شناسهٔ خبر: 4926594 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

مشاور مدیر عامل شرکت ساخت در پاسخ به برخی نگرانی ها

هیچ مشکلی در خصوص فاینانس راه آهن سریع السیر تهران - اصفهان وجود ندارد

صاحب‌خبر -
تین نیوز | مشاور مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در دوره های قبل به دلیل کمبود بودجه حرکت پروژه راه‌آهن دو خطه سریع‌السیر برقی تهران-قم- اصفهان به صورت لاک پشتی بوده است اما قرار داد جدید یک رویکرد جدید دارد که تامین مالی هم جزئی از آن است.

در حالی روز چهارشنبه (6 اسفندماه)، با سفر رئیس جمهوری به استان قم و همزمان با افتتاح آزادراه حرم تا حرم، کلنگ احداث راه‌آهن دو خطه سریع‌السیر برقی تهران-قم- اصفهان به زمین خورد که یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس خبر از تامین نشدن فاینانس خارجی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان داد.

در این خصوص حسین تاجیک در گفتگوی اختصاصی با تین نیوز با اشاره به مبلغ این قرارداد که  ۱۳.۷میلیارد یوان است گفت: هیچ مشکلی درخصوص قرارداد فاینانس این پروژه وجود ندارد. ال سی این پروژه از ۲۱ بهمن‌ماه امسال گشایش یافته است و تنها مذاکرات نهایی جدول ریز قیمت با چینی‌ها باقی مانده است.

مشاور مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه این مذاکرات تا قبل از سال ۹۴ به پایان می رسد، ابراز داشت: در دوره های قبل به دلیل کمبود بودجه حرکت این پروژه به صورت لاک پشتی بوده است ولی الان اتفاق مهم تامین بودجه این پروژه است که به وقوع پیوسته است. در این قرار داد یک رویکرد جدید وجود دارد که تامین مالی هم جزئی از آن است.

این مقام مسئول در خصوص تفاوت این قرارداد با دوره های قبل عنوان کرد: قبلا این پروژه به عنوان قطار سریع السیر قم اصفهان تعریف شده بود که الان در تعریف جدید به صورت تهران- قم- اصفهان دیده شده است و در قرار داد جدیدی ایستگاه‌های این مسیر از ایستگاه راه‌آهن تهران آغاز شده و ایستگاه‌هایی در فرودگاه امام خمینی(ره)، جمکران و ایستگاه مرکزی قم، دلیجان، میمه، اصفهان و ترمینال کاوه اصفهان دارد. 

تاجیک درباره مفاد قرارداد احداث این پروژه با چینی‌ها توضیح داد: تکمیل زیرسازی، روسازی، برقی‌سازی، استقرار سیستم و علائم ارتباطات، دپو و تامین ۴ ست ناوگان پرسرعت از مفاد این قرارداد با چینی‌ها است.

شایان ذکر است بر پایه این قرارداد خط آهن نخستین قطار پرسرعت ایران ۴ ساله ساخته خواهد شد و سرعت آن ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است و مسافران، مسیر تهران تا اصفهان را در یک ساعت و ۴۵ دقیقه طی خواهند کرد. 

نظر شما