شناسهٔ خبر: 49333743 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حضور نانویسنده‌ها، بزرگ‌ترین مشکل ادبیات دفاع مقدس است

یک نویسنده ادبیات پایداری، بزرگ‌ترین آسیب حوزه ادبیات مدافعان حرم را نبود خلاقیت و آموزش صحیح برشمرد.

صاحب‌خبر -

فاطمه سلیمانی، نویسنده ادبیات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات موجود در ادبیات پایداری اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل در حوزه ادبیات پایداری این است که این جا,  نانویسنده‌ها داستان می‌نویسند و نمی‌دانم که آیا وزیر فرهنگ و ارشاد می‌تواند کاری در این حوزه انجام دهد یا خیر؟! و دلیل آن هم این است که برخی از ناشران و موسسات، به دلیل پرداخت دستمزد کم به این نانویسنده‌ها، از آن ها استفاده می‌کنند و کتاب‌های ضعیفی در این خصوص منتشر می‌شود.

وی بیان کرد: مثلا به کتاب‌های مدافعان حرم و ناشرانی که در این حوزه کار می‌کنند نگاه بیندازید، هر کسی که  در اینستاگرام کپشن خوبی می‌نویسد یا وبلاگ نویس است که دلیل نمی‌شود نویسنده خوبی برای ادبیات پایداری باشد. زیرا بسیاری از این اشخاص به دلیل این که دوره‌های داستان نویسی و خاطره نویسی نگذرانده اند خلاقیت لازم برای روایت یک داستان را ندارند و فقط اقدام به کپی کردن داستان از روی سایر کتاب‌های خاطره نویسی ادبیات جنگ می‌کنند و بدنبال آن، یکی از مشکلات دیگر ادبیات دفاع مقدس خصوصا دوران مدافعان حرم این است که صرفا با انبوهی از کتاب‌های خاطره نویسی مواجه هستیم که هیچ یک برتری‌ای نسبت به دیگری ندارد.

این نویسنده تصریح کرد: به همه مدافعان حرم احترام می‌گذارم، اما لزومی نمی‌بینم که همه زندگی نامه‌های زندگی شهدای مدافع حرم نوشته شود، چون زندگی‌های خصوصی اغلب آن ها شبیه به هم است و مردم بیشتر کنجکاو هستند تا درباره حضور شهید در جنگ با داعش در سوریه بدانند در صورتی که در کتاب‌های ما در این زمینه خلا وجود دارد و به نظر من اگر اندکی خلاقیتی در نوشتن آثار مدافعان حرم به خرج داده شود مشکلات حل می‌شود.

سلیمانی در پایان افزود: بهتر است که دانشگاه‌های ایران، علاوه بر جذب نخبگان افغان، نخبه‌های فرهنگی هم جذب کنند و زمینه تعامل نویسندگان با نویسندگان و فرهنگی‌های کشور‌های همسایه مخصوصا کشور‌های هم‌زبان مانند تاجیکستان و افغانستان فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما