شناسهٔ خبر: 49300971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مولف کتاب فرهنگ عامیانه دارالارشاد اردبیل درگذشت

پیشکسوت تکم خوانی و پژوهشگر فرهنگ عامه اردبیل دار فانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان ما ،  موسی اصغرزاده، پیشکسوت تکم خوانی در اردبیل، پیر خیاط محله قدیمی فانتازیا و نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه امروز بعد از ۹ دهه زندگی در دیار دارالارشاد اردبیل، مهد فرهنگ و آئین‌های باستانی در سن ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

خیاطی خوش‌اخلاق و نویسنده‌ای خوش‌قلم که در کوچه و محله‌های قدیمی اردبیل با آواز خوش خود مبشر فصل سبزِ بهار بود، سال‌های طولانی با اجرای آئین باستانی «تکم‌خوانی» مردم اردبیل را با آواز خود آشنا و مأنوس کرده بود.

وی که در کنار خیاطی به نویسندگی نیز مشغول بود در طول زندگی خود چند آثار مکتوب در زمینه فرهنگ عامه به جامعه اردبیل تقدیم کرد و کتاب فرهنگ عامیانه دارالارشاد اردبیل از آن جمله مهمترین آثار به چاپ رسیده این نویسنده پیشکسوت است.

این نویسنده و خیاط اردبیلی که مردم بیشتر او را به عنوان تکم‌خوان محله‌های قدیمی می‌شناسند، در خیاط خانه خود با تلفیق خلاقیت و رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز عروسک‌های تکم ساخته و به خیاطی کوچک خود صفای بیشتری می‌داد.

اصغر زاده متولد 1309 شهرستان مشگین شهر بود. اما در سال 1328 با ترک دیار آباء و اجدادی خود، سکونت دائمی خود در اردبیل را آغاز می کند.

کتاب فرهنگ عامیانه دارالارشاد اردبیل در جلد اول به شیوه حیات، سنن و رسوم اردبیل و در جلد دوم به بایاتیلار (دو بیتی که هر بیت آن چهار مصرع است)، مثل لر (مثال ها) و چیستان ها پرداخته است.

موضوعاتی که برگرفته از تجربه سینه به سینه و مجموعه ای از فرهنگ غنی این منطقه بوده و با در نظر گرفتن سواد سیکل نویسنده به طرز موجزی جمع‌آوری شده است.

اصغر زاده کتب دیگری در خصوص مدارک شیعه و تحقیقی در ضرب المثل های ترکی، فارسی و عربی در هزار و 400 صفحه به رشته تحریر در آورده است.

متاسفانه در طول حیات این چهره‌ی فرهنگی، حمایت های کافی از آثار هنری وی از سوی نهادهای ذیربط انجام نشد!

موسی اصغرزاده متولد شهرستان مشگین‌شهر و بزرگ‌شده شهر اردبیل بود که در سال ۱۳۰۹ چشم به جهان گشوده و در طول زندگی در کنار علایق و دغدغه‌های فردی گامی ماندگار در حوزه فرهنگ اردبیل برداشت.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما