شناسهٔ خبر: 49334481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مهمترین خواسته جمعیت کارگری از دولت، امنیت شغلی است

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور گفت: نبود امنیت شغلی و قرارداد‌های موقت ۳ ماهه تا یک‌ساله شجاعت را از کارگر برای استیفای حقش گرفته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس ۶۰ درصد کارگران کشور فاقد بیمه هستند. علل بیمه نشدن کارگران علی‌رغم تأکید قانون بر ضرورت این امر و با توجه به اعلام سازمان بیمه تأمین اجتماعی مبنی بر اینکه کارگران روزمزد ساعتی هم مشمول بیمه اجباری تأمین اجتماعی می‌شوند، فتح‌الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با حضور در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره این موضوع گفت: مسلما مرکز پژوهش‌های مجلس آمار بی مبنا نمی‌دهد و این آمار نوعی فاجعه است.

وی افزود: تعداد کارگران بیمه شده تأمین اجتماعی حدود ۱۴ میلیون نفر هستند و آنچه در آمار مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام شد، کارگران فاقد بیمه هم حدود ۱۵ میلیون نفر هستند. این موضوع برای کشور یک معضل اساسی خواهد بود.

بیات تأکید کرد: کارگری که پایش را در کارگاه می‌گذارد فارغ از نوع قرارداد باید بیمه شود. سامانه خوداظهاری بیمه هم امکان پیگیری بیمه را به کارگران می‌دهد.
 
<div id="video-display-embed-code_420054" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/825278/420054?width=400&height=300"></script></div>

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور درباره مشکلات موجود بر سر راه بیمه شدن کارگران گفت: بازرسی دولت حتی در مورد خوداظهاری کارگران برای بیمه ضعیف است و کمبود بازرس بهانه دولت است.

وی بیان کرد: نبود امنیت شغلی و قراردادهای موقت ۳ ماهه تا یک‌ساله شجاعت را از کارگر برای استیفای حقش گرفته است. متاسفانه در سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ دادنامه ۱۷۹ در دیوان عدالت اداری رأی آورد که کارفرما در کار‌های با ماهیت مستمر هم می‌تواند قرارداد موقت منعقد کند. این موضوع کل قانون کار را زیر سوال برد و امنیت شغلی را سلب کرد. مهمترین خواسته جمعیت کارگری از دولت امنیت شغلی است.
 
<div id="video-display-embed-code_420056" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/825278/420056?width=400&height=300"></script></div>

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با حضور در این برنامه درباره تعداد بالای کارگران بیمه نشده در کشور گفت: یک کارگر بیمه نشده در کشور زیاد است، اما به نظرم این آمار ۶۰ درصد نمی‌تواند درست باشد. طبق آمار ما حدود ۷ میلیون کارگر غیر رسمی فاقد بیمه در کشور وجود دارد در نتیجه در اعلام آمار کارگران فاقد بیمه بزرگنمایی شده است.

وی افزود: ۲۰ درصد از این عدد ۷ میلیون مربوط به کارگاه‌هایی است که توان پرداخت حق بیمه کارگران خود را ندارد که در این مورد باید دولت از آنها حمایت کند. مابقی کارگاه‌ها به دلیل ضعف نظارت کارگران خود را بیمه نمی‌کنند.
 
<div id="video-display-embed-code_420055" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/825278/420055?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما