شناسهٔ خبر: 49304743 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

مقاومت پنجشیر با چه مشکلاتی مواجه است

کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک گفت: موقعیت جغرافیایی، جمعیت کم و نزدیکی به پایتخت، مقاومت پنجشیر را با مشکل مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جبهه مقاومت در برابر طالبان یا مقاومت پنجشیر اتحادی از اعضای پیشین ائتلاف شمال افغانستان و دیگر مخالفان طالبان است. در حال حاضر این مقاومت با رهبری احمد مسعود اداره می‌شود. در چند روز اخیر درگیری پراکنده‌ای بین طالبان و این جریان مقاومت ایجاد شده است. البته به گفته برخی از کارشناسان حوزه بین‌الملل با خروج آمریکا از افغانستان احتمال درگیری بین این دو جبهه بیشتر خواهد شد.

جلال راغ در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مقاومت مردم استان پنجشیر افغانستان در مقابل طالبان اظهار کرد: در حال حاضر تمام افغانستان به جز این منطقه در تسلط نیروهای طالبان است. 

وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی پنجشیر یعنی محصور در دره‌ بودن، حمله نظامی طالبان را به این منطقه دشوار کرده است. 

کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک دانشگاه امام حسین(ع) در پاسخ به این پرسش که چرا مقاومت پنجشیر دارای اهیمت است، گفت: سبقه مبارزات احمد شاه مسعود و ارتباطات نزدیک وی با ایران، از نکات مورد توجه و اهمیت درباره مقاومت احمد مسعود رهبر مردم پنجشیر است.

وی درباره چالش‌های مقاومت مردم پنجشیر عنوان کرد: جمعیت کم یعنی حدود ۱۵۰ هزار نفری و نزدیکی به پایتخت، مقاومت و رهبری را برای احمد مسعود مشکل کرده است. همچنین امکان بسیج کردن مردم سخت بوده چراکه راه‌های ارتباطی با سایر گروه‌های مقاومت مقدور نیست و آنها با مشکل کمبود سلاح مواجه هستند.

راغ اضافه کرد: لشکر فاطمیون افغانستان نیز به دلایل مشابه و مواردی دیگر از جمله دشمنی همزمان با آمریکا و طالبان،  امکان مبارزه با نتیجه مطلوب را نداشتند.

کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به دلایل شکست دولت مرکزی افغانستان و پیش‌روی طالبان بیان کرد: نژادپرستی شدید در دولت اشرف غنی و دادن مسئولیت و پست‌های دولتی تنها به پشتون گرایان افراطی، وابستگی شدید غنی به  آمریکا و رشد بی سابقه رشد قاچاق مواد مخدر در این دوران از جمله مواردی است که مشروعیت را از دولت مرکزی این کشور گرفته بود.

وی اضافه کرد: اقتصاد ضعیف، گسترش نا امنی و تروریسم و شکاف بین سران مجاهد در افغانستان مواردی است که باعث این کشور دچار چند دستگی سیاسی شود. 

راغ خاطرنشان کرد: ناامیدی مردم نسبت به آینده به دلیل مشکلات قابل درک و مشاهده بحران‌های مستمر کشورشان از ۲۴ دسامبر ۱۹۷۹ تا ۱۵ آگست ۲۰۲۱ است. 

کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به حمله نظامی آمریکا به افغانستان و حضور 20 ساله در این کشور مطرح کرد: آمریکا باوعده رفع  مشکلات ذکر شده به ویژه مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شد؛ اما در حال حاضر بدون هیچ دستاوری این کشور را ترک کرد.

وی ادامه داد: البته خروج آمریکا و تغییر دولت و راضی شدن به جایگزینی هر جریانی حتی طالبان خواسته مردم بود چراکه آنها از ناامنی و بی‌عدالتی خسته شده بودند.

راغ اظهار کرد: ملت افغانستان، از حاکمیت غرب گراها و اشغال کشورشان خسته شده‌اند، برای همین نیز از خروج آمریکا از افغانستان اظهار خوشحالی می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما