شناسهٔ خبر: 49335250 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بهترین مدل برای تولید انبوه مسکن

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

با توجه به موجود بودن زمین برای یک‌میلیون‌مسکن، یک طبقه ساختن این واحد‌های مسکونی می‌تواند زمینه کاهش قابل توجه هزینه ساخت را فراهم کند.
به گزارش فارس، مطابق با آخرین بررسی‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی برای بازنگری در طرح جامع مسکن، در حال حاضر در کشور ایران بیش از ۲/۱۱ میلیون نفر در ۴/۷۶ هزار هکتار بافت فرسوده شهری زندگی می‌کنند. بنابراین با یک برآورد حداقلی و اختصاص هر ۱۵۰‌متر مربع عرصه به یک واحد مسکونی، می‌توان گفت، زمین واقع شده برای حداقل ۵‌میلیون بافت فرسوده در مناطق شهری وجود دارد که می‌تواند بار قابل توجهی از مسئله تأمین زمین را به دوش بکشد.
در شرایطی که تأمین زمین برای ساخت یک‌میلیون مسکن یک طبقه در کشور فراهم شود و دولت نیز فرآیند ساخت مسکن را به گونه‌ای هدایت کند که ساخت این واحد‌های مسکونی در تسهیل شود، مزایای بسیاری رقم می‌خورد. در همین راستا، اولین مسئله در ساخت واحد‌های مسکونی یک‌طبقه در مقابل ساخت مسکن‌های بلند مرتبه، مسئله کاهش هزینه ساخت در هر متر مربع است.
بر همین مبنا هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در واحد‌های مسکونی بلند مرتبه نسبت به واحد‌های مسکونی یک‌طبقه بسیار بیشتر است. بر اساس آمار موجود از فرآیند ساخت، در حالی هزینه ساخت یک‌متر مربع واحد مسکونی یک‌طبقه در پایتخت معادل ۲۶/۵ میلیون تومان است. هزینه ساخت یک‌متر مربع واحد مسکونی در واحد ۱۸‌طبقه ۴/۱۱ میلیون تومان است. به عبارت دیگر هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در واحد‌های ۱۸‌طبقه بیش از ۲ برابر واحد‌های مسکونی یک طبقه خواهد بود. علت این مسئله نیاز به تجهیزات بیشتر و همچنین الزامات قابل توجه فنی و ایمنی در واحد‌های مسکونی بلند مرتبه تلقی می‌شود. برای مثال ساخت یک واحد مسکونی یک طبقه نیاز به ابزاری به نام آسانسور ندارد، اما واحد مسکونی بلند مرتبه هزینه آسانسور را هم باید در مجموع هزینه‌ها لحاظ کند.
از طرفی، با افزایش تعداد طبقات و بار وارده به زمین و المان‌های سازنده ساختمان، میزان مصالح مورد استفاده در پی و المان‌ها با افزایش طبقات ساختمان اضافه شده و زمینه افزایش هزینه ساخت مسکن را به وجود می‌آورد.

برچسب‌ها:

نظر شما