شناسهٔ خبر: 49264345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک متخصص بیماری‌های عفونی:

قارچ سیاه سبب تخلیه چشم خواهد شد

آزیتا یوسفیان

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: قارچ سیاه چنانچه  اطرف چشم  را درگیر کند سبب کوری و نابینایی افراد و نهایتا تخلیه چشم خواهد شد.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدرضا ناظر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می یابد و با توجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه عفونت قارچ سیاه برای یک انسان عادی رخ نمی‌دهد مگر اینکه سیستم ایمنی فرد بسیار ضعیف باشد، بیان کرد: این عفونت عروق و بافت را درگیر می‌کند و  خونرسانی به آن بافت و عروق انجام نمی‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: این عفونت در ارگان‌هایی که مرطوب است مثل سینوس‌ها از بدن نفوذ می‌کند.

ناظر عنوان کرد: داروهایی که متاسفانه در کرونا دلتا تجویز می‌شود چون به سرعت پیشرونده است و ریه‌ها را درگیر می‌کند سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و متاسفانه این قارچ به آنجا حمله می‌کند؛ کاری که انجام می‌شود در برخی بیماران کرونایی این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که قبل از شروع درمان و تجویز برخی داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن، باید داروی ضد قارچ استفاده شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون بیمارانی نداشتم که دچار این قارچ شده باشند چون قبل از اینکه داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی را برای آنها استفاده کنیم داروی ضد قارچ به آنها داده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: بیماریقارچ سیاه بسیار بدتر از کرونا ویروس است و علائم مشخصی ندارد البته اکثر سینوس‌های اطراف بینی و پشت چشم را درگیر می‌کند.

ناظر یادآور شد: درمان این بیماری بسیار مشکل است و این قارچ سبب از بین رفتن عروق می‌شود   و این درحالیست که دارویی که تجویز می‌شود باید  از طریق عروق برای مقابله با این قارچ  بپردازد که در این راستا ناچاریم درمان را  با استفاده از داروها با دز بسیار بالا پیش ببریم  که این دز بالا عوارض بسیاری را به دنبال دارد و  ممکن است خیلی اثر نداشته باشد و این قارچ سیاه به اکثر درمان‌های ضد قارچ هم مقاومت دارد.

وی گفت: مناطقی که درگیر این قارچ  سیاه می‌شوند باید تراشیده شود و البته چنانچه  اطرف چشم  را درگیر کند سبب کوری و نابینایی افراد و نهایتا تخلیه چشم خواهد شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد:  بیماری قارچ سیاه به درمان جواب نمی‌دهد و البته با کمبود داروی برای درمان این بیماری مواجه‌ایم و افرادی که دیابت خود را کنترل نکند قطعا به آن مبتلا می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما