شناسهٔ خبر: 49301668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با حضور مسئولان استان و به مناسبت هفته دولت انجام شد؛

افتتاح کتابخانه عمومی مهر ماماهان

به مناسبت هفته دولت کتابخانه‌های عمومی برکت مهر ماماهان و طرح توسعه کتابخانه‌های عمومی شهید مطهری فامنین افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به مناسبت هفته دولت دو طرح کتابخانه عمومی برکت مهر ماماهان و توسعه کتابخانه عمومی شهید مطهری فامنین با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی؛ سید مجید شماعی، فرماندار شهرستان فامنین، رضا مصباح، امام جمعه شهر فامنین و مدیران شهرستانی و استانی افتتاح شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این آیین اظهار داشت: در چند سال اخیر کتابخانه‌های عمومی در سطح استان ارتقا یافته است و سرانه کتابخانه‌ای افزایش داشته است. نمونه آن افتتاح دو پروژه در فامنین و یک پروژه در همدان است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد. 

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین با بیان اینکه هفته دولت نگاهی به اهداف و مأموریت‌های سازمانی در عرصه‌های مختلف و پاسخگویی به مطالبات مردمی است، گفت: کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های مختلف عمرانی  و حوزه فناوری اطلاعات شامل دسترسی به سامانه‌های اطلاعاتی آنلاین در سطح ملی و بین المللی برای عموم به ویژه محققین و دانشگاهیان، ایجاد امکان استفاده رایگان از خدمات اینترنت وای فای رایگان، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی فارسی و لاتین، تأمین منابع اطلاعاتی چاپی و فعالیت‌های فرهنگی اقدامات بسیاری انجام دادند.

عاطفه زارعی افزود: مرداد ۱۳۹۷ دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور به همواره معاونان به منظور بررسی مشکلات در شهرستان فامنین حضور به هم رساند، تا اقداماتی در راستای کاهش محرومیت‌ها و ایجاد امکانات و ارتقا زیر ساخت‌ها صورت گیرد. از آنجا که کتابخانه‌ عمومی شهید مطهری تنها کتابخانه شهری این شهرستان بود و پاسخگوی نیازهای مطالعاتی نبود، این مطالبه وجود داشت که فضاهای کتابخانه‌ای و مطالعاتی افزایش یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: زیربنای ابتدایی کتابخانه شهید مطهری ۴۲۲ متر مربع بود که پس از سفر دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور به شهرستان طرح توسعه این کتابخانه تصویب و بر اساس آن ۲۵۰ متر مربع به این مجموعه شامل سالن‌های مطالعه افزوده شد و این کتابخانه هم اکنون دارای بخش‌های مختلف مخزن، سالن مطالعه خواهران و برادران، بخش کودک، مرجع، کافی نت، سالن آمفی تئاتر و بخش نشریات بوده و برادران و خواهران می‌توانند به صورت همزمان از خدمات سالن‌های مطالعه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خدمات از هشت صبح تا ۶ بعدازظهر در کتابخانه عمومی شهید مطهری ارائه می‌شود خاطرنشان کرد: با اجرای طرح توسعه این کتابخانه، مشکل ارائه خدمات همزمان به خواهران و برادران مرتفع شد.

زارعی با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی برکت مهر ماماهان شهرستان فامنین دیگر کتابخانه جدید التأسیس این شهرستان است گفت: در هفته کتاب آبان ۱۳۹۷ با حضور خیر و با توجه به درخواست مردم یک زمین به متراژ ۵۰۰ مترمربع به این پروژه توسط شهرداری فامنین اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه کتابخانه مهر ماماهان با ۲۸۰ متر زیربنا در شهرستان فامنین مورد بهره‌برداری قرار گرفت اظهار داشت: این کتابخانه نیز دارای بخش‌های مختلف مخزن، کودک، کافی نت، سالن مطالعه مجزا برای خواهران و برادران است و به سامانه‌های جستجو آنلاین و سامانه‌های اطلاعاتی مجهز است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه در مجموع این دو پروژه با اعتباری بالغ بر۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی و کمک خیرین احداث شد، افزود: در ساخت کتابخانه عمومی برکت مهر ماماهان بنیاد برکت هم مشارکت داشت و بخشی از هزینه‌ها را تأمین کرد.

وی با بیان اینکه در  نقاط مختلف استان از ظرفیت خیرین حقیقی و حقوقی استفاده شده است تصریح کرد: در سال گذشته هم دو کتابخانه در شهرستان‌های ملایر و تویسرکان با مشارکت بانک پاسارگاد افتتاح شد.

زارعی ادامه داد: در بحث شناسایی نیازهای مطالعاتی و اجتماعات محلی پروژه پژوهشی در شهرستان فامنین انجام شد.این مجموعه‌های  فرهنگی محلی بر رویدادهای دانش محور و کارکردهای اجتماع محور کتابخانه‌های عمومی مبتنی هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما