباط با کشورهای همسایه اولویت ماست و بیش از ۵۰ نشست و تماس با سران و مسئولین عالی کشور مختلف داشتم که در تمام این گفتگوها همیشه به تعامل ایران اسلامی و کشورهای مختلف به عنوان محوری ترین نکته و همچنین رفع دغدغه های مردم مثل موضوع کرونا و واکسن تاکید کرده ام و این تعامل را ادامه خواهیم داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_6939703"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3211625/6939703?width=400&height=300"></script></div>


رئیس جمهور تاکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر صلح و آرامش به افغانستان حاکم شود و مردم عزیز افغانستان احساس کنند که دولتی برخواسته از رای آنها با توجه به نظر همه گروه‌ها و جریانات فعال در افغانستان شکل گرفته است.
آقای رئیسی یادآور شد: بیگانگان به دنبال این نباشند که در افغانستان نفوذ کنند و مردم این کشور را مورد ستم بیشتر قرار داد بلکه اجازه دهند مردم خودشان نسبت به سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

 

نظر شما